Erkek bakım ürünleri birer 'savaş boyası' mıdır?
Erkeklerin bakımlı olmak istemesi, dış görünüşlerini önemseyerek hareket etmesi ve kendilerine bakmaları artık 'şaşırtıcı' değil. Bu nedenle daha fazla 'erkeğe özel' bakım ürünüyle karşılaşıyoruz artık. Peki ama, bu ürünleri 'savaş boyası' olarak adlandırmak, maskülenliğin köşelerini sivriltmekten başka ne işe yarıyor ki?
Erkeklerin de bakımlı olabileceği düşüncesi, geniş bir tabanda kabul görmeye başladı. İşin bu aşamasını atlatabilmiş olmak ziyadesiyle iyi olsa bile üzerine düşünüp toplumsal çıkarımlar yapmamız gereken birkaç yanlış daha var: Bakımlı erkeğin 'aşırı erkeksi' bir şekilde bakım yapmasının gerekliliği gibi...
Ambalajların işaret ettikleri
Örneğin, ambalajı koyu renklerde tasarlanmamış bir erkek bakım ürünü gördünüz mü? Kremler, traş ürünleri, bakım ürünleri ve şampuanların erkeklere özel olanları kaçı koyu renk ambalajlarla paketlenirken, kaçı bu renk kodlarının dışında paketleniyor? Erkeklerin bakım ürünleri neden 'aşırı ciddi' ve 'aşırı maskülen' durmak zorunda? Nihayetinde, alt tarafı kepek yapmayan bir şampuanın bu kadar 'erkeksi' paketlenmesinin ve 'erkek adam' temsiliyle pazarlanmasının nedeni ne olabilir? Bu konuyla ilgili tartışma, yakın zamanda sosyal medyada başlayan bir erkek bakım ürünü şirketinin reklam kampanyasıyla alevlendi.
'Maskülenite'ye aslan payı
Vegan ve erkekleri hedefleyen 'makyaj ve bakım ürünleri' sahibi bir firmanın reklam filmi, sosyal medyada ciddi tepki gördü. Bu tepkinin nedeni, markanın İngilizce 'savaş boyası' anlamına gelen ismiydi. Reklam filminde, çok sayıda dövmesi olan ve kaslı vücuduyla dikkat çeken bir erkeğin 'kurukafa yüzük' taktığını ve ürünleri kullandığını gördük. Reklamın Twitter'da yayınlanmasının ardından binlerce yorum yapıldı. Bu yorumlarda, reklamdaki 'aşırı dozda maskülen' duruşa ve markanın ismindeki bu tuhaf vurguya dikkat çekiliyordu.
Sokak, bir savaş meydanı mı?
İsmi 'savaş boyası' olan bir markanın çağrıştırdığı şey, bunu kullanan erkeklerin 'savaş meydanına' çıkacak gibi hissetmeleri ya da hissettirmeleri olabiliyor ancak. Sosyal medyada da tartışma bu yönde devam etti ve özellikle ABD ile İngiltere'den yapılan yorumlar buna dikkat çekti: 21'inci yüzyıl erkeği için 'sokak' veya 'işyeri' bir 'savaş meydanı' mıdır ki, erkek bu ürünleri kullanarak yüzüne 'savaş boyası' sürüyor? Öte yandan, reklamdaki aşırı kaslı ve dövmeli beyfendinin ürünleri gerçekten kullandığını görmeyip yalnızca 'erkeksi' vücuduna ve dövmelerine vurgu yapılmasının nedeni ne olabilir?
Baskın erkek rollerini reddetmeden
Bu tür reklamlarının sonucu, yalnızca 'tepki' oluyor. Bu tepkiler, erkek figürünün sadece 'sert' olmasının mümkün olmadığını, erkeklerin de tıpkı kadınlar gibi, derinlikli ve çok boyutlu karakterler olduğunun kabul edilmesi gerektiğini ifade ediyor. Makyaj ürünü, bakım ürünü, şampuan veya bakım kremi kullanırken erkekler 'sert' olmak zorunda değil. Yalnızca kendileri olarak yaşamaya devam etmeleri gerek. Zayıf, güçlü, keskin, köşeli, sıradan ve farklı yanlarıyla kendileri gibi, kendilerinden başka herhangi bir dayanağı olmadan yaşamaya devam etmeleri...
Erkeğe 'kendini temsil' imkanı
Toplumsal cinsiyet rolleri içerisinde yer alan tüm tanımları reddetmek değil ama, belki de erkeğin 'kendine has' yanlarının temsili imkanına sahip olmasını sağlamak gerek aslında. Bunu başarırsak, hem kadının hem de erkeğin 'karar verme' ve 'kendini gösterme' inisiyatifi olacak. 'Ağlamayan erkek' imajı ne kadar eskide kaldıysa, 'bakım yapan erkek' imajının da 'erkeksi' kalıplardan sıyrılarak kendini tanımlaması en makul sonuç olacak.