Dilek Gappi

Dilek Gappi

dilek.gappi@dogangazetecilik.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

İzmir’e körfez ve metronun ardından gerçekleştirilecek en büyük yatırım olan Konak Tüneli’nin temeli bugün atılıyor.
Kuşkusuz tünel İzmir’in trafiğini büyük ölçüde rahatlatacak.
Bir süre önce biraz tesadüf daha çok da kuşku sayesinde, tünelle ilgili ilk bilgilere ulaşmış, bunu da gazetemizin manşetinde duyurmuştuk.
Açıkçası kuşku genel seçim öncesi ortaya saçılan çılgın projelere yönelikti.
Seçimde iş aş siyaset bir kenara bırakıldı, proje bombardımanıyla başımızı döndürdüler. Körfezin altından tünel geçecek, körfezin iki yakasını birleştirecek tüp geçit yapılacak, Karaburun yarımadasını ikiye bölünecek....
Birbirinden çıldırmış projeler!
Seçim bitti, İzmir normal haline döndü ve eğer bu projeler hayata geçecekse önce Karayolları Bölge Müdürü’nün bilmesi gerekmez miydi ?
Bir kahve içimliğine Erol Altun’un kapısını çalarak aklımdaki soruları sorarken, yanıtı da az çok şöyle tahmin ediyordum:
“Fizibilitelerin ardından yaklaşık bir yıl sonra bazı projeler netleşir... “
Hayır öyle değil, Altun net konuştu.
“Tünele başlıyoruz. Mürselpaşa olarak açıkladığımız tünelin hatları da belli oldu. Konak’tan Yeşildere Mehmetçik Parkı’na çıkacağız.”
Vay bu ne hız ?
Daha da hızlandılar. Altun bana ‘Yaklaşık 2-3 ay sonra temel atılır’ demişti. Görüştüğümüzün üzerinden birbuçuk ay ancak geçti, temel bugün atılıyor.
* * *
Aslında İzmir’de yerel seçimler öncesi yarışta AKP’nin belirlediği taktik, “İzmir’de proje savaşıydı” ve ilgili tüm kurumlara, “Bize alanınızla ilgili büyük, fark yaratacak proje önerin” talimatı gitti.
Karayolları da, uzun süre önce birkaç tünel güzergahına yönelik çalışma hazırlamıştı. Bazı Bakanlara da anlatılan ama altından kalkamayız diye düşünülen bu çalışmalar tozlu raflardan çıkarıldı.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, tüneli ilk açıkladığında güzergah Konak-Mürselpaşa arasındaydı.
Karayollarının diğer bir ön çalışması olan Konak- Mehmetçik Parkı güzergahında karar kılındı.
Altun’la görüşürken, tünelin başlangıç noktasını Konak köprülü kavşağı olarak anlatmıştı. Daha sonra yer Bahribaba Parkı olarak değiştirildi. Şimdi, bin 600 metre uzunluğunda olacak tünelle Yeşildere Caddesi Mehmetçik Parkı’na yaklaşık 5 dakikalık bir sürede çıkılacak. Karayolları tünel çıkışının bir kavşağın ardından, ikinci bir kavşakla Büyükşehir Belediyesi’nin gerçekleştireceği uçan yola bağlanacağını belirtiyor. Büyükşehir Belediyesi tam deklare etmese de, bu duruma epey canı sıkılmış görünüyor.
* * *
Ne günler yaşıyoruz... Gün gelip de İzmir’de büyük bir projeye bu kadar hızlı başlanmasına şaşıracağımızı da gördük.
Ama bir acele olduğu da ortada. Son iki ayda iki kez güzergah değiştirildi. Basit bir yol değil, koskoca tünel bu. Jeolojik etüd ister, planlama çalışmaları ister.
Hükümetin gücüne güvenerek kestirmeden gitmek de bir yöntem olabilir ama bu kez de ister istemez kuşkuya kapılıyorsunuz.
Herşey yerel seçimler için kalan 2,5 yıla mı yetiştirilmeye çalışılıyor? Bu kadar dev proje vaad ettikten sonra en azından birini gerçekleştirmek diğerleri için de bu çalışmayı referans vermenin girdabına mı kapılıyoruz...
Şimdilik kesin olan şu ki; İzmirlilerin kalbine giden yol, bu kez tünelden geçecek.



“Tünelin projesi yok ki itiraz edelim”

Hızlı oldu, yeterli çalışma yapıldı mı gibi soruları bir yana bırakırsak Konak Tüneli için bir başka gerçek var ki o da şu... Kent merkezinde İzmir trafiği her geçen gün tıkanıyor. Bu nedenle tünelin yapımı çok önemli.
Ancak yetersiz etüd, SİT ve jeolojik kuşkular nedeniyle, Odaların dava açmaya hazırlandığı öne sürülse de Mimarlar Odası projeyi görüp inceledikten sonra dava açmaya hazırlanıyor. Ama şimdilik tek sorunları var, proje ortada yok.?Bakanlık da Büyükşehir Belediyesi de kendilerine “Elimizde proje yok” yanıtını vermiş.