Teknolojinin gelişmesiyle birlikte birçok şeyi ‘internet’ yoluyla halleder olduk... Aynı zamanda televizyonlar, gazeteler, radyolar gibi iletişim araçlarını da çoğunlukla internetten takip ediyoruz. Televizyonların ve gazetelerin kendi internet siteleri dışında gazetecilerin ve televizyoncuların özel haberlerinin, bilgilerinin yer aldığı siteler var, peki radyoların? Sayıları az olmakla beraber dinleyicilerle ve sektörle ilgili konuların yer aldığı radyolara özel siteler, bir elin parmaklarını geçmiyor. Biz de radyocuların kendilerini anlattıkları, özel haberlerinin ve röportajlarının yapıldığı siteleri irdeledik, sitelerin Genel Yayın Yönetmenleriyle konuştuk. Erkut Aktaş’ın sahip olduğu www.radyotava.com radyo sektörünü daha derinlemesine ele alan ama radyoculuğun sadece ulusal radyolardan ibaret olmadığını gösteren bir platform. Radyo, müzik, reklam, teknoloji haberlerini hazırlıyor, yerel radyocularla ropörtajlar yaparak radyocuların sektördeki seslerini duyuruyor. Sitede yazan köşe yazarları da sektöre emek vermiş usta radyocular... Ender Uslu yönetimindeki www.radyoajans.com radyolar ve radyo sektörünü ilgilendiren haberlerle birlikte, radyo teknolojisi, müzik haberleri, en çok dinlenen radyoların haftalık Top 10 listelerinin yanı sıra radyo reklam ajansları, radyo reklam verenleriyle ilgili haberler yer alıyor. Site ayrıca ilginç radyo programlarının podcastlarını da paylaşıyor ve radyoyu ilgilendiren makalelere yer veriyor. Özcan Beylan’ın Genel Yayın Yönetmeni olduğu www.oydar.com ise ulusal radyo platformu adı altında ulusal radyoları bir araya getirerek, radyoların sorunlarını dile getiriyor, radyo haberlerini yayınlıyor ulusal ve yerel radyocularla röportajlar yapıyor, müzik haberlerine ve sanatçı röportajlarına yer veriyor...
‘Radyocular birliği çok yakında geliyor’
www.radyotava.com dikkat çeken bir radyo sitesi... Siteniz sizce hangi eksikliği karşılıyor?
Özellikle yerel radyoların sesini duyuracağı onların sıkıntılarını paylaşabileceğimiz ve çözüm arayacağımız bir platform olmaması bir eksiklikti. Diğer internet sitelerinin ulusal radyo ağırlıklı yayınlarına alternatif olarak yola çıktık.
Radyocuların katılımı ve tepkileri nasıl?
İlgi çok büyüktü. Özellikle Anadolu’daki radyocu meslektaşlarımız sitemize sahip çıktı. Hatta radyo yayınlarında sitemizden bahsederek dinleyicilerle de paylaştılar.
Bazı haberlerden dolayı radyocular tarafından eleştirildiğiniz de oluyor, bu eleştirilere yanıtınız nedir?
Bu zamana kadar radyo sektörü ve radyocular yaptıkları işlerden profesyonel eleştiri almamışlardı, alışkın değillerdi. İster istemez negatif bir eleştiriyle karşılaşınca hemen tepki gösteriyorlar. Ben, özellikle bir çok radyo grubuyla bu konuda sıkıntılar yaşadım.
Eğer onlar iyi olursa bu hepimize yarar, radyoların başa baş rekabet içinde ve çok başarılı olmasını istiyorum, ama maalesef öyle basit hatalarla radyo sektörünün ilerlemesiyönünde engeller konuluyor ki anlamak mümkün değil!
Radyo, 90’lı yıllardaki ilginin ve güvenin çok altında kalarak puan kaybediyor ve gittikçe radyoya olan ilgi azalıyor. Eleştirilerimiz şahsi algılanıyor, bu durum en fazla beni üzüyor.
Radyoyla ilgili olarak farklı hedefleriniz var mı?
Bu zamana kadar radyoculuğun tüm aşamalarında görev aldım. Son olarak da radyocular birliğini kurmak istiyorum, hemen ardından radyo yayıncıları meslek birliğini kurararak da devam etmek istiyorum. Kısa bir süre sonra yayıncı arkadaşlarıma başka süprizler de yapacağım.
‘Geleneksel yayıncılık tahtını dijital yayıncılığa bırakacak’
www.radyoajans.com’un amacı nedir?
Her yeni kitle iletişim aracının bir diğerini öldüreceği söylenir. İnternetin diğer her türlü medyanın yerini alacağından söz ediliyor ama bunların hiçbiri gerçek-leşmiyor. Tabii “eski” araç sarsıntı geçiriyor, ama sürekli gelişen teknolojiyle varlığını sürdürüyor. Radyo da öyle...Geleneksel yayıncılık tahtını IP yayıncılık denilen, içeriğini radyo programcılarının değil de dinleyicilerin belirleyeceği bir oluşuma bırakmak üzere. Amacımız, radyo ile bu mecranın bileşenlerini bir araya getirebilmek.
Radyonun yer aldığı bir site kurma fikri nasıl oluştu?
Fikir 10 yıldır vardı. Yurtdışında danışmanlığını yaptığım bir radyonun da üyesi olduğu bir web sitesi ilgimi çekiyordu. Site hep pozitif yayınlar yapıyordu. Siteyle karşılaştığımdan bu yana bizde de böyle bir site olmalı düşüncesiyle “radyoajans” domainini aldım. Temmuz ortalarında beta versiyonunu yayınlamaya başladık.
Siteyle ilgili projeleriniz nelerdir?
Radyoajans.com henüz 3 aylık bir oluşum. Bir site şablonuna dönüştürdük, bu şablonu kullanarak çalışmalarımızı yapıyoruz. Tasarımcı arkadaşlarımız asıl versiyon üzerinde çalışmalarını sürdürüyor. Yakın bir zamanda tamamen özgün bir yapı ile asıl versiyonumuzu yayınlamaya başlayacağız.
Radyocular, Radyo Ajans’ı nasıl buldu, tepkiler nasıl?
Facebook’da hem sayfamız hem de grubumuz var. Özellikle grubumuzun üyelerininin ve radyocu arkadaşların yazdıkları mesajlar çok güzeldi.
Radyocuların dışında sitenizi kimler takip ediyor?
Radyocuların dışında müzik sektörü takip ediyor. Bir de radyo dinleyicileri özellikle sevdikleri radyo programcılarının röportajları takip edilmek için tıklıyor.
Radyoyla ilgili başka çalışmalarınız var mı?
Doğuş Üniversitesi’nde Kitle İletişimi İle Medya Planlama derslerine giriyorum. Ayrıca IP radyocoluğu ile ilgili bir çalışma içindeyim. Çünkü klasik radyo yayıncılığı yerini dijital yayıncılığa ve IP yayıncılığa bırakacak. IP radyoyla ilgili yaptığımız çalışmaların sonuçlarını 2012’nin ilk aylarında hep birlikte görebileceğiz diye tahmin ediyorum. Ayrıca bir de birkaç arkadaşımla kitap çalışması içindeyiz, konu tabii ki radyo...
‘Keşke radyoculara verdiğimiz değeri patronları verse!’
www.oydar.com bu yıl 2. yaşını kutluyor, bu süreçte neler yaptınız?
Sektörde yaşanan olumlu ve olumsuz olayları, kimseyi rencide etmeden, aynı zamanda cesur bir dille sadece doğruları yazarak yapıcı bir dille ifade etmeye çalıştık.
Oydar’ın farklı bir ismi var...
Radyo kelimesini evirdik çevirdik, baktık ortaya Oydar çıktı. Başlarda kimse anlamamıştı radyonun tersi olduğunu...
Hayalleriniz gerçekleşti mi?
Kesinlikle ticari faaliyet yoktu. Bugüne kadar da 1 kuruş cebimize girmiş değil. Biz radyoculuğa gönül vermiş kişileriz. Radyoculuğun günümüzde çırpındığını ve can çekiştiğini gördük. Tekrar eski havasını yakalaması gerekiyor. Keşke radyoculara bizim verdiğimiz değeri radyo patronları da verse. Hayalimiz, Oydar’ı radyo sektörünün takip ettiği ve radyo gündemini belirleyen bir site haline getirmekti. Sanırım başardık.
Tepkiler ne yönde?
Genel anlamda radyoculardan çok fazla olumlu tepki alıyoruz. “Takip Etmiyorum, bilmiyorum” diyen radyocu doğru söylemiyordur. İnanıyorum ki, radyocuların hepsi Oydar’a bakıyor. Biz hep var olanı yazıyoruz. Yaptığımız haberlerin hepsinin belgeleri mevcut. Kimse bize “Abartı haber, yalan haber, asparagas yapıyorsunuz” diyemez. Fakat bir radyocuyu eleştirdiğimiz zama bizi topa tutuyor. Şimdiye kadar hiçbir haberimizi geri almadık, düzeltme dahi yapmadık! Bir kurum veya radyocu hakkında bir haber yaptıysak, o kişi veya kuruma da söz hakkı tanıyor ve açıklamalarına da yer verdik.
Sanatçı röportajlarıyla da dikkat çekiyorsunuz, onlar sitenizi nasıl buluyor?
Hangi sanatçıyla röportaj yaptıysak, hepsi sitemizi tekrar tekrar ziyaret etmeye devam ettiler. Çünkü sanatçı da biliyor ki radyolar çok önemli. Radyocuların şarkıcılar üzerindeki etkilerini iyi biliyor. Oydar’ın da bu anlamda müzik ve radyo sektörü üzerinde bir köprü vaziyeti üstlendiğinin farkındalar.
Radyocuların magazinini de yapıyorsunuz, eleştiriliyorsunuz da bu konu hakkında neler söylersiniz?
Dinleyiciler radyocuların sosyal yaşamlarında, mikrofon dışında, stüdyo dışında yaptıklarını merak eder ve hayal kurar. Biz bilinmeyenleri ortaya çıkartarak radyocu hayranlarına ışık oluyoruz.
Magazinle birlikte radyocular daha fazla konuşuluyor.