WhatsApp Business'a şüpheyle mi yaklaşmalı?
1.3 milyar aktif kullanıcısı olan WhatsApp uygulaması, geçtiğimiz günlerde WhatsApp Business isimli yeni hizmetini duyurdu. Bu uygulama işletmelerin müşterileriyle daha etkili iletişim sağlaması için geliştirilmiş. Peki, ama nasıl?
WhatsApp Business’ın göze çarpan en belirgin özelikleri şöyle:
1- Otomatik mesaj özelliği
Firmanız kapalıyken bir müşteriniz mesaj yazdığında, WhatsApp Business otomatik olarak önceden hazırladığınız mesajlarla cevap gönderiyor.
2- Hızlı mesaj özelliği
Öncelikle birkaç ‘hazır cevap’ kütüphanesi oluşturuyorsunuz. Sonrasında konuşma kutucuğuna ‘Merhaba’ yazdığınız an ‘Merhaba’ ile başlayan tüm hazır mesajlarınız listeleniyor ve kolayca tüm metni tek tıkla müşteriye yollayabiliyorsunuz.
Bu güne kadar kaç mesaj gönderdiniz, kaçı okundu, kaçına cevap aldınız? Bu soruların cevabı WhatsApp Business'da rapor halinde mevcut. Bu sayede iletişim ve reklam stratejilerinizi, istatistik raporunuza göre tekrar değerlendirebilirsiniz.
WhatsApp Business'da en belirgin değişim logoda yapılmış. WhatApp’ın telefon logosunun aksine, Business’ın logosunda büyük bir ‘B’ harfi var. İleride eklenmesi ön görülen bir diğer özellik ise ‘onaylı hesap’. Başka biri sizin firmanızın ismiyle hesap açıp taklit hesap kullandığında, müşteriler bu hesabın onaylı olmadığını fark edecekler. Uygulamanın profil kısmında; şirket tanımı, e-posta, internet sitesi ve konum gibi bilgiler de müşteriler tarafından görüntülenebiliyor.
Şu an için yalnızca Android telefonlara kurulabiliyor ve birkaç ülkede hizmet açılmış. Fakat en kısa zamanda tüm platformlarda ve ülkelerde hizmete girecek. WhatsApp Business’ın kurulumu WhatsApp’ı yüklemek kadar basit. Üstelik telefonunuza hem WhatsApp hem de WhatsApp Business’ı aynı anda kurabiliyorsunuz. Şimdilik ücretsiz fakat ilerleyen dönemlerde ücretli birkaç özellik sunma ihtimalleri var.
Peki, ya kullanıcılar?
Olan yine biz kullanıcılara oluyor sanırım. Bir gelişmenin sürekli olumsuz taraflarını görmek, en sevilmeyen özelliğim olsa da, bu anlatacaklarıma eminim siz de hak vereceksiniz.
Öncellikle WhatsApp bizim artık kişiselleştirdiğimiz bir iletişim kaynağı ve özelimiz. Ne SMS ne de e-mail gibi değil. Birçoğumuzun telefonunda SMS, e-mail ve WhatsApp’ın bildirim sesleri dahi farklı. Telefonumuza SMS geldiğinde yerimizden kalkıp bakmıyoruz bile. Zaten ya reklamdır ya da genel operatör bilgilendirmesi... Fakat ne zaman WhatsApp mesaj bildirimi duysak, kalkıp kontrol ediyoruz, gece geç saatte olsa dahi… Başka bir değişle, WhatsApp’ın arkasında direkt biz varız. Açıkçası alışveriş yaptığım bir firmanın iletişimde bana bu kadar yakın olması çok da hoş değil. "Kargonuz yola çıktı", "Hamburgerin hemen hazırlanıyor Mert, bizi tercih ettiğin için teşekkür ederiz" vs. vs. gibi laflar duyacağız belli ki!
Zaten bu online yemek siparişi verilen sitelere telefon numaramızla kaydoluyoruz. O dahi birçok probleme yol açıyor. Ben ne zaman bir restorandan yemek siparişi alsam, 20 dakika sonra restoran arayıp "Mert Bey merhaba, umarım hizmetimizden memnun kalmışsınızdır. Eğer memnun kaldıysanız bizim profilimize girip tam puan verirseniz çok seviniriz" diyor. Hatta birçok sipariş veren kadın müşteri, siparişi getiren kurye tarafından WhatsApp üzerinden teslimat sonrası taciz ediliyor. Sonrasında şikayet edilse ne fayda?
Bunların hepsi bir yana, ya WhatsApp Business 'premium' olan üye işletmelerine reklam yollama özelliği açarsa? Biz zaten alışveriş yaptığımız mağazaların SMS’lerinden bıkmışken, bir de Whatsapp mesajlarıyla mı uğraşacağız? Alışveriş yaparken mağazaya özellikle söylüyorum "SMS atmayın" diye, ama ne fayda, yine SMS yine SMS… Artık hamburgerciden gelen WhatsApp mesajları da mı kabusumuz olacak?
Mert Taylan Pekdil
mimarmert01@gmail.com