Bugün Türkiye’ye gelecek olan Amerikan Başkanlık İhracat Konseyi (President’s Export Council PEC) heyeti ziyareti, medyaya “Amerikan ticari devlerinden Türkiye’ye çıkarma” başlığıyla duyuruldu.
PEC nedir? PEC heyeti Türkiye’ye neden çıkarma yapıyor? Bu konularda okuyucularıma bilgi vereceğim.
PEC, Başkanlık İhracat Konseyi, ABD Başkanı’na bağlı ABD’nin ihracatının artırılmasına dönük uygulamalar konusunda başkanı bilgilendirmek ve başkanın politikaları doğrultusunda ABD ihracatını geliştirmek amacıyla faaliyet gösteren, 1979 yılında oluşturulan bir çalışma grubudur.
Grupta, ABD’nin dış ülkelere en fazla ihracat yapan 28 kuruluşunun tepe yöneticileri ile belli sayıda kongre üyesi ve bakanlık temsilcileri yer alır.
Çalışma grubu yılda en az 2 defa toplanır. Çalışma grubunun faaliyetleri hakkında başkana Ticaret Bakanı aracılığıyla bilgi verilir.
ABD Ticaret Bakanı Penny Pritzker’ın başkanlığında Türkiye’ye gelecek heyette, Türkiye’ye ihracat yapan, Türkiye’de yatırımları, temsilcikleri bulunan Türkiye’ye mal satan ABD’nin büyük şirketlerinin CEO’ları yer alıyor.
IBM, Boeing, UPS, Pfizer, Xerox, eBay, Marriott, Lockheed Martin ve AES gibi büyük şirketlerin üst düzey yöneticilerinin bulunduğu heyet ABD’nin Türkiye ile olan ticaret hacminin artırılması için Türk hükümetinden yetkililer ve özel sektör temsilcileri ile toplantılar yapacak.
Her ülke ihracat peşinde
Heyet, Türkiye’den önce Polonya’da da temaslar yaptı. Bakan Pritzker’le birlikte heyette yer alacak olan ABD Ticaret Bakanlığı Müsteşarı Stefan Selig, Washington’da düzenlediği basın toplantısıyla iki ülkeyi kapsayan ziyarete ilişkin açıklamalarda bulundu.
Selig, İhracat Konseyi (PEC) tarafından Polonya ve Türkiye’ye ziyaret düzenlenmesinin birçok nedeni olduğunu, iki ülke ekonomisinin son dönemde gösterdiği başarının bu nedenlerin başında geldiğini, ziyaretin amacının Amerikalı şirketlerin bu iki ülkeye olan ihracatını ve yatırımlarını artıracak fırsatları belirlemek olduğunu söyledi.
Türkiye’nin Amerika için öncelikli pazarlar arasında olduğunu vurgulayan Selig, özellikle bazı sektörlerdeki büyüme potansiyelinin ABD’li ihracatçıları harekete geçirdiğini ifade etti. Selig, bu sektörleri havacılık, savunma, enerji, altyapı, inşaat ve sağlık hizmetleri olarak sıraladı.
Çok alıyor, az satıyoruz
Ticari konularda ülkeler arasındaki temaslarda iki taraf da ihracatını artırmak arayışında olur.
ABD gibi güçlü ekonomilerin temsilcileriyle temaslarda bizim beklentimiz ülkemize daha fazla yatırım yapılması, ihracatımızın artırılmasıdır.
Türkiye’ye 2013 yılında değişik ülkelerden toplam 10.2 milyar dolar doğrudan yatırım geldi. Doğrudan yatırımda ABD’nin payı yüzde 3.3 dolayında, sadece 342 milyon dolar. Geçmiş yıllarda da ABD’den benzeri büyüklüklerde doğrudan yatırım geldi.
2013 yılı dış ticaretinde ABD ihracatta 7’nci, ithalatta 5’inci sırada.
12.5 milyar dolarlık ithalata karşılık 5.6 milyar dolar ihracat yapabildik.
Türkiye olarak biz nasıl ki ihracatımızı artırmak istiyorsak ABD de normal olarak aynı arayışla Türkiye’ye heyet gönderiyor. Çünkü 2011 yılında ABD’nin Türkiye’ye ihracatı 16.0 milyar dolarken artacak yerde 12.5 milyar dolara geriledi.
ABD gibi gelişmiş ekonomiler bile ihracatı artırma arayışında, Başkan’a bağlı gruplar oluşturup, ülke ülke dolaşıyorlar. Bunlar bize de örnek olmalıdır.
Özay Şendir
F-35 meselesinde kitabın orta yeri...
29 Kasım 2024
Didem Özel Tümer
Ankara’da ‘değerlendirme’ kulisi: Öcalan ile kim görüşecek?
29 Kasım 2024
Abbas Güçlü
Diploma mı, meslek mi?
29 Kasım 2024
Abdullah Karakuş
Bölgede satranç ve terörle mücadele
29 Kasım 2024
Mehmet Tez
Suudi Arabistan başarabilecek mi?
29 Kasım 2024