Bir gerilim filmi edasıyla takip ettiğimiz futbolumuzdan, bir pazar günü de olsa uzaklaşmak hiç fena olmayacaktır. Sırtını dağlara yaslamış, göl kenarındaki bir stadyum ve onun etrafındaki kentte olup biten ilgi çekici gelişmeler, varsın önümüze skorsuz bir hafta sonu koysun.
Bir kulüp düşünün; sahipleri Endonezyalı, ortakları Fransız. Teknik direktörü İspanyol, futbolcuları her milletten. İngiliz ve Amerikalı yöneticiler ile Amerikan işletme modeli alışkanlıkları... Stadyumunda maçlar, dünyanın en güzel manzaralarından birine nazır oynanıyor ve dünyanın en ünlü film yıldızları tribünde oturuyor. Olay, İtalya’nın İsviçre sınırı yakınında, Alp Dağları’nın eteklerinde geçiyor.
Dünyaca ünlü gölüyle meşhur kentin aynı isimli futbol takımı olan Como, yüz yılı aşan tarihiyle ülkenin köklü ekiplerinden birisi olsa da, genellikle alt liglerde zaman geçirdi.
TURİZM - FUTBOL PROJESİ
1907 yılında kurulan Calcio Como; tutku, özveri ve toplumsal katılıma dayanan mirasıyla ülke futbolunun tarihi bir direği olarak tanımlıyor kendisini. Üç Serie B şampiyonluğu ve dört Serie C şampiyonluğu da dahil olmak üzere tarihinde çeşitli başarılar bulunan ekip, Serie A’da da birçok kez yer alsa da, bu en üst ligde sürekli olarak tutunamıyor.
2017 yılında ekonomik problemler nedeniyle Serie D’ye düştüğünde ciddi sıkıntılarla karşı karşıya kaldı. 2019’da Endonezyalı bir holdingin satın almasıyla yeni bir canlanma yaşandı ve akabinde yirmi bir yıl aranın ardından geçtiğimiz sene yeniden Serie A’ya geri döndüler. Şimdi herkes Como takımını sahadaki performansıyla takip ettiği kadar, bir gözünü de saha dışındaki gelişmelerine çeviriyor. Çünkü Avrupa’nın en ilginç futbol projelerinden birisi burada yürütülüyor.
FİLM ŞİRKETİ SAHİBİ
Endonezyalı sahipler holdinglerinin bünyesindeki bir film yapım şirketi vasıtasıyla beş yıl önce kulübü satın alırlar. O esnada takım dördüncü ligde oynamaktaydı. Satın almadaki asıl niyet, amatör bir futbol kulübünü anlatan belgesel çekimleridir. Ancak yeni sahipler zamanla, burada önlerinde çok daha büyük fırsatlar bulunduğunu keşfetmişler.
Uzun bir aranın ardından ülkenin en üst ligine yükselmek bin bir farklı çalışmanın sonucuydu. Bu çalışmaların içinde futbol vardı elbette; ama aynı zamanda turizm, iş ve benzersiz bir coğrafyayla özdeşleşme de vardı. Bu durumu da şöyle özetliyorlar: “Bizim için işletme, para kazanmaktan çok, bir futbol kulübünün sürdürülebilir olabilmesi için farklı alanların iç içe geçmesi anlamına geliyor. Sadece sportif sonuçlar üzerinde değil, çevremizdeki şeylerin yarattığı etkiler ve büyüme üzerinde de olumlu bir etki olmalı.”
LOS ANGELES'I ARATMIYOR
Endonezyalı sahipler kulübü satın aldıktan sonra, 3 milyon euroya kente yirmi beş kilometre uzaklıkta bir spor merkezi aldı. Stadyumun çimleri yenilendi. Kulübün genel merkezinde elli kişi işe alındı. Mağazalarla ilgilenen ayrı bir şirket, stadyuma bakan ayrı bir şirket, eğlence/etkinliklerle ilgili ayrı bir şirket kuruldu. Altyapılar için akademi güçlendirilerek hayata geçirildi.
Şehir merkezinde resmi ürünlerin satıldığı birden çok mağaza açıldı. Yeni sahiplerin satın alması öncesinde mağazalarda 90 bin euro olan gelir, 2022’de 1.35 milyona ve 2023’te 3.9 milyon euroya çıktı. Kulüp markalı giyim ürünlerinin yanı sıra Como 1907 markası altında maden suyu ve bira üretimine başlandı.Tüm bu ticari faaliyetler kulübün imajına büyük katkı yapan Hollywood yıldızlarının da katkısıyla günden güne büyüyor. Como Gölü’nün etrafı, Amerikalı film yıldızlarının Los Angeles’tan sonra en çok ikamet ettikleri yere dönüşmüş durumda. Bölgedeki ünlülerin takımın maçlarına gelmeleri tüm dünyanın ilgisini çekiyor.
TRİBÜNÜN YARISI YABANCI
Futbol takımı bölgeye daha çok ziyaretçi çekmenin önemli bir unsuru haline gelmiş durumda. Amerika Birleşik Devletleri ve İngiltere gibi ülkelerden, takımın maçlarına bölge ziyaretini de kapsayan özel turistik turlar düzenleniyor. Kulüp, turizm acentalarıyla olan ortaklığıyla bunları gerçekleştiriyor. Takımın maç biletlerini satın alanların yaklaşık yarısını yabancılar oluşturuyor.
Como Gölü epey zamandır zenginler ve ünlüler için bir oyun alanı olageldi. Bugünlerde futbolcular için de kariyerlerini ilerletmeleri adına arzu edilen bir uğrak olarak öne çıkıyor. Gerilim filmi havasından uzakta, mis gibi göl esintisinin eşlik ettiği bir diyarda, hafta sonu keyifle izlenen bir Hollywood yapımı edasıyla.
SENARYO: HARTONO KARDEŞLER
Como 1907’nin sahibi Endonezyalı Djarum Grubu. Holding, bünyesinde bulunan Londra merkezli Sent Entertainment film yapım şirketi üzerinden Como’yu satın aldı. Şirketin sahipleri olan iki kardeş Bambang Hartono ile Budi Hartono, futbol kulübünde izleyecekleri rotayı belirleyenler olarak senaryoyu yazan isimler. Öte yandan bu hikayede Thiery Henry bile var. Efsane futbolcu kulübün hissedarları arasında.
YARDIMCI OYUNCU: GEORGE CLOONEY
Como’nun tüm dünyada meşhur olmasını sağlayan isim George Clooney oldu. ABD’li ünlü aktör, 2000’lerin başında göl kenarında lüks bir ev satın aldıktan sonra, bölgenin Amerikalı artistler arasındaki popülaritesi hızlıca yükseldi. Futbol maçlarında boy göstermese de, bölgedeki öncü rolü Como takımına dolaylı yoldan önemli bir katkı sağladı. Syriana filmindeki rolüyle En İyi Yardımcı Oyuncu Oscar’ının sahibi olan Clooney, yaşadığı bölgenin takımına katkısını da benzer bir destek rolüyle yerine getirdi.
YÖNETMEN: CESC FABREGAS
Futbolu bıraktığı kulüpte teknik direktörlüğe başlayan ve Como mucizesinde başrolü oynayan Fabregas; mavi-beyazlılar beş yılda dördüncü ligden birinciye yükselirken, Hollywood filmindeki yönetmen oldu.
‘Çizme’de son yılların en başarılı takımı hangisi?’ sorusuna verilecek Como cevabı, göreceli olarak doğru olacaktır. 2018-19 sezonunda amatör kümede olan takım, sonrasında üçüncü lige, ardından ikinci lige ve nihayet geçen sene birinci lig olan Serie A’ya tırmandı.
İspanyolların ünlü ismi Fabregas, bu tırmanışın bir bölümünde futbolcu, bir kısmında ise antrenör olarak yer aldı. Futbolculuğu iki yıl önce bu kulüpte bırakan Fabregas ilk olarak yardımcı antrenör olarak mavi-beyazlıların başına geçti.
Yardımcı antrenör olarak takımın direkt olarak en üst lige yükselmesinde rol oynadı. Serie A’daki sezon, kendisinin de çaylak sezonuna denk gelen futbol adamı, buna karşın iyi bir iş çıkararak ekibi düşme potasının üzerinde tutmayı başardı.
Bu sezon güçlü ekipler karşısında flaş galibiyetler elde ettiler. Özellikle geçen ay Napoli’yi liderlikten ettikleri maç hafızalara kazındı. Sezonu ilk sırada bitirememesi halinde bu karşılaşma, Güney İtalya ekibinin şampiyonluğu kaçırdığı maç olarak hatırlanacaktır.
BAŞROL OYUNCULARI: HUGH GRANT, KEIRA KNIGHTLEY
Karayip Korsanları’ndan tanıdığımız ve Hayatımın Çalımı Beckham isimli futbol içerikli filmde de oynayan Keira Knightley, kırk yıllık usta oyuncu Hugh Grant’ın yanı sıra Andrew Garfield, Michael Fassbender, Kate Beckinsale ve Benedict Cumberbatch gibi bir çok sinema siması, bu sezon Stadio Giuseppe Sinigaglia’ya Como’nun maçlarını izlemek için gelen ünlülerden sadece birkaçı. Piyanist filmindeki rolüyle akıllarda yer edinen Oscar ödüllü oyuncu Adrian Brody de stadın son dönemdeki müdavimleri arasında yer alıyor.
SERİNİN 2. FİLMİ: LOCADAKİ ÜNLÜLER
On bin kişi kapasiteli yüz yıllık Sinigaglia Stadı yıkılıp yeniden yapılacak. Modern bir stat için kollar sıvandı ve projesi belediyeye sunuldu. Aynı yerde inşa edilecek on beş bin kişi kapasiteli çok amaçlı stadyumun inşaatı üç yılda tamamlanacak. Eski statta olmayan localar yeni stadyumda yer alacağından dolayı, artık ünlüleri şeref tribününde değil de localarından maçları takip ederken göreceğiz. Bu safhada serinin ikincisine, devam filmine geçeceğiz.
Masterchef Beyza, sürpriz bir karar alarak Fransa'dan Konya'ya taşınmıştı. Beyza evini ilk kez gösterdi, babaaanesiyle ilgili detay dikkat çekti.