Süper Lig’de 2022-23 sezonu başlarken, bu yeni dönemde futbolseverlerin maçları yerinde takip etmeye ne kadar istekli olacağı da merakla bekleniyor. Yeni teknik direktörler, yeni futbolcular ve yeni federasyonla girilen sezonun, seyirci sayılarının son yıllarda sürekli bir düşüşte olduğu ligimize bu anlamda da bir yenilik getirmesi umut ediliyor.
Seyircilerin statlardaki varlığıyla anlam kazanan futbol karşılaşmalarının İspanya’daki ayağı olan La Liga’da, taraftar ilgisinin istikrarlı bir şekilde üst seviyede tutulabiliyor olması dikkat çekiyor. Dünyanın önde gelen ulusal futbol ligleri içerisinde ilk sıralarda yer alan La Liga’nın seyirci ortalamaları da dikkate değer ligler arasında. Uluslararası ölçekte futbolseverlerin yakından takip ettiği bu arena, yayıncılıkta son derece ilerlemiş haliyle, seyircileri tribünlere çekmeye de devam ediyor.
Pandemi öncesinde sürekli bir yükseliş eğiliminde olan ligdeki seyirci sayısı, dünyanın bir çok yerinde olduğu gibi İspanya’da da salgın hastalık nedeniyle geriledi. Pandemi sonrasında diğer ülke ligleri gibi toparlanma eğrisinde olan La Liga’da 2021-22 sezonu, maç başına ortalama 22 bin 932 seyirciyle tamamlandı.
Kovid öncesi sezonda bu ortalama rakam 27 bin 84 olarak gerçekleşmişti. Bu da geride kalan sezonda 4 bin 152 kişilik bir gerilemeye tekabül ediyor. 2021-22 sezonunda La Liga’daki maçlar için stada gelen toplam taraftar sayısı 8.7 milyon şeklinde ölçüldü. Bu sezonun bazı dönemlerinde yeni pandemi dalgalarından dolayı zaman zaman seyirci sayılarının sınırlandırıldığını da söylemek gerek.
Üzücü bir gerçek
Türkiye’de son yıllarda futbolseverlerin statlardan uzaklaşmaya başladıkları bir gerçek ve bu gerçek pandemiden de bağımsız olarak rakamlarla da kanıtlanıyor. Üç büyüklerin son dönemde güç kaybetmesi statlara gelen seyirci ortalamalarını düşüren bir faktör şüphesiz. Ancak onun da ötesinde bir çok farklı neden bulunduğu bir gerçek. Süper Lig’in geçen sezonu 8 bin 307 seyirci ortalamasıyla kapatması da üzücü bir gerçek...
‘Bir strateji belirlenmeli’
İspanya’daki dolu tribünlerin sebeplerini; maçlara uygun saat dilimlerinin seçilmesi, maç günü faaliyetlerinin çeşitlendirilmesi gibi faktörlere bağlayan Türkmenoğlu, Süper Lig’in de bir strateji üretmesi gerektiğini söyledi.
La Liga Türkiye temsilcisi Mete Türkmenoğlu, İspanya’daki futbol kulüplerinin tribünlere seyirci çekmeleri ve Türkiye’deki manzara ile ilgili Milliyet’e değerlendirmelerde bulundu. La Liga’daki doluluğun sebeplerini sıralayan Türkmenoğlu, Türkiye’de daha çok seyiciyi tribüne çekmek için öncelikle bu konuda bir strateji belirlemek gerektiğini dile getirdi.
Türkmenoğlu, “La Liga’daki maç günü gelirleri pandemiden etkinlendi. Ama normaleşme süreciyle birlikte 2021-22 sezonunda rakamlar yavaş yavaş normale dönmeye başladı. Burada en önemli nokta, kulüplerin kendi çalışmalarıyla birlikte taraftarına maç günü faaliyetleriyle birlikte ekstra bir teşvik yaratması. Sadık bir taraftar kitlesinin ne kadar büyük bir fark yarattığını CA Osasuna örneğinde görebiliyoruz. Sezonun ilk yarısında % 88 doluluk ortalamasıyla lider pozisyona geçmişlerdi” dedi.
Her bir karşılaşmanın hangi saate yerleştirileceğinin stratejinin önemli bir parçası olduğunu aktaran La Liga temsilcisi şöyle devam etti:
“Akşam maçlarındaki doluluk oranlarının daha yüksek olduğunu görüyoruz ama tabii ki La Liga olarak burada hem global yayınların hem de maç günü operasyonlarını birlikte analize edip her açından en verimli karar veriliyor.”
Seyirci sayılarını artırmak için direkt olarak bir ligi model almanın her zaman doğru yöntem olmayabileceğini belirten Mete Türkmenoğlu şunları söyledi:
“Süper Lig’de daha çok seyirci çekmek için en önemli nokta, her zaman ülkenin kültürel kapsamına göre bir strateji belirlenmesi. Bunun için belli alt yapıların ve veri toplama stratejilerin geliştirilmesi her lig için artık olmazsa olmaz noktasına geldi. Biz akşam maçlarının dolu olduğunu görüyoruz ama bence Türkiye’de 18 veya 16 maçları daha etkili oluyor.”
Konser de olsa 7 bin seyirci
Yeni sezonla birlikte bir çok yenilik içerisinde maçlardan önce statlarda konserler verilmesi de bulunuyor. İlk olarak İstanbulspor-Trabzonspor karşılaşmasıyla başlayan bu uygulamada, “Madrigal” grubunun müzikleri, Atatürk Olimpiyat Stadı’nda bulunanları keyiflendirdi. Ancak 76 bini kişilik statta 7 bin 453 biletli seyircinin bulunması da işin üzücü yanıydı. Süper Kupa maçında on binleri tribüne çeken Trabzonspor, bu karşılaşmada ancak 5 bin 877 seyirci bulabildi.
Ada’da Manchester, İtalya’da Inter
Avrupa’nın beş büyük liginde geride kalan sezonda en çok seyirci çeken kulüplerin genel olarak pandemi öncesine göre bir gerileme içerisinde olduğu görüldü. 2021-22’de İngiltere’de Manchester United, İspanya’da Barcelona, Almanya’da Borussia Dortmund, Fransa’da Marsilya ve İtalya’da Inter en çok seyirci ortalamasına sahip beş kulüp olmayı başardılar.
Manchester United, Ada’da geride kalan sezonun en çok seyirci çeken takımı oldu. 74 bin 879 kapsiteli Old Trafford’da maç başına seyirci ortalaması 73,156 olarak ölçüldü (%97.7). İspanya’da Barcelona ilk sırayı aldı, Nou Camp’ta maç başı rakam 53 bin 982 oldu. Bundesliga’da Borussia Dortmund ortalama 41 bin 800 rakamıyla başı geçti. Fransa’da Marsilya (54 bin 408) ve İtalya’da Inter (44 bin 999) en fazla seyircili kulüpler oldu.
Kadın futbolunda rekor Barça’nın
Kadın futbolunda seyirci rekoru İspanya’dan Barça’da bulunuyor. Barcelona ile Wolfsburg arasında geçtiğimiz nisan ayında Nou Camp’ta oynanan Şampiyonlar Ligi yarı final maçını 91,648 biletli seyirci izledi ve bu rakam dünyada bir kadın futbol maçında en çok seyircili mücadele olarak kayıtlara geçti. Önceki rekor da Katalan ekibindeydi. Barça’nın Real Madrid ile 30 Mart 2022’de Nou Camp Stadı’nda oynadığı karşılaşmayı 91 bin 553 taraftar izlemişti.