Sina Koloğlu

Sina Koloğlu

s.kologlu@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

İspanya’nın televizyon yayıncılar birliği UTECA bir araştırma yaptırmış. İspanyollar’ın yüzde 53’ü televizyonun (yani bir yerde ücretsiz olan kanalların) eğitici olduğuna inanıyor. Televizyon içeriklerinin internet ortamından çok daha yararlı olduğu düşüncesindeler. Bu sıralamada radyo ve yazılı basın daha sonra geliyor.

Bilgi yarışmaları belirliyor

Bu görüşü belirleyen yarışmalar oluyor. İspanya’da ‘Pasapalabra’ en çok izlenen program. Bizde bir zamanlar vardı ‘Passaparola’ ev ahalisi izlerdi. Metin Uca ile bütünleşen bir yarışmaydı. Bu konuda bize baktığımızda benzer bir durum var. ‘Kim Milyoner Olmak İster?’, ‘Kelime Oyunu’, ‘Ben Bilirim’ ve ‘3’te 3 Tarih’ İspanya’daki tablonun kopyası oluyor. ‘En iyi öğrenme yolu’ olarak da görüyor
İspanyollar yarışmaları (yüzde 71). Faydası var o kesin. Yazılı dönemden görsele bir sıçrama yaptık. Okumak zor, izlemek kolay yöntem. İzleyerek öğreniyoruz. Araştırmada bazı programların izleyiciye yararlı yeni bilgiler kazandıran mecra olduğunun da altı çizilmiş.

Haberin Devamı

Kontrol mekanizması güçlü

Televizyon kanallarının internet ortamına göre tartışmasız iyi bir kontrol mekanizması kurduğu araştırmada belirtiliyor. Özellikle şiddet ve nefret söylemi ile ilgili. Programlarda ve haberlerde etik değerlere önem veren medya aracı yine televizyon araştırmaya göre.

Haberler ekranda izlenir

Haberler yüzde 81.5 oranı ile televizyondan takip ediliyor. Olağanüstü olaylar (yüzde 81.5) ve özellikle son dönemde koronavirüs haberlerinin başvuru yeri televizyon (yüzde 74.7).

Çoğulculuk önemli

Televizyonun içeriklerini ve özellikle haberlerini çoğulcu bir bakışa sahip olarak değerlendirmiş araştırma. Kadına şiddet ve kadın-erkek eşitliği gibi güncel konularda da duyarlı olduğu belirtiliyor televizyonun diğer mecralara göre. Dikkatimi çeken bu sıralamanın en sonunda hep internet yer almış.

Bizde durum nedir?

Bu konuda bizde durum nedir? Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi öğretim üyelerinden Mert Gürer’e sordum. “Parasız kanallar ile sosyal medya arasında güvenilirlik açısından hiçbir fark bulunmuyor. Hem parasız kanallar hem de sosyal medya üzerinden paylaşılan haberlerin teyite muhtaç olduğunun okuyucular ve izleyiciler açısından bilinmesi şarttır” diyor.