Netflix, bir bir bizim ‘star’ları kendi dizilerine bağlıyor. ‘Hakan: Muhafız’ın ardından, Beren Saat’e ‘Atiye’ dizisini çekiyor. Ortak özellikleri ‘fantastik Türkiye hikayeleri’... Şimdi bir bomba daha geldi. 700 bin dolar diye haberler çıktı. Sordum, “Daha çık, 1 milyon yazabilirsin” dediler. Söyleyenlerin yalancısıyım. Sarıkaya’ ya teklif edilen para yaklaşık bu... Duyduğum oyuncu, teklifi kabul etmiş. Netflix ‘fantastik Türkiye’ hikayelerini
bize rol olarak vermiş gibi görülüyor!
BUZLANMA KONUŞULDU
RTÜK, İstanbul’da yapımcılarla bir araya geldi. Ayrıntılarda neler vardı? Mesela ‘buzlanma’ konuşuldu mu? Sordum, bahsedilmiş. Yapımcılar, RTÜK’ten bu mevzuda ‘esneklik’ istemiş. RTÜK tarafı, “Buzlama yayıncılar tarafından abartılıyor” demiş. “Yine de daha esnek olacağız” diye bir görüş belirtilmiş. DMAX kanalı bile ‘buzlama’ ve ‘biple’me yapıyorsa, durum o kadar basit değil!
Hikaye içinde şiddet
Şiddet konusu tabii ki konuşulmuş. RTÜK cephesi, “Abartılı yapıyorsunuz” mesajını vermiş. Yapımcı tarafı, “Hikayesiz olmuyor. Toplumsal gerçekleri anlatıyoruz bir yerde” diemiş. Bir taraf şiddetin verilmesi gerektiğini, diğer taraf da, nasıl ‘şiddetsiz’ şiddeti verebileceğini anlasa!
Dizi süreleri çözümsüz
Yapımcılar, dizi süreleri konusunda şikayetçi olmuş. TV kanalları da, “Reklam gelirlerimiz az, ne yapalım?” diyor. Gelirler nasıl artacak? Tüketim olursa, reklam önemlidir. 1-2 rakamla duruma bakalım. Televizyon, reklam yatırımında yüzde 47 ile ilk sırada yer alıyor. İki yıl öncesi yüzde 50 olan bu pay, düşmektedir. Peki nereye gidiyor? Dijital ortama. Dijital reklam payı yüzde 28.9... Büyüme hızı yüzde 14.8... Yani hem bizde hem de dünyada aslan payını dijital alacak.
Dijital yapımlar önemli
Televizyonun payı giderek düşecek. Bizim özelimize dönersek, reklam yatırımlarında 2018’de, 2017’ye göre, yüzde 22.5 azalma göstermiş. Bu oran, seneye düşmez ama yükselir. Böyle bir ortamda dizilerin süresi azalabilir mi? Gelecek dijital ortam dizilerinde artık.
(Kaynak: RATEM Türkiye Radyo ve Televizyon Yayıncılığı 2019 Raporu)