Sina Koloğlu

Sina Koloğlu

s.kologlu@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

İsrail dizisi ‘Tehran’, Uluslararası Emmy ‘En İyi Yabancı Drama’ ödülünü aldı. Dikkatimi çekti, İsrail üretimi diziler ağırlıklı olarak Orta Doğu çatışması üzerinden gidiyor. Yani damar burada.

Ve bir iş daha yapıyorlar, ‘Taraflı yaparlar zaten’i kırabiliyorlar. ‘Fauda’ olsun, ‘Kalifat’ olsun, ‘Spy’ olsun, olabildiğince her iki tarafa eşit mesafede gidebiliyor. Bu bölgede ‘politik dizi’ vs. tekelini almış gibiler. Biz bu alana giremiyoruz galiba. ‘Teşkilat’ ya da ‘Kıbrıs: Zafere Doğru’ bir yerde bizden iki örnek olarak gösterilebilir. Aynı etkiyi yapma şansı var mı? Senaryo, oyunculuk gibi görsele ait yeterlilik ne durumda?

Haberin Devamı

Bir lobi faaliyeti

Konuyu Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi  üyelerinden Doç. Dr. Mert Gürer’e sordum. Kendisi özellikle güncel diziler üzerine araştırmalarıyla dikkat çekiyor. Öncelikle İsrail’in ‘tarafsızlık politikasına’ şu yorumu getiriyor; “Aslında İsrail dijital platformların yayılmasıyla bu tarz içeriklere yöneldi. Orta Doğu temalı dizilerin özellikle öz eleştiri mahiyetinde olanlarının altında, uluslararası lobicilik faaliyeti açısından ülke imajına yönelik bir çalışma yattığı gözükmektedir.

Dramaların özellikle dijital platformlardaki içeriklerin ‘sansürsüz’ bir şekilde genç nüfusa hitap ediyor olması, İsrail’in uluslararası imajının gelecek nesillere yönelik yeniden inşasında önemli bir avantaj konumundadır” diyor Gürer.

ORTA DOĞU DİZİLERİ ÜZERİNE...

‘Biz bize oynuyoruz’

Gürer, ‘Teşkilat’ ve ‘Kıbrıs’ örneklerinde ‘yerel politikalara yönelik bir aktarım barındırdığını söylüyor. Ayrımı şöyle özetliyor; “İsrail ile aramızdaki içerik tasarlama ve yayınlama tercihlerimizin temel ayrım noktası onların uluslararası imaja, bizim ise daha çok kendi izleyicimize yönelmeyi tercih etmemizdir.

Orta Doğu olgusunu biz daha çok kendi içeriklerimizde, bir yan karakter olarak kullanmayı tercih ediyoruz.” İsrail lobi yapıyorlar bu işten sıyrılmak olmaz. Bu kadar hikayenin göbeğinde olup etkili bir iş çıkarmamak olamaz. Önemli olan standartlarda yüksek olabilmek. Bakış açısını ‘ajit propaganda’nın ötesine taşımak.