Emrah 'detone şarkıcılar' isyanında haklı mı?
Emrah sosyal medya hesabından epey atarlı, giderli bir paylaşımda bulunmuş. Youtube'da yüksek izlenme oranlarına yaklaşan şarkıcılara sert göndermelerde bulunmuş. Peki Emrah 'detone şarkıcılar' isyanında haklı mı?
Kabuk değişimi yaşanıyor
Müzik sektöründe büyük bir değişim yaşandığının farkındayız diye düşünyorum. Corona'dan bahsetmiyorum. 2000'li yılların sonlarına doğru kasete, 2010'lu yılların sonlarına doğru ise yavaştan CD'lere veda etmiştik. Radyo ve müzik kanalları hâlâ mevcut. Ama eskisi kadar 'yön veren' pozisyonda değiller. Müzik sektöründe artık 'tık'lar dönemindeyiz. Youtube'daki videolar, dijital müzik platformlarındaki dinlenme rakamları esas alınır hale geldi. Bu kabuk değişimi zaman zaman ciddi problemlere de yol açıyor elbette. Nasıl olduğunu anlamadığımız bir şekilde detone isimler karşımıza ciddi dinlenme rakamlarıyla çıkabiliyor.
"Kulağa farklı gelsin yeter!" dönemindeyiz
Emrah da tam olarak bu duruma isyan etmiş. Sosyal medya hesabından şunları söylemiş: "Az önce denk geldim. Milyonlar tıklanmış bir şarkıya yorumcunun bu kadar detone olmasına rağmen yüksek sayıda izlenme oranı elde etmesine çok şaşırdım. Hayretler içerisindeyim. İnsanların güzel sesler ve şarkılar dinlemesi dileğiyle..." Evet, bu duruma sadece Emrah değil birçoğumuz şaşırıyor. İsim vermeye gerek yok. Kulak tırmalayan bir ses 'kulağa farklı' geldiği için dikkat çekip ayıla bayıla dinlenebiliyor. Şaşırtıcı bir durum gibi geliyor. Çünkü eskiden bu işler böyle yapılmıyordu, değil mi? Sadece sesi kuvvetli isimler albüm çıkartıyordu. Artık öyle değil. Özellikle de 'trap' devrinde, akustik yerine elektronik öğelerin daha çok ön plana çıktığı bir devirde artık herkes şarkı yayınlayabilir. "Sesinizin güzel olmasına gerek yok, kulağa farklı gelsin yeter!" dönemindeyiz.
Gelişmeleri 'gerekli' bulmaktan başlamak lazım
Emrah'ın 'detone şarkıcılar' isyanını haklı bulsam da bir o kadar da katılmıyorum. Bu bir süreç çünkü. Dijitalle tanışma dönemindeyiz müzik dünyasında. O yüzden Emrah kadar şaşkınlık içerisinde değilim. Çünkü izlenme ve dinlenme rakamlarının, tıkların doğru olduğuna inanmıyorum. Nasıl 90'larda güçlü bir plak şirketinde çalışıyor olmak çeşitli TV kanalları ve radyolarında 'ön planda' olma şansı doğurmuşsa, şimdi de benzer bir PR çalışması yapılıyor. Ama sadece bu değil. Artık kulaklar farklı sesler, gerekirse detone sesler duymak istiyor! Garip ama gerçek. Tıklar doğruyu yansıtmıyor. Etkileşime bakmak lazım. Ki etkileşimler de doğruyu yansıtmıyor çünkü etkileşimler de satın alınabilir bir halde. Müzik dünyası için bir süreç bu. Korsan CD-kaset derdinin yerini dijitaldeki gerçekliği sorgulanabilri etkileşimler aldı. Bu da elbet bir yerlere evrilecek. Yaşanan tüm gelişmeleri 'gerekli' bulursak daha doğru bir çözüm yolu da bulacağımıza inancım tam...
twitter.com/mayksisman
instagram.com/mayksisman
youtube.com/mayksisman
can.sisman@milliyet.com.tr