Otomotiv sektöründe 2017 yılı, öngörülerin ötesinde bir performans sergileyerek sadece yüzde 2.8’lik bir daralmayla ve yaklaşık 980 bin adetlik daralmayla kapanırken, gözler 2018’e çevrildi. Değerlendirmelerde bulunan firmaların üst düzey yöneticileri, 2018 için de iyimser tahminler dile getiriyor
13 yıl sonra geri aldı
Bu yılki satışların da, 2017’ye benzer bir performansta olacağını düşünen Renault Mais Genel Müdürü Berk Çağdaş, geçtiğimiz yıl Türkiye’nin, Renault Grubu’nun (Renault+Dacia) 5. büyük pazarı konumunda yer aldığını, Avrupa dışındaki pazarlar arasında da en güçlü ve önemli ülke olduğunun altını çizdi.
Bu yıl Renault ve Dacia ile toplamda 178 bin 646 adetlik satış yaptıklarını belirten Çağdaş, bu rakamların, Renault Grubu’nun Türkiye’de bugüne kadar elde ettiği rekor satış adedini ifade etiğini hatırlattı. Renault’nun, 2017 yılında 18. kez binek otomobil pazarı lideri olduğunu da belirten Çağdaş, 13 yıl sonra toplam pazar liderliğini yeniden elde ettiğini de söyledi. Markanın Bursa7da üretilen iki modelinin, Türkiye’nin en çok satan modelleri sıralamasında 2. ve 3. konumda bulunduğunu da vurgulayan Berk Çağdaş, “Renault’nun bu satış performansıyla, binek otomobilde yerlilik oranı yüzde 67.4 olarak gerçekleşti” dedi. Dacia markasında da 48 bin 370 satış adediyle rekor sonuçlar elde ettiklerini anlatan Çağdaş, “2017 yılını, toplam pazarda markalar sıralamasında iki basamak birden yükselerek 6. sırada tamamladı. Dacia, 2017 yılında, Duster ile Türkiye’nin en çok tercih edilen 4x4 markası oldu” dedi.
Çağdaş, “Önümüzdeki yıl Renault markası için yenilenen modellerinin pazardaki konumunu sağlamlaştıracağı bir yıl olacak. Dacia markası da tamamen yenilenen Duster ile pazardaki yerini sağlamlaştıracak. Renault Grubu olarak 2018 yılında da pazar payımızdaki artışı ve pazardaki güçlü konumumuzu sürdürmeyi hedefliyoruz” açıklamasını yaptı.
Belli seviyeye oturdu
Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, 2017’de sektörün, zorluklara rağmen istikrarlı bir performans sergilediğini belirterek, “2018’de bir miktar gerileme yaşanabilir, ancak pazarın artık 950 bin -1 milyon bandına oturduğuna ve yeni yılda da aşağı yukarı bu seviyeleri koruyacağına inanıyorum” dedi.
Şirket olarak 2017’de 1 milyar dolarlık yatırımla devreye aldıkları Egea porjesine duyulan talep ve Doblo ile Fiorino’nun başarılı performansları sayesinde üretim liderliklerini sürdürdüklerini anlatan Eroldu, “Ar-Ge 2017’de de odağımızdaydı. Patent sayımız son 3 yılda yüzde 400 artış gösterdi. Avrupa Komisyonu çatısı altında yer alan Ortak Araştırma Merkezi’nin sıralamasında, Ar-ge’ye yaptığımız yatırımlarla, 2017 de dahil olmak üzere, üç yıldır üst üste, Türkiye’den ilk sırada yer alan firmayız” ifadesini kullandı. Eroldu, Egea’nın, 2017’de en çok tercih edilen model olduğunu da hatırlatırken, iç pazardaki satışlarının yaklaşık yüzde 90’ının Bursa’da üretilen araçlardan oluştuğunu da sözlerine ekledi.
İpucu ilk çeyrekte
Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış A.Ş. CEO’su Ali Haydar Bozkurt, 2018 yılının sağlıklı bir şekilde değerlendirilmesi için ilk çeyreğin önemli ipuçları vereceğini kaydederek, “2018’in ilk 6 ayı ilginç geçecek. Pazarda bazı belirsizliklerin olduğunu gözlemlemekteyiz...
Kurlar bulundukları seviyeyi korursa, gelecek yıl satışların bu yıla oranla yüzde 10 daralacağını düşünüyorum” dedi. Yeni yürürlüğe giren ÖTV matrahı güncellemesinin, kur etkisi ve model yılı değişikliğinden kaynaklı fiyat artışını bir nebze de olsa azaltacağını kaydeden Bozkurt, “Kurların artmasıyla yeni yılda otomobil fiyatlarına gelebilecek muhtemel artışların bir miktar önüne geçecek olan bu düzenleme, müşterilerimizin faydasına olacaktır” diye konuştu. Konjonktürel gelişmeler ve kur baskısına rağmen 2017’yi toplamda 45 bin 209 adetlik satışla tamamladıklarını hatırlatan Bozkurt, toplam pazarda ilk 7 marka içinde olduklarını, geçen yıl sattıkları araçların yüzde 72’sinin yerli üretim olduğunu da belirtti.
Bozkurt, 2017’de toplam Toyota satışları içinde hibrit model satışlarının da büyük artış gösterdiğini kaydederek “2017’de 4 bin 110 adetlik hibrit otomobil satışı gerçekleştirdik. Böylelikle toplam satışlarımız içindeki hibrit payı yüzde yüzde 9.1’e ulaştı” dedi.
İki ana odak
Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkök, bu yıl otomotiv sektörünün üretim ve ihracata odaklanacağını vurgularken, iç pazarın da bir o kadar önemli olduğunu belirtti.
Özkök, “İç pazarda 2018 yılında 950 bin - 1 milyon aralığında toplam pazar öngörümüz var” diye konuştu. Geçtiğimiz yıl pazardaki daralmaya rağmen satışlarını yüzde 8.6 artırdıklarını ve 34 bin 822 adetlik satış gerçekleştirdiklerini, rekor kırdıklarını vurgulayan Sinan Özkök, Türkiye pazarında 6 modelle bulunduklarını, SUV sınıfında Qashqai, X-Trail ve Juke gibi modelleriyle lider konumda olduklarını da bildirdi.
Makyajlanan Jazz Türkiye’de satışta
Honda’nın, ilk kez 2017 Frankfurt Otomobil Fuarı’nda sergilediği küçük sınıftaki temsilcisi Jazz, makyajlanan yeni versiyonuyla bu hafta Türkiye yollarına çıkıyor. Dış tasarımında ve iç mekanında çeşitli güncellemeler yapılan, “Dynamic” adında yeni bir donanım paketine de kavuşan Jazz’da, 130 PS’lik 1.5 lt benzinli motor da ilk kez kullanılıyor. İsteğe bağlı olarak CVT otomatik şanzımanla da satın alınabilen bu motor seçeneği, fabrika verilerine göre 100 km’de ortalama 5.4 lt yakıt tüketiyor. Bununla berlekte daha önce de bu modelde kullanılan 102 PS’lik 1.3 benzinli motor da, seçenekler arasında kalmaya devam ediyor.
Jazz yeni motor seçeneğiyle birlikte sınılan “Dynamic” donanım paketindeyse, sportif dış ve iç tasarım unsurları mevcut.
Yenilenen Jazz’da, hız sabitleyici, ısıtmalı ön koltuklar, far sensörü ve Şehir içi Aktif Fren Sistemi standart. Üst donanım paketlerinde 7 inçlik Honda Connect bilgi ve eğlence sistemi, geri görüş kamerası, anahtarsız giriş ve çalıştırma, Çarpışma Uyarı Sistemi, Şerit Takip Uyarısı ve Trafik İşareti Tanıma sistemi de dahil kapsamlı güvenlik teknolojisi paketi devreye giriyor.