Boston'un merkezindeki trafiği rahatlatmak için 1959 yılında, viyadükler üzerinde, üç gidiş, üç geliş bir yol inşa edildi. Merkezi Arter olarak bilinen yolda araç sayısı günde 75.000 iken şehir rahattı. Sayı 200.000'e tırmanınca Bostonlular her gün on saat İstanbulluların köprü trafiğinden iyi tanıdıkları bir ıstırap yaşar oldular.Şehir sonunda sorunu yeraltında tünel yaparak halletmeye karar verdi.Yeryüzündeki altı kulvarlı yolun direkt altına sekiz ila 10 kulvarlı bir tünel inşa ediliyor. Yarısı yer altında olmak üzere, 259 kulvar kilometrelik kulvar yol yapılmakta. Massachusetts eyaletinin başkenti Boston'da 569.000 kişi yaşıyor. Gündüzleri çalışmak için şehre gelenlerle bu sayının bir buçuk milyona yaklaştığı tahmin ediliyor. Boston'daki proje, 1983'te, inşaatın çevreye yağacağı etkiyi tespit eden bir çalışmayla başladı. İstanbul Belediyesi'nden aldığım bilgiye göre bizde ÇED raporu denen bu şeye ihtiyaç yokmuş. "Metroda isteniyor tünellerde istenmiyor" dedi İstanbul Büyükşehir Belediyesi Basın Danışmanı Ahmet Faruk Yanardağ. Boston ÇED 1985'te kabul edildi. Kongre 1987'de projeye para ayırdı. Dizayn işleri 1988'de başladı. Bir yıl sonra ihaleler açıldı ve inşaat başladı. Şimdi Boston tünelini ile İstanbul Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ın tünel projesiyle karşılaştıralım. Yüzde yüz karşılaştırmak mümkün değil çünkü Boston'da tünel yollar işin belkemiğini teşkil etmekle beraber başka bayındırlık işleri de var.Ama iki proje arasında o kadar muazzam fark var ki Topbaş'ın planlarının ne kadar eften püften olduğu kolaylıkla anlaşılıyor.Boston merkezindeki araç yoğunluğu günde 200.000'dir. Belediyeye göre tünellerin bir bölümünün yapılacağı Taksim'den E5 ve TEM yoluyla havaalanına ve diğer yerlere gidip gelen araç sayısı "200-250.000'dir." Eften püften proje Yani her iki şehirde benzer bir güzergâhta trafik yoğunluğu aşağı yukarı aynıdır. Ancak Boston'un nüfusu gün içinde en kalabalık olduğu zaman 1.5 milyon civarındadır. İstanbul'un nüfusu, belediyeye göre, 12 milyondur. İstanbul'da araç trafiğinin artma potansiyeli Boston'unkinden kat be kat büyüktür.Buna rağmen Boston sorununu halletmek için yeraltına sekiz ila 10 kulvar inşa ediyor. İstanbul iki. Boston'da inşaat öncesi proje ve hazırlık çalışmaları yedi yıl sürdü. İstanbul'da yedi ay önce "tünel" kelimesini hiç kimse duymamıştı. Boston'da, yakında bitmesi beklenen inşaat ise 14 yıldır devam ediyor. Tüneli yeni duyduk İstanbul Belediye Başkanı Topbaş tünellerin üç yılda tamamlanacağını açıkladı. Topbaş gidiş dönüş 136 kilometre yolu yaklaşık 2.5-3 milyar dolara mal edecek. Amerikalıların 259 kilometrelik yol için maliyeti (diğer işler dahil) yaklaşık 15 milyar dolardır.Bir hesap hatası olduğu kesin. Ya Boston hata yapıyor. Ya İstanbul. Kararı siz verin.Boston'la ilgili bilgiler: (http://www.massturnpike. com/bigdig/background/) mmunir@milliyet.com.tr Hesap hatası var