11.09.2012 - 11:22 | Son Güncellenme:
Hakan Şatıroğlu Klinik’ten Psikolojik Danışman Dolunay Kadıoğlu, 60-66 aylarını doldurmuş çocukları okula başlayan velilere, “Çocuğunuz okula gitmek istemezse, adaptasyon sorunu yaşarsa birkaç hafta içinde uyumlanmasını bekleyin. Süre uzarsa mutlaka bir uzmana başvurun” önerisinde bulundu.
Psikolojik Danışman Kadıoğlu, yaptığı açıklamada, eğitim sistemindeki değişiklik kapsamında 60-66 aylarını doldurmuş çocukların ilkokul 1’e başlamaları zorunluluğunun velileri tedirgin ettiğini söyledi. 60-66 ay arası çocukların zihinsel, fiziksel, psiko-sosyal gelişimlerinin okul eğitimine katılmaya, belirli bir disipline ve kurallara uymaya uygun olmadığını vurgulayan Kadıoğlu, “5 yaşındaki çocuklarda el-göz koordinasyonu, motor becerileri, soyut-somutu ayırt edebilme, neden sonuç ilişkisi kurabilme tam gelişmemiştir, gelişmeye devam etmektedir. Ayrıca uzun süre dikkatlerini toplamakta zorlanırlar. Çabuk sıkılabilirler. Dikkatin, ilginin hep kendilerinde olmasını isteyebilirler” dedi.
“OKULDAN SIKILIP DERSLERDEN SOĞUYABİLİRLER”
Kadıoğlu, 5 yaşındaki çocukların “dürtü kontrolü”nün tam gelişmediğinden, sınıf kurallarına uyum sağlamakta, dersi takip etmekte, ders boyunca oturmakta ve bazen idrar refleksini kontrol etmekte zorlanabileceklerini belirtti. Okula yeni başlayan tüm çocuklarda olan “ayrılık, terk edilmişlik” duygusunun bu yaş grubunda fazla ortaya çıkacağını vurgulayan Kadıoğlu, şöyle konuştu:
“Okula uyumda sorun yaşayabilecekleri gibi okuldan çok çabuk sıkılabilir, derslerden soğuyabilirler. 5 yaş ile 6 yaşın aynı sınıflarda eğitime alınacağı düşünüldüğünde iki yaş birbirine çok yakın gibi görünse de, zihinsel gelişim evreleri düşünüldüğünde arada çok fark vardır. Yaş grupları arasında öğrenmede, algılamada, duyumsamada ve hissetmede ciddi farklılıklar olacaktır. Öğretmenler 5 yaş çocukların zihinsel, fiziksel, psiko-sosyal gelişim evreleriyle ilgili bilgi ve beceride yetersiz olabileceklerinden, normal gelişim aşamalarındaki çocuklarda bile ‘öğrenme güçlüğü’, ‘dikkat eksikliği’, ‘davranış bozukluğu’ gibi yanlış tanımlamalara neden olabilirler bu da çocuklarda ve velilerde strese ve bazen de travmalara neden olabilir.”
-DURUMU KOLAYLAŞTIRMAK İÇİN NELER YAPILMALI?-
Kadıoğlu, okul yönetimlerini, öğretmenleri, öğrencileri ve velileri zorlu bir dönemin beklediğine dikkat çekerek, velilere şunları önerdi:
“Çocuğunuza okul servisinde uyulacak kuralları anlatın. Kendisini büyük çocuklara karşı nasıl koruyacağını korkutmadan anlatın. Kendi kendine giyinebilme, kendi başına yemek yiyebilme becerisini kazandığından emin olun. Tuvalette uyulacak hijyen kurallarını onun anlayacağı dille anlatın. Paraları tanıtın, yeteri kadar harçlık verin, kantin ihtiyaçlarını birlikte ve gerçekçi saptayın, çantasına yedek çamaşır koyun, bir sorun yaşadığında öğretmeniyle paylaşması gerektiğini anlatın. Okul dönüşlerinde çocuğunuzu rahat rahat dinleyecek kadar zaman ayırın. Şikayetlerini, memnuniyetlerini gerçekçi bir kulakla dinleyin. Okula gitmek istemezse, adaptasyon sorunu yaşarsa birkaç hafta içinde uyumlanmasını bekleyin. Süre uzarsa mutlaka bir uzmana başvurun.”