Ban Ki-moon (BM Genel Sekreteri)
Ban Ki-moon 1944 Eumseong, Chungcheongbuk-do), Güney Koreli politikacı ve 1 Ocak 2007 tarihinden bu yana Birleşmiş Milletler Genel Sekreteridir. 1944 doğumlu Ban Ki-moon, 1970 yılında Seul Üniversitesi Uluslararası İlişkiler bölümünden mezun oldu, Harvard Üniversitesi’nde Kamu Yönetimi okudu. Ocak 2004 - Aralık 2006 tarihleri arasında Güney Kore hükümetinde Dışişleri ve Ticaret Bakanı olarak görev yaptı. 1 Ocak 2007 tarihinden itibaren BM Genel Sekreterliği görevini yürütüyor.
Malala Yousafzai Pakistanlı cesur bir eğitim hakkı savunucusu. Okula giderken aşırı uç taraftarlarının silahlı saldırısına uğramıştı. Uzun geçen iyileşme sürecinin ardından Malala yeniden aramızda ve sesinin duyulmasını sağlamaya kararlı.
Malala, 12 Temmuz’da 80’den fazla ülkeden yüzlerce öğrenci ile birlikte BM Genel Kurulunda Gençlik Oturumuna katılacak. Söz konusu etkinlikte diplomatlar yerlerini gençlere bırakacaklar ve gençler BM’nin kontrolünü devralacaklar. Gençler herkes için kaliteli eğitim talebinde bulunmak üzere bir araya gelecekler.
OKULUM YIKILMIŞTI
Eğitim temel bir hak, Binyıl Kalkınma Hedeflerinden biri ve insanların birbirlerini anlayabilmeleri ve küresel vatandaşlık için hayati öneme sahip bulunuyor. Aslında bu gerçekleri bir çoğumuz yaşayarak öğrenmiş bulunuyor.
Savaşın tarumar ettiği Kore’de benim okulum da yıkılmıştı. Sınıfımız bir ağacın altında kurulmuştu. Çok az yiyeceğimiz vardı, ancak asıl açlığı, öğrenme konusunda çekiyorduk. Anne ve babalarımız ve hükümetimiz eğitimin değerini biliyordu. Bu anlayış benim ve ülkemin hayatını değiştirdi.
ARZULANAN DÜNYA
Günümüzün bilgi tabanlı toplumlarında arzuladığımız geleceğin yaratılmasında eğitim başı çekiyor. Arzuladığımız dünya yoksulluğun, şiddetin, ayrımcılığın ve hastalıkların olmadığı bir dünya anlamına geliyor. Bu geleceği inşa etmek için hep birlikte hereket etmemiz gerekiyor.
İşte bu nedenle, Küresel Eğitim Girişimini başlattım. Bu girişimin üç önceliği bulunuyor. Bunlar her çocuğun okula gitmesi, eğitimin kalitesinin artırılması ve çocukların küresel vatandaşlar olarak yetişmelerinin sağlanmasını içeriyor.
Önemli ilerlemelere rağmen, eğitim konusundaki hedeflerimize ulaşabilmemiz için daha yapmamız gereken çok iş var.
Genç nüfus dünya tarihindeki en büyük seviyeye ulaşmış bulunuyor. Bu yetenek, enerji ve fikir deryasından en iyi şekilde yararlanmamız gerekiyor. Ancak, ilk okula gidemeyen çocukların sayısı hala 57 milyon gibi bir seviyede bulunuyor. Bu çocukların bir çoğu çatışma sarmalına girmiş ülkeler de yaşıyor.
15 ila 24 yaş arasındaki 120 milyon insan okuma yazma dahi bilmiyor. Bu grubun çoğunluğunu da kadınlar oluşturuyor. Yavaş da olsa büyüyen istihdam pazarının öne çıktığı bir dönemde, bir çok insan, geçimini sağlayacak bir beceri elde edemeden okuldan mezun oluyor.
AŞIRI UÇ TARAFLAR
Oldukça çok sayıda yerde Malala gibi öğrenciler ve öğretmenleri tehtid ediliyor, saldırıya uğruyor, hatta öldürülüyor. Anlaşılıyor ki aşırı uç taraftarları en çok elinde kitap taşıyan kızlardan korkuyor.
Okulların güvenliğini mutlaka sağlamalıyız. Dünyanın hiçbir yerinde bir öğretmen okula giden bir kız çocuğuna eğitim verebilmek, bir kız çocuğu da okula gidebilmek için kahramanlık yapmak zorunda kalmamalı.
Kadınlar ve kız çocukları eğitildiğinde hem ailelerinin hem de toplumlarının kalkınmasına hız kazandırıyor. Bir kız çocuğu okula gittiği her yıl için ileride elde edeceği geliri yüzde 20 artırmış oluyor.
Eğitimin önemini gözler önüne seren daha bir çok istatistiki bilgi bulunuyor. Kız çocuklarının okuduğu yerlerde ekonomiler gelişiyor, sağlık koşulları iyileşiyor, ülkeler güçleniyor.
EĞİTİM İSTEKLERİ
Benim çeşitli ziyaretlerim sırasında edindiğim izlenim de aynı yönde. Seyahatlerim sırasında insanlara BM’nin onlar için neler yapmasını istediklerini sorduğumda genellikle hep aynı yanıtı alıyorum: Eğitim. Mülteci kamplarında insanlar bana, “Çocuğumun okula gitmesini istiyorum” diyor. Deprem ve diğer afetlerden etkilenen ülkelerdeki insanlar bana “Benim için endişelenme. Okulu yeniden inşa ettir ki çocuklarım okuyabilsin” diyor.
İnsanların hayatını kurtarmak, barışı inşa etmek ve gençlerin toplumdaki konumlarını güçlendirmek için de eğitim gerekiyor.
İşte Malala ve onun gibi olan milyonlarca kız çocuğu dünyaya bunları öğretmeye çalışıyor. Uluslararası ortaklarımız ve hükümetlerin de bu sese kulak vermesi ve bu yönde harekete geçmesi gerekiyor.
Küresel topluluğun Binyıl Kalkınma Hedeflerine ulaşma çabalarını hızlandırmaya ve 2015 sonrası kalkınma gündemini belirlemeye çabaladığı bir dönemden geçiyoruz. Söz konusu çabalarımızın mutlaka çocuklarımızın hayal ve özlemlerine yanıt verebilecek özellikte olması gerekiyor.
Malala’nın doğum gününde, gelin, en iyi hediyeyi vereceğimize, yani dünyadaki tüm kız ve erkek çocuklara kaliteli eğitimi sağlayacağımıza söz verelim.
Özay Şendir
F-35 meselesinde kitabın orta yeri...
29 Kasım 2024
Didem Özel Tümer
Ankara’da ‘değerlendirme’ kulisi: Öcalan ile kim görüşecek?
29 Kasım 2024
Abbas Güçlü
Diploma mı, meslek mi?
29 Kasım 2024
Abdullah Karakuş
Bölgede satranç ve terörle mücadele
29 Kasım 2024
Mehmet Tez
Suudi Arabistan başarabilecek mi?
29 Kasım 2024