PazarDünyayı oynatan üç Türk

Dünyayı oynatan üç Türk

18.11.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:

"Far Cry" adlı aksiyon oyunları dünyada üç milyon satan gurbetçi Yerli kardeşlerin yeni oyunu "Crysis" piyasada. 16 milyon avroya mal olan oyunun bütçesi neredeyse bir filminkine eşit. Oyun Microsoft'un patronu Bill Gates'ten de övgüler aldı

Dünyayı oynatan üç Türk

Oyun sektöründe böylesine bir başarıya imza atanlar ise Giresun'dan Almanya'ya göç eden Yerli ailesinin üç erkek kardeşiydi. Hikaye şöyleydi: Avni, Faruk ve Cevat Yerli kardeşler bilgisayar oyunlarını küçüklüklerinden beri çok seviyorlardı. Fakat en küçük kardeş Cevat bu hobiyi işe çevirdi ve abilerini de kariyerlerinden etti! Kurdukları oyun şirketi Crytek tüm dünyada milyonlarca satan bir bilgisayar oyununa imza attı.İşte yılın en çok beklenen ve "dedikodusu" yapılan oyunu yine Yerli kardeşler imzasıyla bu hafta piyasaya çıktı: "Crysis". Bu oyuna Bill Gates övgüler yağdırdı, oyunun demosu Windows Vista lansmanında iki dakika boyunca gösterildi. Hem de Vista'ya uyumlu ilk oyun olarak sunuldu. Bizim için sevindirici yanı ise Crysis'in Türkçe versiyonun olması. Oyunu Türkçe'ye çevirmek için dağıtımcıyı zor ikna eden Yerli kardeşler "Lütfen oyunun orijinalini alın, kopyalamayın" diyor. Far Cry" adlı aksiyon oyunu 2004'te piyasaya çıktığında deyim yerindeyse yer yerinden oynamıştı. Araştırma şirketlerinin verdiği bilgilere göre, "Far Cry" hem sektörün en iyi 10 oyunundan biriydi hem de tarihte en hızlı ve en çok satan oyunlar arasındaydı. Faruk Yerli: Babamız Almanya'ya 1973'te işçi olarak gitmiş. İki yıl sonra annem, ben ve abim Avni de oraya göç ettik. Cevat o zaman doğmamıştı. Neyse, ben üniversitede ekonomi, abim inşaat mühendisliği okudu. Cevat da ekonomi. Abimle benim kafamızda aslında bilgisayar oyunu sektöründe çalışmak hiç yoktu. Cevat'ın inadı bizi bu noktaya getirdi. Almanya'da bilgisayar oyunları geliştiren ve başarılarıyla çok konuşulan bir oyun firmasının kurucularısınız. Hikayeniz nasıl başladı? Cevat Yerli: Aynen öyle oldu. Aslında üçümüz çok iyi futbol oynuyorduk. Ama futbol oynarken ufak bir sakatlık geçirdim. O yüzden benimle beraber abilerim de futboldan uzaklaştı. Yoksa çok başarılı olabilirdik... Futbolun dışında ben zaten bilgisayar oyunlarına çok meraklıydım. 10 yaşında Commodore 64 hediye gelmişti. Heyecandan neredeyse bayılacaktım. Ama sadece oynamakla kalmıyor, nasıl yapıldığını anlamaya çalışıyordum. Faruk Y.: Biz de bilgisayarda oynamayı çok severdik. Mesela ben o dönemde "Pacman"i çok severdim. Ama Cevat kadar ilgili değildik. O 12 yaşında "Amstrad CPC 6128" adlı bir oyun bile yazdı. Sürekli oyun yazmaktan bahsediyordu. Bu ısrarları bizi sinir ediyordu. Biz de onunla dalga geçiyorduk. Ama sonuçta ne oldu? O kazandı ve hepimiz bilgisayar oyunu sektörünün içindeyiz. Cevat bey galiba sizin oyun aşkınız abilerinizi kariyerlerinden etmiş. Hayıflanıyor gibiler. "İnternette 40 kişilik ekip kurduk" Faruk Y.: Cevat 1992'de birkaç arkadaşıyla üç-dört sene çalışıp bir oyun yazdı fakat bağlı oldukları platform iflas edince oyunu piyasaya süremediler. O yüzden iki-üç yıl paydos etti. Sonra 1997'de Cevat "Abi bir kez daha denemek istiyorum. Olmazsa bir daha oyun işine bulaşmayacağım" dedi. O zaman biz de işlerimizi bırakıp ona destek olalım dedik. O dönemde internet yeni yeni oturmaya başlamıştı. Orada bir iletişim platformu kurduk. İnternet üzerinden yüzlerini hiç görmediğimiz 40 kişilik bir ekiple oyun demoları hazırladık. Ve 1999'da Crytek'i oluşturduk. Finansman problemlerinden sonra ekibi altı kişiye indirdik. Üç Türk genci Crytek adlı bir şirket kurarak kurumsallaşmaya karar verdiniz... Bu noktaya nasıl geldiniz? Avni Yerli: Hayır, önceden hazırladığımız demoların tanıtımını yapmaya başladık. Kime göstersek ilgilenmediler. Üç Türk kardeş, tanınmamış bir şirket... Amerika'da dünyanın en büyük oyun fuarına gitmeye karar verdik. Birikmiş tüm paramızı harcadık. Birçok firma demoyu izlemeye bile tenezzül etmedi. Sadece ekran kartı üreticisi Nvidia'yla kısa bir görüşme yapabildik. Onlar da çok beğenip adımızı birçok yere duyurdu. Ardından oyun yapımcısı ve dağıtımcısı Fransız Ubisoft'la temas kurduk. 10 saat süren bir toplantıdan sonra Mart 2001'de anlaşmayı imzaladık. 2004'te de oyunu çıkardık. 60 kişilik bir ekiple üç yılda "Far Cry"ı tamamladık.Faruk Y.: Oyun dünyada üç milyon sattı. "Far Cry" adlı oyununuz 2004'te dünya çapında milyonlarca sattı. Bu oyunu altı kişilik bir ekiple ve zor maddi koşullar altında mı başardınız? "100 Önemli Alman Genci listesinde adımız vardı. Birkaç sıra üstümüzde de Heidi Klum" Cevat Y.: Aksiyon oyunları genelde karanlıktır ve kuytu yerlerde geçer. Biz ise tamamen açık mekanda, aydınlık bir tasarım yaptık. Bir de oyunların belli bir gidişatı vardır. Ezberleyebilir ve o bölümü kolayca geçebilirsiniz. Biz bunu da ortadan kaldırmıştık. Ayrıca bu oyun için CryEngine adlı bir grafik motoru ürettik. Amaç dünyayı gerçek haline olabildiğince yaklaştırmaktı. Bu da önemliydi. Her yıl piyasaya birçok aksiyon oyunu çıkıyor. Bu oyunu bu kadar başarılı kılan neydi? Faruk Y.: Dergilerde ortalama yüz üzerinden 99 puan almıştı.Avni Y.: Bu oyunun başarısı sayesinde "100 Önemli Alman Genci" listesinde adımız vardı. 2006'da tüm televizyon ve dergileri kapsayan bir araştırmaydı bu. Birkaç sıra üstümüzde de top model Heidi Klum yer alıyordu. Bir oyunun eleştirmenler tarafından aldığı puan oyunseverler için önemli bir referanstır. O dönemde bu oyun kaç puan almıştı? "Her çıkardığımız oyuna şirketin adından bir parça veriyorum" Cevat Y.: Yeni bir fırtına estirmek istiyoruz. Oyunun en büyük özelliği büyük bir özgürlük alanına sahip olması. Bir yandan konuyu film gibi sunduk, bir yandan da üstün teknolojiye sahip. Herkesin nasıl kendine özgü bir yazısı varsa, bu oyunda kendine özgü bir oyun stili de geliştiriyor. Gerçeğe yakın görüntüler, gelişmiş yapay zeka ve oynanma şekli açısından çok etkileyici. Merakla beklenen yeni oyununuz "Crysis" nihayet piyasada. Neler bekliyorsunuz? Avni Y.: Yaklaşık 16 milyon avroya mal oldu. En yüksek maliyetli oyunlardan biri. "Crysis" ne kadara mal oldu? Cevat Y.: Evet. Aslında bu oyun bir krizi anlatıyor ama tabii İngilizce kriz böyle yazılmıyor. Her çıkardığımız oyuna bizim şirketin adından bir parça vermeyi seviyoruz. O yüzden bunu koyduk. İlk oyununuzun adı "Far Cry"dı. Yeni oyunun adı "Crysis", şirketinizin adı da Crytek. Bu bir parola mı? "Artık kendimi bir oyuna kaptıramıyorum" Faruk Y.: Vallahi ben oynayanları izliyorum. Çünkü bir oyuna başlayınca bitirmek gerekiyor. Buna da zaman yok. Ama günde bir saat diyeyim. Zaten oyun konusunda da çok seçiciyim. Avni Y.: Haftada beş saat. Cevat Y.: Ben artık oyun oynamaktan çok, oyunları analiz ediyorum. Çünkü oynadığınızda o oyundan etkileniyorsunuz. O yüzden zevk alarak bir oyuna kaptıramıyorum. Benim için şu an en büyük lüks oyun oynamaktan ziyade uyumak. Bu kadar oyun seven kişiler olarak günde kaç saat oyun oynuyorsunuz? "Crysis"in konusu şöyle: Yıl 2020. Kuzey Kore'ye bağlı takımadalara devasa bir meteor düşer. Kuzey Kore hükümeti meteorun düştüğü adayı abluka altına alır ve adanın girişlerini kapatarak meteoru incelemeye başlar. ABD ise meteoru araştırmak için bölgeye özel bir tim gönderir. Ama burada Kuzey Kore ve ABD güçleri arasında çıkan çatışma sırasında bir patlama olur ve meteorun içinden dev bir uzay gemisi çıkar. Uzaylılar adayı buzla kaplayıp dünyayı işgale hazırlanır. Kurtulmak için işbirliği yapan ABD ve Kuzey Koreliler ise uzaylılara karşı savaşma kararı alır. 2020'de dünyaya bir meteor düşer...