24.11.2024 - 02:00 | Son Güncellenme:
Seyhan Akıncı Birleşmiş Milletler tam 25 yıl önce kadına yönelik şiddete karşı toplumda farkındalık oluşturmak amacıyla 25 Kasım’ı Kadına Yönelik Şiddete Karşı Uluslararası Mücadele Günü olarak ilan etti. Kadınların daha güvenli bir hayata kavuşması için atılan bu adım kökeni çok daha eskilere dayanan kadın dayanışmasının da güçlenmesine yol açtı. Yarın bu önemli günün 25’inci yıl dönümü. Pek çoğumuz ise ne yazık ki uğradığımız şiddet karşısında kendimizi yalnız hissediyor, ne yapabileceğimizi bilmiyoruz. KADES’ten Türkiye Kadın Dernekleri Federasyonu’nun (TKDF) Acil Yardım Hattı’na birçok uygulama ve hat şiddetsiz bir hayat için destek sunuyor. Bu önemli günün 25’inci yıldönümü öncesinde TKDF Başkanı Canan Güllü ile şiddete maruz kalındığında yapabileceklerimizi konuştuk ve destek alabileceğimiz uygulama ve numaralara baktık.
“Aramaları psikologlarımız yanıtlıyor”
Canan Güllü, şiddete maruz kaldığında ne yapacağını bilmeyen kadınların neler yapabileceklerini şöyle sıralıyor: “Son üç yıldır şirketler ve sendikalarla son beş yıldır da belediyelerle Acil Yardım Hattı çağrı mekanizmasını çalışıyoruz. Ülkemizde ev içi şiddet konusunda devletin kullandığı çağrı merkezi dışında kadın ve çocukların güvenliği açısından 7/24 hizmet veren tek ev içi şiddet acil yardım hattı işletmesini yapıyor TKDF. Alanında altı ay profesyonel eğitim almış ve yönlendirme konusunda sürdürülebilir bir destek mekanizması sunan (0212) 656 96 96 ve Vodafon destekli (0549) 656 96 96 numaraları ile hizmet veriyoruz. Hat arandığında Kişisel Veri Kanunu gereği ufak bir anons sonrası şiddete maruz kalan sorusunu ya da yardım talebini arkadaşlarımıza iletiyor. Şiddet çok spesifik bir olaydır. Herkesin toplumsal cinsiyet eşitsizliğinden kaynaklanan bu konuya doğru yönlendirmesi mümkün değil. Bu nedenle sahada eğitim almış psikologlarımız açıyor telefonu ve durumun hassasiyetine göre yanıt veriyorlar. Örneğin kişi nasıl bir yol izleyebileceği ile ilgili bilgi almak için aramış olabilir. Bunların bilgisini veriyoruz. Eğer sığınmaevinde kalmak isterse, elektronik kelepçe yöntemleri, ısrarlı takip konuları, sosyal yardımlaşma vakfı destekleri hakkında da bilgilendirme yapıyoruz.
Hat arandıktan sonra şiddete maruz kalan ile görüşme, o istediği sürece devam etmekte ve KVK gereği bilgi gizliliği önemsenmekte.”
Şiddet anında kolluk desteği istenmesine yönelik gelen aramalarla ilgili ise Güllü, “İşte o zaman kolluk alınan adrese yönlendiriliyor. Yönlendirme anında kadının kolluğa getirilmesi ve evde sorgulanmamasını özellikle belirtiyoruz. Çünkü şiddet uygulayan kişi, polisi gördüğünde kadını ailesi ve çocukları ile tehdit edebiliyor. Bu durumda kadın da ‘Yanlış ihbar’ diyor. Çoğunlukla buna tanıklık ettiğimiz için bu çözümü bulduk. Ayrı mekânlarda sorgulandığında, kadın uğradığı şiddeti, zorbalığı, tacizi daha rahat anlatıyor. Kontörü/dakikası olmadığı zaman sadece çaldırdığında da çağrılara dönüyoruz. Bu kayıtlar bulutta tutuluyor ve aradan 10 yıl geçse de bizi her aradığında şiddete maruz kalanın bilgilerine hakim oluyor psikolog arkadaşlarımız. Ayrıca hatta 6284 sayılı Ailenin Korunması Kanunu’na hakim arkadaşlarımız var, onlar da hukuki olarak yol göstericilik yapıyorlar. Buradan bir kez daha seslenelim; kolluğa gitmeden ya da gitmeyi düşünmedikleri zaman da bizi arasınlar. Birlikte çözüm üreteceğimizi, yalnız olmadıklarını söylemek isterim” diyor. Canan Güllü, şiddetle mücadelede uluslararası iş birliklerinin de altını çiziyor: “Son bir buçuk yıldır hattımızda Uluslararası Çalışma Örgütü İLO ile çalıştığımız C190 Çalışma Hayatında Şiddet ve Tacizin Önlenmesi Sözleşmesi için de bilgi veren ve yönlendirme yapan bir avukat arkadaşımız var. O da politika belgesi yayınlamış kurumlar ve yerel yönetimler için hizmet vermekte. Çalışma Bakanlığının bu sözleşmeyi Türkiye ayağı olarak imzalamayı düşündüğünü görüşmelerimizde güzel haber olarak aldığımızı iletebilirim. Bu sözleşme ev içi ve çalışma hayatını bir bütün olarak ele almakta, şiddet ve tacizin kabul edilemez davranış olarak altını çizmekte.”
Destek alabileceğiniz adresler
Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’nca hizmet veren Şiddet İzleme ve Önleme Merkezi’ni arayabilir, (ŞÖNİM), Kadın Destek Uygulaması KADES’i telefonunuza indirebilir bir tuşla 155 Polis İmdat Acil Çağrı Merkezine ulaşarak, yardım çağrısı yapabilir, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı çağrı merkezlerinden Alo 183 Şiddetle Mücadele Hattı’nı ya da birçok belediyenin de imzacısı olduğu TKDF tarafından kurulan (0212) 656 96 96 acil yardım hattını arayabilirsiniz.