Hadise'yi 'Sevmiyo'sanız dahi sonuç değişmiyor: Cool ve popüler olmak zor!
'Küçük Bir Yol'a saptığından beri eksisiyle artısıyla daha da büyük bir yıldıza dönüşen Hadise, son şarkısı 'Sevmiyo' ile hem cool hem de popüler olmayı bir kez daha başarıyor. İyi de Hadise bunları tam olarak nasıl yapıyor? Nedir bu yıldızlık 'Hadise'si? İşte cevabı.
Prensesler gibiyken baba evinde son derece garanti ve elleri havaya süzdürmeli standart Türkçe pop şarkılarına imza atan Hadise, son dönemde müziğini diri ve trend tutma telaşına düşerek hem kendi markasını büyütüyor hem de herkese bir araya getiren ana akım şarkılar sistemi içerisinde gayet doğru ve keyifli işlere imza atıyor. Bilhassa pandemi döneminden itibaren adeta gaza basan Hadise, 'Küçük Bir Yol'la başladığı bu 'büyük' yolculukta daha önce yakalayamadığı dijital dinlenme rakamlarına dahi ulaştı. 'Aşk Kaç Beden Giyer'den 'Sıfır Tolerans'a sağlam hit'ler yakalasa da son dönemdeki Hadise şarkıları niceliksel açıdan çok daha büyük rakamlara ulaşmış durumda. 'Küçük Bir Yol'un 54 milyonu bulduğu bu 'yol'da Murda ortaklığı 'İmdat' da 51 milyonu devirmiş durumda. Son yayınlanan 'Feryat' ise çaktırmadan 47 milyonlarla şarkıcının yüzünü epey güldürüyor. Radyoların favorisi olan 'Hay Hay' ise belki de şu ana kadar yayınladığı en 'kompakt' iş bile olabilir. Her yeni şarkısıyla 'Küçük Bir Yol' ve sonrasındaki başarısını koruyan Hadise, son olarak bir Aytaç Özgümüş şarkısı olan 'Sevmiyo' ile karşımıza çıktı. Üstelik çıkışının üzerinden 10 gün geçmesine rağmen şarkı Youtube'daki trendliğini koruyor.
'Hay Hay' kadar bağımlılık yaratmasa da güvenli bir 'ara durak'
Sözü, müziği, aranjesi ve vokal kayıtı Aytaç Özgümüş'e ait olan ve zaten sırf bu yüzden bile tek başına cool olan 'Sevmiyo'da aslında son dönemde tanıklık ettiğimiz o 'küçük bir yol'dan yürüyen Hadise'nin bir ara durağına davet ediliyoruz. 'Sevmiyo' bugüne kadar Hadise'nin yayınladığı en büyük hit adayı ya da potansiyeli en büyük şarkı değil. Yeterince kimlikli ve ilk dinlemede ayrışan bir şarkı değil. Ancak bir kez dinlenildiğinde bile en az birkaç kez dinlenme isteği doğuruyor. Tam da bu 'radyo dostu' olma hali de ona eski sistemle ifade ettiğimizde 'airplay' başarısı, yeni sistemle ise elbette 'dijital dinlenme' başarısı kazandırıyor. Yani eski sistemde radyolardan dinleyici tarafından ilgi gördüğü için destek gören bir şarkı, radyolar tükensin ya da tükenmesin, dijitalleşsin ya da dijitalleşmesin, dinleyicilerin kaybetsin ya da kaybetmesin, tüm bunlardan bağımsız olarak yeni sistemde de aslında dinleyici nezdinde çok dinlenerek benzer bir karşılığa sahip. Elbette bu noktada tam bire bir etkiden bahsedemesek de 'yakınlık' da söz konusu. 'Sevmiyo' eski sistemin kabul göreceği, yeni sistemin uyum sağlayacağı bir şarkı. İşte bu yüzden de bir hit. Bir 'Hay Hay' kadar şaşırtmasa da ya da 'Feryat' kadar adeta bağımlılık yaratmasa da yine de güvenli bir 'ara durak'.
'Seviyo'sak da 'Sevmiyo'sak da sonuç değişmiyor
Son şarkısından sonra bir şeyi daha açık açık konuşmak gerekiyor elbette. Hadise'yi 'Seviyo' ya da 'Sevmiyo' olmanız sonucu değiştirmiyor. Hadise'yi 'Sevmiyo'sanız bile onun başarısını görmek, kabul etmek, ona saygı duymak zorundasınız. Çünkü Hadise istese 88 kez 'baba evinde prensesler gibi' şarkılar söyleyebilecekken o müziğini güncelleştirmeyi, kendine bir şey katmayı ve gelişmeyi hedefliyor. Gelişme çabasında olması, her zaman inşa halinde olması ve gelişim sergilemesi onu canlı ve hayatta tutuyor. Bu süreçte hata da yapıyor doğru da. O hataları da onu yıldızlaştırıyor. Çünkü yıldız olmanın yolu hata yapmaktan geçiyor. Hadise tüm bunları bilinçli bir şekilde yapmıyor, insan bir hatayı bilerek isteyerek yapar mı, yapmaz. Hadise kıymetli bir yıldız. Her yıldız gibi onun da hatası var, onun da doğrusu var. Üretiyor. Bir şey sunuyor. Diyor ki mesela, "Ben buyum." Korkmadan, çekinmeden yoluna devam ediyor. Üstelik bunları yaparken bazen 'Sevmiyo' gibi 'ara durak'larda dinlenme molalarında dinlenirken, ki 'Sevmiyo' gayet iyi bir şarkı, bazen de 'Hay Hay' gibi daha önce pek de denemediği şeyleri deniyor. Yani yoluna devam ediyor. Bu noktada Hadise'nin başarısını görmezden gelmeye çalışmak son dönemde bir hayli 'cool bir hareket' olarak görülmeye çalışılsa da aslında durum tam tersi. Popüler olanı iks'lemeyi, yeğ'lemeyi biz ergenken, lisedeyken yapıyorduk. Hadise popüler ve aynı zamanda cool. İkisini aynı anda yapabilmesi, yıldız olmanın gerektirdiği hataların haricinde ekstra bir çaba gerektiren özel bir meziyet. Hadise'de işte bu var. Kolay mı aynı anda hem popüler hem de cool olabilmek? E o zaman zoru başaran birini de 'Seviyo'sak da 'Sevmiyo'sak da kabul etmek gerekiyor. Tarkan idrarını tutamayacağını canlı yayında açıklarken 90'larda bu kadar linç yemiyordu. Hadise 'özgür bir kadın' olduğunu duyurmaktan çekinmediği, 'kendi olmayı' başardığı için mi, 'kaldırabildiği için' mi mesela bu kadar küçümseniyor? Spotify'ınızdan Youtube'unuzdan iTunes'unuzdan ve diğer envaiçeşit dijital müzik platformlarınızdan teker teker kaç kez Hadise dinlediğinize bakın şimdi. Eğer bunu yapmışsanız ve 'kendi olmayı başaran' bir kadının başarısını küçümsüyorsanız e o zaman sizi ayna karşısına alalım. Dev değil, boy aynasına...
twitter.com/mayksisman
instagram.com/mayksisman
youtube.com/mayksisman
can.sisman@milliyet.com.tr