19.12.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
Formula 1 tarihinin en çekişmeli, en tartışmalı, en yoğun sezonlarından birisi olan 2021’i, son yarışın son turunda şampiyonluk yolundaki rakibi Lewis Hamilton’ı geçen Max Verstappen zirvede tamamladı. Markalar şampiyonluğunun Mercedes’e gittiği 2021, tüm zamanların en çok hatırlanacak sezonlarından birisine sahne oldu. Dilerseniz önce sezonun gidişatına, sonra da Verstappen’in bu başarıya nasıl ulaştığına bakalım.Formula 1 tarihinin en çekişmeli, en tartışmalı, en yoğun sezonlarından birisi olan 2021’i, son yarışın son turunda şampiyonluk yolundaki rakibi Lewis Hamilton’ı geçen Max Verstappen zirvede tamamladı. Markalar şampiyonluğunun Mercedes’e gittiği 2021, tüm zamanların en çok hatırlanacak sezonlarından birisine sahne oldu. Dilerseniz önce sezonun gidişatına, sonra da Verstappen’in bu başarıya nasıl ulaştığına bakalım.İnişler ve çıkışlarSezon Bahreyn’de çekişmeli bir yarışın ardından Hamilton’ın zaferiyle başladı. Imola’da yağmur altında kazanan Verstappen olsa da Portekiz ve İspanya’daki zaferleriyle Hamilton sürücüler klasmanında 14 puan farkla öne geçti. Monako’da Verstappen rahat kazandı. Azerbaycan’da sonlarda patlayan lastiği Verstappen’in net bir galibiyetine mâl oldu. Fransa’da ve üst üste iki yarış yapılan Avusturya’da hızlı olan Verstappen, üst üste üç zaferle şampiyonada 32 puanlık farkı yakaladı. Red Bull Honda, böylece üst üste beş yarış kazanmış oldu.Hamilton’ın kendi evi İngiltere’de yarışa lider başlayan Verstappen’e temas ettiğinde ve Hollandalı pilot büyük bir kaza yaparken, zafer İngiliz sürücüye gitti. Macaristan’da yağmur altında başlayan olaylı ve ilginç yarışta, Hamilton ikinci, ilk virajda yaşanan kazada otomobili hasar gören Verstappen 9. oldu. Böylece, bir anda Hamilton yeniden liderliğe yükseldi.Verstappen, yağmur nedeniyle tamamı koşulamayıp herkese yarım puan verilen Belçika GP’sini ve hemen bir hafta sonra kendi evi Hollanda’da yapılan yarışları kazanınca, şampiyonada yeniden öne geçti. İtalya’da iki pilot bir kez daha çarpıştı ve puan alamadı. Rusya’da, son turlarında yağmur bastıran yarışı Hamilton kazanırken, motor değiştirip yarışa sonlardan başlayan Verstappen 2. sırada finişe geldi. Türkiye GP’sinde zafer Bottas’a gitti; Verstappen 2., motor değiştirip yarışa 11. başlayan Hamilton 5. oldu.
Başarının sırrı: BABA JOS
Max Verstappen, kısa bir süre Michael Schumacher’in takım arkadaşı olan eski Formula 1 pilotu Jos Verstappen’in oğlu. Max’in annesi de Belçika’da Karting şampiyonluğu olan eski bir yarışçı. Bu kadar sağlam genler ve sıra dışı doğal yeteneğe, baba Jos’un kötü derece yapan oğlunu benzin istasyonunda arabadan indirip yağmurda eve kadar yürütecek ya da karda parmakları donma tehlikesi geçirene kadar karting antrenmanı yaptıracak kadar sert eğitim yöntemleri de eklenince, Max henüz 17 yaşında tarihin en genç Formula 1 pilotu oldu.Max Verstappen, kısa bir süre Michael Schumacher’in takım arkadaşı olan eski Formula 1 pilotu Jos Verstappen’in oğlu. Max’in annesi de Belçika’da Karting şampiyonluğu olan eski bir yarışçı. Bu kadar sağlam genler ve sıra dışı doğal yeteneğe, baba Jos’un kötü derece yapan oğlunu benzin istasyonunda arabadan indirip yağmurda eve kadar yürütecek ya da karda parmakları donma tehlikesi geçirene kadar karting antrenmanı yaptıracak kadar sert eğitim yöntemleri de eklenince, Max henüz 17 yaşında tarihin en genç Formula 1 pilotu oldu.2016 İspanya GP’sinde Red Bull ile ilk yarışında zafere ulaşınca F1 tarihinde podyuma çıkan, lider giden ve yarış kazanan en genç pilot olan Verstappen; F1’deki ilk yıllarında, agresif sürüşü ile rakiplerini tehlikeye atan hamleleri nedeniyle büyük eleştiriler aldı. Zaman içinde hatalarını azaltan, ancak agresifliğinden ve geçiş yapmak için temas yaşamayı göze alan yaklaşımından ödün vermeyen Verstappen, F1’deki 7. yılında, ilk defa düzenli olarak yarış kazanabileceği otomobile oturdu.Verstappen’in özellikle Imola, İspanya, İtalya, Suudi Arabistan ve son yarış Abu Dhabi’deki geçiş-savunma hamleleri sezon boyu tartışıldı. Bu hamlelerden bazıları, kendisine cezalar getirdi. Hollandalı pilot 2021’in en fazla yarış, pol pozisyonu ve podyum kazanan pilotu olmasının yanı sıra, en uzun süre lider giden isim unvanını da aldı.Son yarışta yapılan sıra dışı uygulama ile kendi kabahati olmasa da haksız yere avantaj kazanmış gibi gözüken Verstappen, -öte yandan rakibi Hamilton ve Mercedes’in de beyan ettiği üzere, sezon boyu gösterdiği istikrarlı performansla şampiyonluğu kazanmayı hak etmişti-. Ancak Max’in ilk dünya şampiyonluğunun geliş şekli, uzun yıllar boyunca tartışılacağa benziyor.
Temaslar, kazalar, tartışmalar
Bahreyn’de, daha sezonun ilk yarışında, Hamilton ve Verstappen pist üstünde ilk defa karşı karşıya geldiler. Imola’da yağmur altında Verstappen Hamilton’ı agresif bir startla geçti ve ikilinin arasında, ufak da olsa ilk temas yaşandı.
Portekiz’de Verstappen ve Hamilton birbirlerini iki defa geçtiler. İspanya’nın startında yine agresif bir hamleyle Verstappen öne geçti. Hamilton yarışın sonunda yeni lastiklerle rakibini geride bıraktı. Bunun tam tersi Fransa’da yaşandı, bu kez geriden gelip lastik avantajıyla öne geçen isim Verstappen’di.
İngiltere’deki yarışa lider başlayan Verstappen ile 2. başlayan Hamilton, ilk turda, pistin en hızlı virajlarından birisinde temas etti.
Hollandalı pilot, 51G’lik büyük bir darbeye maruz kaldığı kaza ile yarış dışı kalırken, Hamilton 10 saniye ceza alsa da yarışı kazandı. İki pilot İtalya’da bir kez daha çarpıştı, hatta Verstapen’in sol arka lastiği Hamilton’ın kafasının üstünden geçti. Bu kez daha fazla kabahati bulunan isim Verstappen’di.
İkili Brezilya’da da iki defa tekerlek tekerleğe mücadele ettiler. Özellikle ilk denemede Verstappen’in agresifliği eleştirilse de bu olaydan kimseye ceza çıkmadı.
Suudi Arabistan’da Hamilton ve Verstappen’in pist sınırlarını aştıkları çekişmeleri ve Verstappen’in rakibinin önünde kasten frene basarak onun kendisine çarpmasına neden olması, çok tartışıldı.
Sezonun son yarışında ikisi ilk tur, diğer üçü son turda olmak üzere, iki büyük rakip beş kere daha karşı karşıya geldiler.
Çekişme Amerika’da
Amerika’da iki pilotun giriştiği muazzam taktik savaştan Verstappen önde ayrıldı. Hollandalı pilotun, Meksika’da da kazanması farkın açtı. Brezilya’da teknik uygunsuzlukla otomobili sıralama turlarından ihraç edilen Hamilton; kısa sprint sıralamada 20. sıradan 5.’liğe, ana yarışta ise 10.’luktan birinciliğe tırmanarak tarihi bir zafer elde etti ve bitti gibi gözüken şampiyonluk mücadelesini yeniden canlandırdı.
Hamilton yeniden doğdu
Aynı bizim gibi takvime sonradan giren Katar’da ve F1’e ilk kez ev sahipliği yapan Suudi Arabistan’daki olaylı, gergin ve tartışmalı yarışı Hamilton’ın kazanmasıyla, iki pilot final yarışına F1 tarihinde sadece 2. kez puan puana geldi. Abu Dhabi’deki final yarışına Verstappen, polde başlasa da startta liderliği alan ve rakibinin ilk turdaki atağını, pist dışına taşarak da olsa savuşturan Hamilton, yarışı, sonlara kadar önde götürdü.
Son beş turda yaşanan kaza nedeniyle güvenlik aracı piste girdi. Karar ve uygulamaları sene boyunca tartışılan Yarış Direktörü Michael Masi’nin, güvenlik aracı prosedürünü, yönetmeliklerin aksine farklı bir uygulamayla ve erken bitirmesi ile sezonun şampiyonunu son tur belir ledi.
Sıra dışı uygulama
Son yarışta eğer güvenlik aracı prosedürü normal şekilde işletilse, büyük bir ihtimalle Hamilton 8. şampiyonluğunu alacaktı. Ancak sıra dışı uygulama, daha yeni lastiklere sahip olan Verstappen’e avantaj getirdi ve Hollandalı pilot son turda rakibini geçip, yarışı ve şampiyonluğu kazandı.
Bu uygulamaya itirazı reddedilen Mercedes, konuyu temyize taşıyacağını ilan etse de pistte kaybedilen şampiyonluğu masa başında kazanmak istemedikleri için vazgeçtildi. Bu arada Alman takımı, üst üste 8. markalar şampiyonluğu ile kendilerine ait olan rekoru bir adım daha ileri götürdü.
Yönetim zaafiyeti
Her geçen yarış gittikçe kızışan, hatta neredeyse düşmanlığa dönüşen Red Bull-Mercedes rekabetinin gerginlik seviyesi, sezon ilerledikçe arttı. İki takımın birbirlerinin teknik avantajlarını engellemek için FIA yönetimi nezdinde yaptıkları lobi çalışmaları, kararları etkileme çabaları, karşılıklı suçlamalar, iddialar, pist üstü taktikleri, temaslar ve kazalarla belki de F1 tarihinin en gergin sezonunun geçmesini sağladı.
Bu gerginlik iki pilotun taraftarları arasında, özellikle sosyal medyada daha sert bir tona büründü ve ortaya kutuplaşma çıktı. Öte yandan FIA F1 Yönetiminin, aldığı ve almadığı kararlarla, yaptığı birtakım uygulamalarla istikrarı yakalayamadığı gözlemlendi. FIA, son yarışta şampiyonanın kaderini değiştiren ve halen tartışılan uygulamanın ardından, 2022 öncesinde, Formula 1’in tüm yönetim ve karar alma süreçlerini yeniden değerlendireceğini duyurdu.
14 kez ilk ikide yer aldılar
Sezon başlamadan önce, otomobillerin tabanında yapılan değişiklik Mercedes’in tasarım felsefesini olumsuz etkilerken, Red Bull Honda da son sekiz senede ürettiği en hızlı otomobili piste sürdü.
Böylece iki takımın otomobilleri, neredeyse bütün sezon boyu birbirine yakın bir performansla rekabet etti ve bu yakınlık, rekabeti de kızıştırdı.
Yedi kez dünya şampiyonu Sör Lewis Hamilton ile kendisinden 12 yaş küçük genç yetenek Max Verstappen, inanılmaz bir savaşa tutuştu.
Sene boyu toplamda 14 kez ilk iki sırayı alan iki pilotun çekişmesi, birbirlerinin performansını üst bir noktaya taşıdı.