"Ilısu Barajı ve Hidroelektrik Santralı Projesi'nin yapımı, Türk Çevre Mevzuatına göre ÇED Raporu'ndan muaftır. Ancak %100 dış kredi ile yapılacak Ilısu Projesi için, finansmanı sağlayacak Uluslararası Finans Kuruluşları (IFC), Dünya Bankası (WB) kriterleri doğrultusunda, Yeniden Yerleşim Eylem Planı (YYEP) ve ÇED Raporu hazırlanması ve krediyi sağlayacak ilgili ülkelerin İhracat Kredi Acentalarına (ECAs) verilmesi Finansman Prosedürü gereğidir.Bu çerçevede, 1999-2001 yılları arasında yaptırılan YYEP ve ÇED Raporları, (...) güncelleştirilmiştir. (...) Dicle nehri sularından yararlanmak için ilk çalışmalar, (...) 1954 yılında başlatılmıştır. DSİ Genel Müdürlüğü tarafından da nehir havzası incelenmiş ve çeşitli raporlar (...) 197l yılında yayınlanan "Dicle Nehri İstikşaf Raporu''nda derlenmiştir.20 yıldan fazla bir süre içinde, yerli ve yabancı uzmanların katkıları ile zaman zaman sürdürülen bu çalışmaların bazıları sadece "Ön Çalışma", bazıları da "Ayrıntılı Çalışma" niteliğindedir. (...)Bu çalışmalar sonucunda, Dicle Nehri'nin 450-350 m kotları arasında yer alan 53 km'lik kesiminde, değişik 10 yerde baraj ekseni saptanmıştır. (...) 1975'de EİE Genel Müdürlüğü Ilısu baraj yeri için "Mühendislik Jeolojisi Nihai Raporu"nu yayınlamış ve aynı yıl bu projenin teknik ve ekonomik açıdan incelenmesi için Temel Mühendislik Ltd. Şirketi ile bir sözleşme imzalanmıştır.1980'de EİE Genel Müdürlüğü, Ilısu projesi için bir fizibilite raporu hazırlanması maksadıyla Ilısu Hidroelektrik Santralı Müşavirleri ile bir sözleşme imzalamıştır. (...) Eylül 1980'de bir ara rapor verilmiş ve bundan sonra müşavirlerden detaylı proje yapmaları istenmiştir. Ilısu Barajı ve HES Projesi Kesin Proje Raporu Temmuz 1982'de hazırlanmıştır.Ilısu Barajı ve HES tesisinin fizibilite kademesinde yapılan optimizasyon çalışmaları sonucunda, (...) hidroelektrik enerji üretilmesi için baraj gölü azami su seviyesi 526,82 m, santral kurulu gücü 1200 MW ve yıllık enerji üretimi ise 3 833 GWh olarak belirlenmiştir. 09.08.2006 tarihli "Beyaz Türkler, Yeşil Türkler" başlıklı yazınızda Ilısu Baraj inşaatının firmalara hangi kriterlere göre verildiğini sormaktasınız. Ilısu Baraj inşaatında göz önüne alınan kriterler firmaların kapasite ve ehliyetleridir. Uluslararası ikili anlaşmalara istinaden çıkarılan kararname gereği projenin yapımını üstlenen lider firmanın önerdiği diğer firmalar kapasite ve ehliyet bakımından tahkik edilmekte, uygun bulunursa müzakereler bu firma topluluğu ile yapılmaktadır. Birinci konsorsiyumda ağırlıklı olarak yabancı firmaların yer almış olması fiyatların yüksek olmasına sebep olmuş, ilk konsorsiyum 2001 yılı Eylül ayında son bulmuştur. Mevcut konsorsiyumun ise inşaat işlerinin Türk firmalar tarafından yapılacak olması fiyatları daha makul bir düzeye çekmiştir. 05.08.2006 tarihli "Ilısu temeli atılıyor ama finansman yok" başlıklı yazınıza cevaben ise şunları söylemek isterim: Projenin tüm finansman ihtiyacı işin yapımını üstlenen konsorsiyum tarafından sağlanmıştır. Bu hususta ihracat kredi kuruluşları ile mutabakat sağlanmıştır." mmunir@milliyet.com.tr Ilısu Barajı ile ilgili yazılarım üzerine, DSİ Genel Müdürü Prof. Dr. Veysel Eroğlu bir açıklama gönderdi. Yayımlıyorum:
Özay Şendir
F-35 meselesinde kitabın orta yeri...
29 Kasım 2024
Didem Özel Tümer
Ankara’da ‘değerlendirme’ kulisi: Öcalan ile kim görüşecek?
29 Kasım 2024
Abbas Güçlü
Diploma mı, meslek mi?
29 Kasım 2024
Abdullah Karakuş
Bölgede satranç ve terörle mücadele
29 Kasım 2024
Mehmet Tez
Suudi Arabistan başarabilecek mi?
29 Kasım 2024