Viral nedir?
Viral kavramı son yıllarda sıklıkla kullanılmaya başlandı. Peki anlamını ne kadar biliyoruz? Viral nedir? İşte viral olmaya dair bilmeniz gerekenler...
Viral nedir?
Viral, kelime anlamı olarak 'virüs yayılması' demek. Ancak günlük hayatta son yıllarda sıklıkla kullanılan 'viral' kelimesinin daha farklı bir anlamı var. Pazarlamada bir terim olan 'viral'i olumlu, talep edilen bir davranış olarak tanımlayabiliriz. Her iki anlamda da viralin ortak noktası ise kontrol dışında gerçekleşen bir yayılmaya işaret etmeleri tabii ki.
Viral neden popüler oldu?
Viral kavramının, sosyal medyanın gelişmesiyle yaygınlaştığını söyleyebiliriz. Pazarlamada internetin gelişmeye açık olması ve internetin de günlük hayatımızın bir parçası olması viral tabirini popülerleştirdi. Örneğin şu anda dijital ortamda legal yollarla müzik dinlemek için bazı dijital müzik platformlarını tercih ediyoruz. Bu platformda yer alan 'viral' listeler, dinlenme sayısı olarak hızlı yükseliş trendinde olan şarkıları tanımlamak için kullanılıyor.
Viral olmak ne anlama geliyor?
Sosyal medya platformları, örneğin bir videonun viral olması yani kontrol dışında kendiliğinden yayılması için önemli bir araç. Örnek verelim. 'Harlem Shake' rüzgârı birkaç yıl önce viral olmuş ve tüm dünyayı kasıp kavurmuştu. Bu virallerin bazılarının temelinde pazarlama amacı olabiliyor elbette. Zincirleme paylaşım ile kısa zamanda yüz binlere, milyonlara ulaşmak 'viral olmak' anlamına geliyor.
Viral olmak ve sosyal medya
Her sosyal medya platformunun hedef kitlesi farklı. Özellikle Facebook, Twitter ve Instagram, çok sayıda viral videoya ev sahipliği yapıyor. Sosyal medyada viral olmanın en önemli koşulu elbette doğru sosyal medya platformunda doğru 'viral adayı'nı paylaşmak. Facebook daha çok annelerimize, babamıza hitap ederken Instagram ise genç kuşağın 1 numarası. Twitter'da ise kısa söylemlerin, tespitlerin, kısa süreli videoların ve hızlı etkileşim alabilecek mizahi görsellerin platformu. Viral olma potansiyeli taşıyan bir video ya da görseli, söz konusu sosyal medya platformlarının hedef kitlesine göre belirlemek bu yüzden hayati önem taşıyor. Örneğin, Facebook'ta patlayan bir video Instagram'da hiç ilgi uyandırmayabilir...
Denemek neden önemli?
Denemekten korkmamak lazım. Sosyal medya uçsuz bucaksız bir platform olduğu için yeniliklere açık. Zaten yeniliklere açık olması da onun hem trend olmasını sağlıyor hem de gücünün en büyük kanıtı. Dolayısıyla viral içeriklerin değerlendirilmesi konusunda deneysel takılmaktan korkmamak gerekiyor. Eğer takipçilerinizin tepkilerini doğru değerlendirmeyi başarırsanız işte o zaman etkileşimi artıracak paylaşımlar yapma konusunda da başarıya ulaşmış olursunuz.