Müzik dinlemek için 'telefon dışında' bir araca ihtiyaç var
iPodlar, CD çalar, kasetçalarlar ve MP3 çalarlar geride kaldı. Oysa insan, dikkatini minimum düzeyde dağıtan ve müzik dinlemesine olanak sağlayan araçlara her zaman muhtaç. Akıllı telefonlar da bu konuda pek başarılı değil.
Müzik dinlemek için hangi araçları kullanıyorsunuz? Bilgisayarlar ve akıllı telefonlar bu işleri epey kolaylaştırdı. Artık 'müzik seti' gibi evin bir köşesini 'işgal eden' dinleme araçlarına ihtiyaç duyulmuyor. Odyofil değilseniz 'orta seviye' bir kulaklık işinizi görüyor, hatta çoğu zaman onun yerine telefon hoparlörünü tercih edebiliyorsunuz.
Taşınabilir kablosuz hoparlörlerin de devreye girişiyle müzik dinlemek için gösterilen çaba azaldı fakat işin 'deneyim' yönü de etkisini kaybetmeye başladı. Akıllı telefonunuzu bağladığınız kablosuz hoparlörden dinlediğiniz ve telefona gelen bildirimler nedeniyle sürekli kesintiye uğrayan müzikler, hak ettiğiniz deneyimi sunuyor mu ve müzik dinlemek böyle bir şey mi? Üzerine düşünülmesi gereken şeyler bunlar.
'Ayrı ortamlar' azalmaya devam ediyor
Apple, geçtiğimiz günlerde satışına başladığı yeni nesil iPod Touch'lardan önceki son iPod Touch neslini, 2015 yılında piyasaya sürdü. 4 yıldır, müzik dinlemek için 'bildiğimiz' ve 'kullandığımız' ortamlar dışında yeni bir üretimle karşılaşmıyoruz. Bu 4 yılda değişen tek şey, kablosuz hoparlörlerin erişilebilir fiyatlara inmesi ve yaygınlaşması oldu.
Telefon üzerinden dinlenilen müzik ise 'keyif vericiliğini' bir miktar yitiriyor. Kasetçalar, CD çalar, iPod ve MP3 çalarların önceliği olan müzik, telefonlar için öncelik değil. Telefon sadece bir iletişim aracı ve bu iletişim aracıyla 'müzik de dinleyebiliyoruz'. Apple'ın 2019'da piyasaya sürdüğü yeni iPod Touch nesli, bu nedenle önemli bir adım. Azalmaya devam eden müzik dinleme araçlarının yanında kendini yenileyen ve odak noktasını kaybetmeyen bir figüre ihtiyacımız var. Kamerası, işletim sistemi ve ek özellikleriyle akıllı telefon izlenimine sahip olsa da merkezinde müzik var ve müzik odaklı geliştirildiği için 'dinleyiciye' sesleniyor, 'kullanıcıya' değil.
Deneyimlere açız
Plakların son yıllarda gösterdiği yükseliş ve bir trend boyutuna gelen plak satışları gösteriyor ki, aslında dinleyicilerin 'fiziki' dinlemelere ihtiyacı sabit. Müziği 'ayrı tutma' eğiliminin 'müziği de kapsama' eğilimine karşı olan mücadelesinden kazançlı çıkan tarafın kim olacağını zaman gösterecek. Ancak müzik dinlemeye zaman, mekan ve ortam ayıranların kazanması, iyi bir beklenti...