Belma Akçura

Belma Akçura

bakcura@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Uluslararası Basın Enstitüsü (IPI) ve Türkiye Basın Gazetecileri Birliği (TGS) Basın Akademisi’nin ortaklaşa hazırladığı rapora göre Türkiye’nin gelecek nesil gazetecilerini eğitmek ve motive etmek için sponsorlu uluslararası staj programlarına yönelmesi gerekiyor

Gazetecilik uygulamalarını editör, gazeteci ve medya yöneticisi bağlamında geliştirmeyi amaçlayan Uluslararası Basın Enstitüsü (IPI) ve Türkiye Basın Gazetecileri Birliği (TGS) Basın Akademisi Türkiye’de kaliteli gazeteciliğin geleceği hakkında bir rapor hazırladı. Gazetecileri daha hızlı bir çağa hazırlamak için. IPI Türkiye Milli Komitesi tarafından yürütülen çalışma gazetecilik öğrencileri, yerel gazeteciler, yayıncılar ve akademisyenler ile yapılan görüşmeye dayandırıldı.

Haberin Devamı

Türkiye’deki gazetecilerin ve medya kuruluşlarının karşılaştığı sorunları belirledikten sonra, IPI’nin Türkiye’de kaliteli gazeteciliği güçlendirmeyi amaçlayan çalışması, tasarım düşünce metodolojisi üzerine atölye çalışmalarıyla sürdürülecek.

20 sayfalık raporda, Türkçe, Arapça ve Kürtçe gazetecilik eğitimi için açık bir müfredat oluşturulması, yaratıcı kafeler ve gazetecilik deneyim merkezlerinin açılması, güvenilir haber kuruluşları ve muhabirleri haritalamak, hızlandırıcı girişimlerini sağlamak ve öğrencilere sponsorlu uluslararası staj programlarını sağlamak amaçlar arasında.

1950 yılında Columbia Üniversitesi’nde kurulan IPI, bugün yaklaşık 100 ülkede üyelere sahip. Üstelik yönetimin de Türk gazeteciler arasında Abdi İpekçi ve Ahmet Emin Yalman ve halen Kadri Gürsel var. Tam bu nedenle Uluslararası Basın Enstitüsü (IPI) Türkiye’nin yerel gazetecileri ve gazetecilik öğrencilerinin durumuna odaklanan bu yeni bir saha çalışması meslektaşlarım için önem arz ediyor.

67 gazetecilik öğrencisiyle röportajlar

Türkiye’nin yedi coğrafi bölgesinden 67 gazetecilik öğrencisi ile yapılan röportajlar da üzerinde düşünülmesi gereken bir duruma işaret etmekte. Gazetecilik öğrencileri, gazetecilik için “modası geçmiş” bir üniversite eğitim modelinin yanı sıra eğitim için medyanın kendilerine yeterli fırsatlar sunmamasından şikâyet ettiler. Sansür, eski gazetecilik müfredatı ve beceriye dayalı staj eksikliği sorunların başında yer alıyor. Bazı vakalar vatandaş gazeteciliğinin yerel düzeyde bile ayakta kaldığını gösteriyor. Ancak, Türkiye’nin medya ekosisteminin daha serbest bir dönem geldiğinde kaliteli gazetecilik sağlamaya hazır olduğundan emin olmak yeterli değildir. Bu nedenle, onlarca görüşme ve atölye çalışmasına dayanarak, çalışma bir dizi öneride bulunuyor. Bunlar şunları içerir: Türkçe, Kürtçe ve Arapça gazetecilik üzerine açık bir müfredat ve büyük bir açık çevrimiçi kurs (MOOC) oluşturmak;

Haberin Devamı

Türkiye genelindeki yerel topluluklarda Yeni Medya okuryazarlığını teşvik etmek için topluluğa dayalı “Yaratıcı Kafeler” ve “Gazetecilik Deneyim Merkezleri” açılması; Türkiye’deki güvenilir haber kuruluşlarını ve yerel muhabirleri, ülke çapında “hazırlıksız haber odaları” oluşturmanın ilk adımı olarak göstermek; Türkiye’deki erken dönem gazetecilik girişimlerini desteklemek için inkübatör ve hızlandırıcı programlar sağlamak; ve Türkiye’nin gelecek nesil gazetecilerini eğitmek ve motive etmek için sponsorlu bir uluslararası staj programı ve yeni bir gazetecilik ödülü vermek.