Sosyal medya yaygınlaşalı, yazmayı çoktan unutmuştuk.
140 karakterli tweet’ler yetiyor da artıyordu.
Bu arada dilimiz yozlaşmış, kelime dağarcığımız azalmış kimsenin umurunda değildi.
Meğerse daha da beteri varmış.
Artık kelimelere de ihtiyaç kalmamış.
“Emoji” dediğimiz semboller, kendimizi ifade etmeye yetiyor da artıyormuş.
100 kelimenin anlatamadığını, tek bir sembol anlatıyor diyenler var.
Yakında biz de köşelerimize üç beş sembol koyup, bugünlük bu kadar dersek hiç şaşırmayın!
Çünkü gidişat o yönde...
En çok kullanılanlar?
Bu durum elbette sadece bizde değil.
Tüm dünyada dijital çağın ortak dili haline gelen ‘emojiler’, adeta bir çılgınlık halini aldı.
Hemen her yerde bir şekilde karışımıza çıkıyor.
Yüzlerce hatta binlerce farklı versiyonu var.
Peki, bizde en çok kullanılanlar hangileri?
Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Ebru Gökaliler’in yaptığı araştırmaya göre Türkiye en çok ‘kalp’ ‘emoji’sini kullanıyormuş.
Haberi birlikte okuyalım:
1990’lı yılların sonunda Japonya’da mesajlaşmada kullanılan semboller olarak ortaya çıkan emojiler, teknolojinin gelişimiyle kısa sürede tüm dünyaya yayıldı. Kelimelerle yazarak zaman harcamak yerine en kestirme yoldan hissettiklerini anlatmak isteyen bireyler emoji kullanmayı tercih edince, bu semboller insanlığın yeni ortak dili olarak tanımlanmaya başlandı.
Bu kadar sık kullanılan emojiler, süreç içerisinde birçok markanın dili haline dönüştü ve reklamlarda da sıklıkla karşımıza çıkmaya başladı.
Öyle ki bazı markalar kendi özel emojilerini oluşturdu, bazıları işe alımlarda güçlü olanlar öne çıksın diye emojilerle yazılmış CV istedi, bazı markalar ise sosyal medyadaki reklamlarında hedef kitlelerini insanların kullandığı emojilere göre belirledi.
En çok kullanılan emojileri takip eden siteler bile açıldı.
Twitter’ı gerçek zamanlı takip eden ve kullanılan her emojiyi kaydeden Emojitracker verilerine göre de Türkiye’de en çok kalp ikonu, dünyada ise gözlerinden yaş gelene kadar gülen surat ikonu kullanılıyor.
Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Ebru Gökaliler ve doktora öğrencisi Ezgi Satcioğlu, 13-59 yaş arasındaki 412 kişiyle yaptıkları anketle, emoji kullanımı, reklamlarda emoji kullanımı, emoji içerikli reklamlara yönelik tüketicilerin tutumlarını araştırdı.
Ankete katılanların yüzde 48.2’si her zaman, yüzde 24.1’i de sıklıkla, toplamda yüzde 99.5’i ise herhangi bir dönemde mesajlaşırken emoji kullandıklarını belirtti.
Katılımcıların yüzde 86.4’ü emoji kullanmayı eğlenceli bulduğunu, yüzde 73.8’i de mesajlaşırken emoji içerikli bir metin geldiğinde karşısındakinin duygularını daha iyi anlayabildiğini belirtti.
Katılımcıların yüzde 73.4’ü de emojinin günümüzde “duyguları ifade etme yolu” olduğu cevabını verdi.
Reklamlarda emoji önemli
Reklam tutumları açısından anket değerlendirildiğinde ise emoji kullanımının katılımcılar tarafından ‘eğlenceli bulunduğu’ ortaya çıktı.
Markalara, emoji kullanımını sadece tek bir reklamla sınırlandırmak yerine marka stratejisinin bir unsuru olarak değerlendirerek uzun dönemli kampanyalarda ve iletişim çalışmalarında kullanmalarını öneren Ebru Gökaliler, “Markalar emoji içerikli reklamlarla tüketicilerin duygularına seslenip hedef kitlenin zihninde rakiplerinden farklı bir yere sahip olmaya çalışıyor. Popüler kültürün de etkisiyle bu tür reklamların artacağı ve tüketicilerin markaya ait reklam tutumlarında olumlu bir yere sahip olabileceğini düşünüyoruz. Anket sonuçları da günlük yaşamda etkin bir şekilde kullanılan emojilerin reklam tutumlarına da olumlu bir etkisi olduğu saptandı” şeklinde konuştu...
Çağı yakalamak
Ticari firmalar gençleri daha kolay yakalıyor.
Reklamların da emojilere yönelmesi bu yüzden.
Peki, emojiler eğitimde kullanılamaz mı?
Bence kullanılabilir hatta öğrenciler bayılır.
Peki, eğitimi sulandırır mı?
Eğer doğru kullanılırsa hayır.
Ama asıl önemlisi, öğrencilerin derslere daha sempatiyle bakmalarına olanak sağlayabilir.
Giderek okuldan, eğitimden, derslerden soğuma noktasına gelen öğrenciler için yeni bir çıkış yolu olabilir.
İşte bu yüzden yasaklamak yerine işimize yarar mı diye bakmak sanki daha doğru!
Özetin özeti: Dünya değişti hem de çok değişti. Bakalım daha neler göreceğiz!.