02.03.2025 - 02:00 | Son Güncellenme:
Onur Özgen - Futbol, milyonları peşinden sürükleyen büyük bir tutku. Aynı şekilde müzik de her türden duygularımızı beslemenin en etkili yollarından biri. Bu ikisi yan yana geldiğinde çoğu zaman unutulmaz anlar yaratıyor. Beşiktaş’ın Sevgililer Günü’nde paylaştığı ve Trabzonspor derbisi öncesi stadyumda özel bir gösteriyle çalınan Ferdi Özbeğen’in “Gündüzüm Seninle” şarkısı, futbol ve müzik ilişkisinin en güncel örneği oldu. Beşiktaş’ın bundan sonraki tüm iç saha maçlarında sahaya bu şarkıyla çıkacağı söyleniyor. Sosyal medyada kimi taraftarların bu haberi sevinçle karşıladığı görülürken, bazı taraftarlar ise takımlarının sahaya çok daha coşkulu bir şarkıyla çıkması gerektiği görüşünde. Peki neden böyle?
Futbol tribünleri, çoğu zaman şehrin veya toplumun farklı kesimlerinin buluşma noktası olduğu için, kitlelerin ortak duygularını ve kültürünü de güçlü şekilde yansıtır. Dolayısıyla tribünde toplanan taraftarların, arabesk müzikle özdeşleşmesi bu açıdan doğaldı.
Türkiye’de futbol tutkusu, çoğu zaman duygusal patlamaların da odak noktası. Kazanma sevincinin yanı sıra kaybetmenin getirdiği hüzün, belirsizlik veya sitem hisleriyle de beslenir. Arabesk müzik, tam da bu duygusal yoğunluğa hitap eden bir yapıya sahip. Avrupa tribünlerinde görülen pop veya rock şarkılar ise genel olarak Batı dünyasındaki müzik zevklerinin ve eğlence anlayışının yansıması. Bu müzikler, daha ritmik, hareketli ve çoğu zaman karnaval havası yaratmaya yönelik. Türkiye’de ise futbolun duygusal boyutu - kulübe adanmışlık, fedakârlık, “son nefese kadar takımın yanında olma” gibi - daha ön planda durur.
BEŞİKTAŞ
“Bizimkisi Bir Aşk Hikâyesi” - Kayahan
Kayahan’ın 2002’de çıkan bu şarkısı, Beşiktaş’ın 100. yılında iç sahadaki hemen her maçta çalardı. Özellikle şarkıda geçen “Bizimkisi bir aşk hikâyesi / siyah-beyaz film gibi biraz” kısmı, taraftarlar tarafından hep bir ağızdan söylenirdi.
“Ateşini Yolla Bana” - Hakan Peker
Hakan Peker’in birçok şarkısı, geçmişten bugüne Türkiye’deki spor karşılaşmalarında sık sık çalınmıştır. Bunların başında da “Ateşini Yolla Bana” gelir. 1995’te çıkan şarkı, basketbol salonlarından futbol stadyumlarına kadar pek çok takımın maçlarında kendine yer buldu. Ama en çok Beşiktaş taraftarları tarafından sahiplenen şarkı, maç öncesinde semtteki eğlence mekânlarından stadyuma kadar her yerde çalınır. Öyle ki, çalınmadığında siyah-beyazlı taraftarlardan şu tezahüratı duyarız: “DJ uyuma, Hakan Peker çalsana, ateşini yolla bana!”
“Hangimiz Sevmedik” - Müslüm Gürsess
2014-15 sezonunda Beşiktaş’ta oynayan ve yalnızca bir buçuk sezon siyah-beyazlı formayı giyse de taraftarların sevgilisi olmayı başaran Demba Ba için Hakan Altun, Zafer Algöz ve Umut Kurt tarafından tekrar yorumlanan “Hangimiz Sevmedik” şarkısı, kısa sürede Beşiktaş taraftarlarının ağzına pelesenk olmuştu.
FENERBAHÇE
“Bir Efsane” - Hakan Peker
Hakan Peker’in 1990’larda çıkardığı bu şarkı, isminden de anlaşılacağı üzere Fenerbahçe’nin ‘efsane’ kimliğini vurgulamak için zamanla taraftarlar arasında popüler hâle gelmişti. Hakan Peker’in Fenerbahçeli olması ve şarkıyı kulübe ithafen söylemiş olması da taraftarların benimsemesinde etkili olmuştu.
“Mor Menekşe” - Kayahan
Galatasaray’ın alternatif olarak mor renkli bir forma kullandığı 2009-10 sezonunda Fenerbahçe tribünlerinde bu şarkı çok revaçtaydı. Sarı-lacivertli taraftarlar, Kadıköy’de Galatasaray’ı yendiği maçlardan sonra rakiplerini kızdırmak için hep birlikte bu şarkıyı söylerdi. Öyle ki, şarkının sahibi Kayahan, koyu bir Galatasaray taraftarı olduğu için bir röportajında bu şarkıyı yaptığına pişman olduğunu belirtmişti.
“Samanyolu” - Berkant
1967’de Berkant tarafından seslendirilen ve Türkiye’nin en kült pop şarkılarından biri olan “Samanyolu”, Fenerbahçe taraftarı tarafından yıllardır maç önü ve maç sonu coşkularında veya kutlamalarda söylenir.
GALATASARAY
“Şampiyon” - Kayahan
Kayahan Galatasaraylı kimliğiyle de bilinen bir sanatçıydı. Özellikle 1997-98 sezonundaki şampiyonluk döneminden itibaren bu şarkı çok sık çalınmış, kutlamalarda kullanılmış ve resmî olmayan bir marş gibi benimsenmişti.
“Bu Kız Beni Görmeli” - Mustafa Sandal
Taraftar uyarlaması: “Bu sene bize yetmeli” vb. 90’lı yıllarda en popüler pop şarkılarından biri olan “Bu Kız Beni Görmeli”, Galatasaray’ın Barcelona ile yaptığı Şampiyonlar Ligi maçı sırasında sarı-kırmızılı tribünler tarafından sahiplenilmiş, ardından uzun süre kullanılmıştı. Şarkı kısa süre içinde yarı İngilizce yarı Türkçe bir Galatasaray marşına dönüşmüştü.
“Seni Sevmeyen Ölsün” - Tüdanya
1972’den 1987’ye kadar 15 yıl boyunca hasretle şampiyonluğun beklendiği dönemde Galatasaray taraftarlarının sahiplendiği bir şarkı. Bilhassa şampiyonluk hasretinin son bulduğu 1986-87 sezonunda Ali Sami Yen’de en çok söylenen şarkıydı.
Avrupa devlerinin melodileri
Lıverpool: “You’ll Never Walk Alone” (Rodgers & Hammerstein müzikalinden, Gerry & The Pacemakers yorumuyla ünlendi) Aslen 1945 tarihli “Carousel” müzikalinden çıkan şarkı, 1960’larda Liverpool’lu müzik grubu Gerry & The Pacemakers tarafından yorumlanınca kulübün sembollerinden biri hâline geldi. Liverpool taraftarları her maç öncesi topluca bu şarkıyı söyleyerek muhteşem bir atmosfer yaratırlar.
Real MadrId: “Hala Madrid y nada más”
Real Madrid’in resmî marşı niteliğindeki şarkı, kulübün hem tarihini hem de coşkusunu anlatan sözlere sahiptir. Santiago Bernabéu’da maç öncesinde ve zafer kutlamalarında sıkça çalınır ve söylenir.
Bayern Münih: “Stern des Südens”
1998’de bestelenen bu şarkı, Bayern Münih’in resmi marşı olarak kabul edilir. “Güneyin Yıldızı” anlamına gelen marş, taraftarlar tarafından sıkça söylenir ve Allianz Arena’da çalınır.
Juventus: “Juve (Storia di un grande amore)”
Juventus’un resmî marşlarından biri olan bu şarkı, İtalyanca sözleriyle kulübün “büyük aşk hikâyesi”ne atıfta bulunur. Maç öncesi tribünlerde coşkuyla söylendiğini duyabilirsiniz.
OlympIque de MarseIlle: “Jump” (Van Halen şarkısı, giriş müziği) / “Le chant des supporters”
Marsilya’da, takım sahaya çıkarken stadyumda Van Halen’ın ünlü “Jump” şarkısı çalar. Bunun yanı sıra taraftarların “Aux Armes” gibi çeşitli özgün tezahüratları da vardır.
“Alem Buysa Kral Benim”
1990’lar Avrupa’da futbolumuzla varlık gösterdiğimiz ilk yıllardı. Hâl böyle olunca Şampiyonlar Ligi’ne giden takımımızı dönemin popüler şarkısıyla uğurlamak âdettendi. Mahsun Kırmızıgül’ün Galatasaray için uyarladığı “Alem Buysa Kral Cimbom”, Kibariye’nin “Golleri sırala/ devleri parala/ Şampiyonlar Ligi’nde finali de arala/ Vur haydi kanaryam” sözlerine sahip “Dur Yapma” şarkısı ve Emrah’ın Galatasaray’a başarı dilemek için “Sevdim Mi Tam Severim”den uyarladığı “Çaktık mı Tam Çakarız” şarkısı arabesk ve futbol ilişkisinin örneklerinden.
Gol sevincine karışan şarkılar
Icardi’nin golleri sonrası çalınan “Aşkın Olayım”, Cenk Tosun golleri sonrası soyadına göndermeyle çalınan “Tosun Paşa” filmi müziği, 2000’lerde Beşiktaş’ın golleri sonrası çalınan “Hadi Hisset” futbolun en coşkulu anı gol sevinçlerine müziğin eşlik ettiği örneklerden.