21.09.2022 - 17:14 | Son Güncellenme:
Türkiye tarafından yayımlanan yeni NAVTEX ilanının ardından vatandaşlar NAVTEX nedir, ne anlama gelmektedir sorularına yeniden aramaya başladı. Bir uluslararası haberleşme sistemi olan NAVTEX orta frekansta yer alan gemilee uyarılarını iletiyor. NAVTEX ilanı NAVTEX cihazı üzerinden yapılan bildirimleri ifade etmektedir.
NAVTEX (NAVigational TEleX), Navtex veya NavTex, orta frekansta gemilere olası tehlike, emniyet, hava rapor ve uyarılarını otomatik olarak ileten uluslararası haberleşme sistemi.
NAVTEX yayınları ücretsiz olarak yapılmaktadır. Hava raporu yayınları ise basitleştirilmiş olarak kısa formatta yayınlanır.
NAVTEX, Uluslararası Denizcilik Organizasyonu'nun (IMO) ve Küresel Denizde Tehlike ve Emniyet Sistemi'nin (GMDSS) bir parçasıdır.
NAVTEX ilanı, NAVTEX cihazı üzerinden yapılan bildirimleri ifade edebilir.
TEKNİK BİLGİLER
Cihaz, kıyıdan 740 km (yaklaşık 400 NM) uzaklıkta, tek yönlü yayın yapan kıyı istasyonundan otomatik olarak veri alır. NAVTEX yayınları ikili kodlama sistemi kullanılarak yapılır. yayınlar, 518 kHz ve 490 kHz orta frekansında (MF), NBDP (Narrow-Band Direct Printing) sistemiyle yapılmaktadır. Uluslararası NAVTEX frekansı 518 kHz'dir ve bu frekansta mesaj İngilizce olmak zorundadır. Ülkeler yerel dillerinde ulusal NAVTEX yayınlarını ise, yerel diller için özelleşmiş olan 490 kHz bandını kullanarak yapar.[3] Yüksek frekansta (HF) NAVTEX tipi yayınlar 4209.5 kHz'de yapılır, fakat NAVTEX cihazı yüksek frekansta alma yapamaz, bu nedenle HF bandındaki yayını alan cihaz HF alıcısıdır.
Tüm NAVTEX yayınları, mesajın başlangıcını belirten ZCZC harfleriyle başlar, mesaj hakkında bilgiler veren B1, B2, B3 ve B4 serileri kapsamında 4 karakterle devam eder.
B1 karakteri yayın istasyonunu tanımlamak için, B2 ise mesaj içeriğini belirtmek için kullanılır. Alıcılar bu karakterleri, bazı istasyonlardan yapılan yayınları ve mesaj içeriğinin kullanıcıyı ilgilendirmediği durumlarda engellemek için kullanır.
B3 ve B4 karakterleri iki haneli sayılardan oluşur ve mesajların sıra numarasını belirtir. Alıcılar bu karakterleri, halihazırda gelmiş mesajların tekrarlamasına engel olmak için kullanır.
Örneğin, B1, B2, B3 ve B4 karakterlerini içeren "FE01", ABD'ye ait bir NAVTEX istasyonundan yapılan hava tahmin raporunu ifade eder.
Türkiye'de NAVTEX
Türk karasularında NAVTEX yayınları, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı Seyir, Hidrografi ve Oşinografi Dairesi Başkanlığı tarafından Antalya, Samsun, İstanbul ve İzmir yayın istasyonlarından yayınlanmaktadır. Duyuru ve uyarılar sivil veya askeri fark etmeksizin tüm gemi ve tekneler için bağlayıcı niteliktedir. Bu duyurular aynı zamanda Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü'nün internet sitesinde halka açık bir şekilde yayınlanmaktadır.
Ülkelerin Deniz Kuvvetleri, eğitim ve tatbikatların bilgisini önceden duyurarak bu sahalara girilmemesi konusunda uyarılarda bulunmaktadır.
TÜRKİYE'DEN YENİ NAVTEX İLANI
Türkiye'nin sismik araştırma gemilerinden Oruç Reis için yeni NAVTEX ilanı yayınlandı. Oruç Reis, 6 ay boyunca Akdeniz'de gaz rezervi arayacak.