19.03.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:
Dünyanın gözü Bursa’da Fuar; dünyaca ünlü giysi markalarının da temsilcileri ile Türk markalarını da bir araya getirdi. Polonyalı giyim mağazası zinciri LPP yetkilileri ile 25 ülkede bin 800’den fazla mağazası bulunan LPP de Bursalı firmalarla önemli iş görüşmeleri gerçekleştirdi. Ayrıca organizasyonda İspanya’da faaliyet gösteren dünyaca ünlü moda markaları El Corte, Ese O Ese, Vega Y Alcalde, Persentili, Bimba&Lola satın almacıları ve tasarımcıları fuarda firmalarla görüşme gerçekleştirdi.
Ben de size 2023 trendlerini eksiksiz anlatabilmek için fuardaki bütün standları gezdim. LCW ve Decathlon gibi büyük markaların yetkilileri ile sizler için bir araya geldim.
Öne çıkan trendlere geçmeden önce Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Burkay ve BTSO Başkan Yardımcısı İsmail Kuş ile yaptığım kısa sohbete de yer vermek istiyorum. Başkan Burkay, tekstilde 2022-2023 trendlerini belirleyen merkezin Bursa olduğunu söyledi ve ekledi: “Bursa’daki tasarımcılar ve trend ofisleri, modaya yön veren bütün trendleri kendi şirketlerinden ve ofislerinden dünyaya yayıyorlar. Fuarda bunları görmek bizi çok mutlu ediyor. Bu yıl Avrupa ve Kuzey Amerika’dan katılımcılarımız arttı. Türkiye’nin bölgesinde üretim anlamında en güçlü ülke olması bir anlamda alternatifsiz olmasını da beraberinde getirdi. Bu da sevindirici bir unsur.”
‘Bursa Textile Show, dünya markası haline geldi’
Tekstil sektörünün kalbinin attığı Bursa Textile Show’un kısa sürede marka bir kimlik kazandığını belirten İsmail Kuş, “Türkiye’nin en önemli tekstil başkentlerinden birisi Bursa. Kentimizin sektörde önemli bir üretim ve ihracat tecrübesi var. Bizler de BTSO olarak sektörümüzün yurt dışı pazarlardaki iş hacmini artırmayı hedefliyoruz. Bu noktada UR-GE projelerinin yanı sıra Bursa Textile Show fuarıyla, firmalarımızı dünyanın dört bir yanından gelen alıcılarla buluşturuyoruz. Bursa Textile Show’a ilk başladığımız dönemde sadece alım heyeti olarak start vermiştik. 2018 yılından bu yana fuar olarak düzenliyoruz. Kentimize bir fuar daha kazandırdık. Artık Bursa Textile Show bir dünya markası haline geldi. Şehrin tekstilinin gücünü Bursa Textile Show ile görüyoruz. Önümüzdeki dönem fuarımızın çıtasını daha da yükseltmeye, sektörlerimize daha büyük güç katmaya devam edeceğiz” açıklamasında bulundu.
Bir başka detay ise GERİ DÖNÜŞÜM
Sürdürülebilirlikteki anahtar kelimelerden biri olan ‘Re-creation’; ‘Yeniden yaratma’ dediğimiz kavramla, tasarımcılar tılacak kumaşları yeni tasarımlara dönüştürmeye başlamışlardı. Fuarda bunun bir adım daha ötesine gidilerek, bu temanın devamı niteliğinde ‘Graphic Crafts’ başlığı altındaki ‘patchwork’ler (yamalar), grafiksel desenlerle bir araya getirilerek fuarda dikkat çekici bir alanda sergilenmiş. Fuarda sergilenmeyen kumaşları geri dönüştürmek amacı ile bir araya getiren bu yama tekniğine bayıldım.
Gelelim fuar notlarıma; Doğa dostu kumaşlar
Fuar alanını gezerken gözüme çarpan ilk detay; neredeyse tüm standlarda ‘sürdürülebilirlik’ mesajına yer verilmiş. Tekstil sektöründe de tüketicinin beklentilerinin değiştiğini gören markalar, bu değişime kayıtsız kalmamış ve koleksiyonlarına ‘Doğa dostu’ ürünleri dâhil etmiş. Doğaya ve canlılara daha hassas davranmaya çalışan Türk markalar, hiçbir şekilde hayvansal protein kullanmadan, dokumadan son aşamaya gelinceye kadar hayvansal ürün içermeyen ‘V-label’ sertifikasına sahip vegan kumaşlar üretip, dünyaya sunmaya başlamışlar.
‘35 firmayla katıldık’
Fuar alanını birlikte gezme imkanı bulduğum Türkiye Genç İş İnsanları Derneği (TÜGİAD) Genel Başkanı ve Demirtaş Organize Sanayi Bölgesi Sanayici İş İnsanları Derneği (DOSABSİAD) Yönetim Kurulu Başkanı Nilüfer Çevikel de 60 ülkeden 400 iş profesyonelinin katıldığı Bursa Textile Show’un, uluslararası düzeyde trendleri belirlemede etkin rol oynadığını belirtti.
Nilüfer Çevikel, “Biz yedinci kez düzenlenen organizasyona DOSABSİAD üyesi 35 firmamız ile yine güçlü şekilde katıldık ve Bursa tekstilini en iyi şekilde temsil ettik. Birbirinden farklı kombinler ve kaliteli kumaşların görücüye çıktığı, Bursa Ticaret ve Sanayi Odası’nın öncülüğündeki buluşmanın ihracat hedeflerine önemli katkılar sağlayacağına inanıyorum” diye konuştu.
‘Daha fazla kadın yönetici görmek istiyoruz’
Nilüfer Başkan’ı burada görmüşken, tekstilde kadın gücünü de masaya yatırdık.
Başkan Çevikel, “Tekstilde yönetici pozisyonunda olan kadın da, üreten kadın da gücünün farkında olarak yenilikçi çalışmalara imza atıyor. Kadının üretme ve geliştirme potansiyelinin yüksek olması nedeniyle ülkemizde ağırlıklı olarak kadınların faaliyet gösterdiği sektörümüz, ihracatta en üst sıralarda. Kadınlarımızın başarılarıyla gurur duyduğumuz tekstil sektöründe daha fazla kadın yönetici görmek istiyoruz” dedi.
VE DİJİTALLEŞME
Bursa Textile Show sadece kumaşların sergilenebilir olmasıyla değil teknoloji, inovasyon ve dijitalleşmenin de gündeme alındığı oldukça dinamik bir fuar olmuş. Düşünün, katılımcı sohbetlerinde ‘Metaworlds’ dünyasında tekstil konuşuluyor. Bunun için de ilk adım atılmış ve kumaş üreticileri ile alıcılarını bir araya getiren dijital platform projesi hayata geçirilmiş. Projenin anlatıldığı stant oldukça ilgimi çekti. Metaworlds dünyasında tekstil sektörünün geleceğini görme imkanım oldu. Kumaş alıcıları, kumaşları dijital avatarlarda deneyimleyebiliyor. Dünyanın öbür ucundaki bir kumaş alıcısı ilgilendiği kumaşı dijital avatar üzerinde görüp, farklı modeller üzerinde deneyimleyip, AR teknolojisi ile bulunduğu ortama yansıtıp; numune, kartela isteyebiliyor. Tekstil sektöründe en önemli şey olan dokunun gerçeğe en yakın hali bu yöntemle görülebiliyor. Bu hem zamandan tasarruf hem de biraz önce yukarıda değindiğim sürdürülebilir dünya için büyük bir katkı demek.
Gelelim 2023 yılında giysilik kumaşta öne çıkan trendlere; üzeri işlemeli ipekler ve saten kumaşlarda sarılar, neon yeşiller yani canlı renkler, sıklıkla karşımıza çıkacak. Pastel tonların üzerinde bile neon canlı tonlar kullanılacak. Ayrıca, özellikle lila rengin ön planda olacağını göreceğiz. Sanırım önümüzdeki yıl hepimiz, ihtiyacı olan enerjiyi renklerden alacağız.
Fuar alanındaki röportajlarımıza ve renkli fotoğraflara ‘@yagmurkalyoncu’ Instagram adresimden ulaşabilirsiniz