Melih Aşık

Melih Aşık

m.asik@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

İstanbul Metrosuyla ilgili usülsüzlük ve yolsuzluk söylentilerini bu sütunda yazdık. İstanbul Anakent Belediyesi Başkan Danışmanı Hüseyin Besli, bu yazdıklarımıza yanıt niteliğinde bir yazı gönderdi. Özetle aktarıyoruz:
"27 Mart 1994'de göreve geldiğimizde... Metronun elektro - mekanik aksam ihalesi yapılmıştı, ancak ideal fiyat olarak saptanan 269 milyon Başkanlığımız tarafından fazla bulunarak ihalenin daha ekonomik koşullarda yenilenmesine karar verilmiş ve 224 milyon dolara Siemens Firması'na ihale edilmiştir. (İhalelerde teamül haline gelen komisyonun da indirilmesiyle bu rakama ulaşılmıştır) Siemens Firması ile 7 ay süren çalışmalar neticesinde, Siemens'in sözleşmeye oturmaması nedeniyle ihale belediye tarafından iptal edilmiştir. Bu iptal kararı tamamiyle firmadan kaynaklanan aksaklıklar neticesinde gerçekleşmiştir...
Ve 3'üncü ihale yapılmıştır. Bu ihaleye de üç uluslararası firma katılmıştır: ABB, CEGELEC ve BOMBARDİER... "İstanbul Metrosu Elektro - Mekanik Sistem İhalesi" en uygun fiyatı veren CEGELEC Konsorsiyumu'na 180 milyon dolarla verilmiştir. Konsorsiyumda yer alan yerli firmaların yapacağı iş miktarı yüzde 10 oranındadır. Ayrıca Konsorsiyuma iştirak eden yerli firmaları, Belediye bulup getirmiş değildir.
Tüm bu süreç içinde metro çalışmaları durmamıştır. Devam etmektedir. Metronun son durağının Ayazağa'ya kadar uzatılması işi gerçekleştirilmiştir.
İstasyonların yapım işi devam etmiştir. Kazıların bekletilmesi gibi bir durum ya da herhangi bir maddi zarar sözkonusu değildir.
Ayrıca, Siemens İhalesi'nin iptali nedeniyle kaybedilen bir yıllık süre de yeni ihalede vagon yapım süresinden kazanılmıştır. Vagonlar Ankaray'ın hazır ve fazla olanlarından temin edilecektir.
Ankaray'a kimin vagon sattığı ise İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ni ilgilendiren bir konu değildir."
Açıklama böyle... Belediye böyle söylüyor. Siemens Müdürü Karl Neubeck de diyor ki:
- Açılan ihalede en iyi teklifi verdik. Ama 6 hafta sonra sözleşme imzalamak için notere gittiğimizde Anakent Belediyesinin, kendisine yakın firmalara ihale vermek için, sözleşme üzerinde bazı şartları tek taraflı olarak değiştirdiğini gördük. Siemens bu şartları kabul edemezdi...
Almanlar diyor ki, İstanbul Belediyesi RP'li Albayrak firmasını araya sokmak için sözleşmeyi değiştirdi, bağıtlanmış ihaleyi bozdu. Bu yüzden metro inşaatının 3 yıl gecikmesini göze aldı. İstanbul Belediyesi diyor ki, gelişmeler normaldir. Albayrak firması ihaleyi kazanacak firmayı tahmin edip onunla ortaklık kurmuşsa bizim ne suçumuz var? Karar okurun...