08.04.2011 - 02:30 | Son Güncellenme:
EKONOMİ SERVİSİ
İstanbul Büyükşehir Belediyesinin iştiraki olan İstanbul Deniz Otobüsleri A.Ş’nin (İDO) özelleştirilme ihalesi için nihai pazarlık görüşmesi bugün yapılıyor. İDO’nun yüzde 100 oranındaki hissesinin özelleştirme ihalesi için 12 firma şartname almıştı. Ancak, ihale sürecine 5 firma ve ortaklık teklif verdi.
Bugün yapılacak pazarlık görüşmelerinde, Tepe-Akfen-Souter-Sera ortak girişim grubu, Global Liman İşletmeleri, Yıldırım Holding, Deniz Turizm Yatırımları - Stena Yatırım Holding ortak girişim grubu ile Torunlar Gıda Sanayi yarışacak.
Deniz ulaşımının % 40’ı İDO’da
İstanbul’daki deniz yolcu taşımacılığının yüzde 40’ı İDO tarafından yapılıyor. Bu nedenle, İDO’nun özelleşme ihalesi büyük önem taşıyor. Analistler, İDO’nun asgari değerinin 700 milyon dolar seviyesinde olduğunu belirtirken ihalede bu rakamın aşılabileceği, 1 milyar doları bulacacağı ifade ediliyor.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İDO’nun özelleştirilmesine yönelik ihale sürecini 6 Ocak Perşembe günü başlatmış, 17 Ocak’tan itibaren de şartname satışa sunulmuştu.
Kapalı zarf usulüyle teklif alınarak, pazarlık ve açık artırma yapılmak suretiyle sonuçlandırılacak ihaleyle İDO’nun yüzde 100 oranındaki hisseleri blok satış yöntemiyle özelleştirilecek. İhaleye girmek isteyen katılımcılar, 20 bin dolara şartname aldı. İhalede son teklif verme süresi 31 Mart’ta sona ermişti.
Ciro beklentisi 380 milyon TL
İhale bedeli olarak teklif edilen tutar, hisse satış sözleşmesinin imza tarihinde peşin olarak ödenecek. Büyükşehir Belediyesince 1987 yılında kurulan İDO, 18 hatta, 25 deniz otobüsü, 10 hızlı feribot, 17 arabalı vapur ile 36 iskelede hizmet veriyor.
Geçen yılı kârla kapatan şirketin 2011 yılı beklentisi 380 milyon TL ciro. Bunun yaklaşık 120 milyon lirası faiz, vergi ve amortisman öncesi kâr.
Vapurlar yok, deniz otobüsü feribot ve arabalı vapur var
İDO, İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından 1987’de kuruldu. 1987 yılına kadar İstanbul’un deniz ulaşımı büyük ölçüde Türkiye Deniz İşletmeleri Şehir Hatları İşletmesi tarafından sağlanıyordu. Bu tarihte Büyükşehir Belediyesi tarafından İstanbul Ulaşım ve Ticaret AŞ kuruldu. Daha sonra 1988 yılında bu şirketin adı İDO oldu.
2005 Şubat ayında, İstanbul Belediyesi, Özelleştirme Yüksek Kurulu ile bir protokol yaparak, Türkiye Şehir Hatları İşletmesi’ni devraldı. Devralma işlemlerini İDO yürüttü. 2005 Mart ayında ise şehir hatlarının yönetimi vapur ve iskelelerle birlikte İDO’ya devredildi.
Eylül 2010’da ise 34 adet yolcu vapuru ve 49 şehir hatları iskelesi, İBB iştiraki olarak kurulan İstanbul Şehir Hatları Turizm’e devredildi. İstanbul Şehir Hatları, 16 hat ve 49 iskelede, 34 yolcu vapuru ve denetimindeki 15 Deniz Taksi ile hizmet veriyor.
100 milyon yolcu taşıyor
* 2010 yılında 7 milyon araç ve 100 milyon yolcu taşıdı.
* Geçen yıl 371 milyon lira ciro elde eden şirketin, bu yılki ciro hedefi 380 milyon TL.
* Toplam 18 hatta 25 deniz otobüsü, 10 hızlı feribot, 17 arabalı vapur ile 36 noktaya hizmet veriyor.
İDO ve İGDAŞ’ın satışından 10 milyar dolar bekleniyor
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, daha önce yaptığı bir açıklamada, belediyeye bağlı şirketlerden İGDAŞ) ve İDO’nun satışından 10 milyar dolar gelir beklediklerini söylemişti. Topbaş, İDO ve İGDAŞ’ın satışının ardından sıranın İŞPARK’a ve belediyenin diğer şirketlerine geleceğini belirtmişti.
KİMLER YARIŞACAK?
- Koç Holding’in sahip olduğu Deniz Turizm Yatırımları, Stena Yatırım Holding’le ihaleye katılıyor. Stena Yatırım’ın yüzde 100 hissesi de İsveçli Stena AB’ye ait.
- Tepe-Akfen-Souter-Sera Gayrimenkul Yatırım konsorsiyumu da güçlü gruplardan biri. Grup ihaleyi kazanırsa şirkette Sera’nın yüzde 10, diğerlerinin de yüzde 30’ar paya sahip olacak. Souter Investments’ı ulaşım sektörüne dünya genelinde yaptığı yatırımlarla tanınan İskoçlu ünlü girişimci Brian Souter, kişisel yatırımları için kullanıyor. ‘Etik’ bir yatırımcı olduğunu belirten Souter, alkol, tütün, silah ve kumar gibi alanlara yatırım yapmıyor.
- Yıldırım Holding, enerji, kimya sanayi, metal ve denizcilik alanlarında faaliyet gösteriyor. Grubun şirketleri arasında Yılyak Yakıt Pazarlama kömür ve metal sektöründe bulunuyor. Grubun Gemlik Gübre ve Yılmar Denizcilik şirketlerinin yanı sıra liman işletmeciliği yapan Yılport (Dilovası) Konteyner Terminali ve Liman İşletmeciliği şirketi de var. Grup, 2004 yılında da özelleştirmeyle Eti Krom’un tüm hisselerini satın alarak dikkatleri çekmişti. Yıldırım Holding’i 1963’te Garip Yıldırım kurdu. Holdingin yönetim kurulu başkanlığını Ali Rıza Yıldırım yapıyor.
- Mehmet Kutman’ın sahibi olduğu Global Yatırım Holding’in liman yatırımları altında topladığı Global Liman İşletmeleri, Kuşadası, Antalya ve Bodrum Yolcu Limanı’nın işletmesini yürütüyor.
-Gayrimenkul, alışveriş merkezleri gibi alanlarda faaliyet gösteren ve Aziz Torun’un Yönetim Kurulu Başkanlığı’nı yaptığı TorunlarGrubu bünyesindeki Torunlar Gıda da ihalede iddialı şirketlerden.