Diziler kâr ediyor mu? Ediyor... Forbes dergisi, en çok kazanan diziler ve yapımcılarını yayınladı. 25 dizimiz, 27-58 milyon aralığında para kazanmış. Yapımcılarımız da keza öyle... ‘İstanbullu Gelin’, ‘Mehmed: Bir Cihan Fatihi’, ‘Gülizar’ ve ‘Vatanım Sensin’in yapım şirketi O3 Medya’nın patronu Velid bin İbrahim Al İbrahim, 119.4 milyon ciro ve 10.4 kârla ilk sırada yer aldı. Durumu, bu piyasanın iki ‘tecrübeli’ ismine sordum, şöyle yanıt aldım: “Dizilerin bu rakamlarına, yurt dışı satışları dahil değil. Daha çok kâr etmişlerdir” dedi.
‘Kanallar da kazanmıştır’
Yetkili isim, başka önemli bir konuda da, “Sadece yapımcı ve diziler değil, kanallar da kazandı” dedi. “Ne kadardır?” diye sordum. Şöyle devam etti: “En az bu kadar kâr etmiştir dizilerden.” Yetkili, “Kısacası uluslararası satışı olan izlenme oranı belirli bir seviyede kalan diziler zarar etmez” diye de ekledi. “Şu sıralar dizi maliyetlerinden konuşuluyor, oyuncu ücretlerinin yüksekliğinden söz ediliyor, siz ne düşünüyorsunuz?” dedim. “Ne bütçe verildiği çok konuşuluyor ama ne getirdiğini konuşan yok. Proje kaça mal olursa olsun, kazandırır. Serbest piyasa Dünya Kupası’nda 100 milyonluk futbolcu da var, 10 milyonluk da... Dizi oyunucuları için de durum aynı. Oyuncu bu paraları hak ediyorsa, alacaktır. Veren mutlaka bulunur” yorumunu aldım.
Bu bilgiler ne kadar doğru?
Yine piyasanın çok tecrübeli ve adı geçen bazı dizilerin bizzat içinde olan bir isimden şöyle bir yorum geldi: “Örnek vermek gerekirse, listede yer alan bazı dizilerin ciro bilgilerinin yanlış olduğunu, her iki yapım firmasıyla olan bağım sebebiyle net olarak söyleyebilirim.” Sonra beklenenin altında ilgi gören ve yayından kalkan bütçesi yüksek bir diziyi örnek gösterdi: “Şirketi, birkaç dizinin kârını sürükleyip götürecek kadar inanılmaz zarara soktuğu dünya alem tarafından biliniyor.”
Bizde Forbes rakamlarının doğruluğunu test edecek bir mekanizma var mı? Televizyon sektörü ne kadar şeffaf? Sektöre dair veriler öyle pek fazla ortalarda konuşulmaz. Yurt dışına dizi satışlarımızın ihracat olarak ciddi bir rakama ulaştığı gerçek... Ali Eyüboğlu, dizi bütçelerinin yüzde 25-30’unun sadece başrol oyuncusuna verildiğini, sektörde bunun kabul edilemez bir durum olduğunu yazdı. Türkiye’de milyonluk dizi döneminin bittiğini de belirtti. Bu da başka bir gerçek. Tüm bu bilgiler ışığında ne diyelim, bol kazançlar olsun.