Piyasaya dair merak edilenleri milliyet.com.tr’ye değerlendiren İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) Başkanı Hayrettin Ertemel şu ifadeleri kullandı: “Geçmiş yıllarda da hurda teşviki düzenlemesi gerçekleştirilmiş ve süreli olarak belirlenmişti. Yasalaştığı taktirde trafikte bulunan araçları gençleştirmek, yerli üretim araç alımını teşvik etmek gibi konularda faydalı olacaktır, ancak sürekli geçerli bir kanun halinde yasalaşması uzun vadede rekabet, satış adetleri dağılımı, sıfır/ikinci el piyasası dengeleri gibi iç pazar dinamiklerine birtakım etkileri olabilir. Dolayısıyla tüm senaryoların detaylı hesaplanarak yasalaşması oldukça önemli.
Teklife göre, 25 yaşını doldurmuş araçların hurdaya çıkarılması ve yerine alınacak yeni araçlar için ÖTV muafiyeti uygulanması tahmin ediliyor. Ancak bu teşvikten yararlanmak isteyenler, uygulamadan sadece bir kez faydalanabilir. Ayrıca, yeni alınacak araçların Türkiye’de üretilmiş olması şartı da teklifin önemli detaylarından biri. Bu sayede hem yerli üretim desteklenecek hem de trafikteki eski araçların yerini daha çevreci ve güvenli araçlar alacak.
Teklifte yerli üretim araçların kapsam dahiline alınması öngörülüyor. Teklif olduğu gibi yasalaştığı taktirde 6 farklı markanın 12 modeli kapsam dahiline giriyor. Bu modeller Togg T10X, Toyota CH-R, Hyundai Bayon, Hyundai i20, Hyundai i10, Ford Tourneo Custom, Ford E-Transit, Ford Transit, Fiat Fiorino, Fiat Egea Cross, Fiat Egea ve Türkiye’de yeni üretilmeye başlanan VW Transporter.
Fiyatların ne kadar gerileyebileceğine dair yorum ancak kanun kesinleştiğinde netleşecek. ÖTV ve KDV teşvikinin boyutu, koşulları gibi hususlar henüz kesinleşmedi.
Yasa teklifinin hayata geçebilmesi için TBMM'de kabul edilmesi ve Resmi Gazete’de yayımlanması gerekmektedir. Ancak bu süreçle ilgili henüz net bir tarih açıklanmadı. Meclis'in bu konuda atacağı adımlar ve yasa teklifine yönelik tartışmalar yakından takip ediliyor.