Dikkatimi çekti. Engin Akyürek (akaryakıt markası), Aras Bulut (telekomünikasyon), Aslı Enver (sabun markası), Burak Özçivit (giyim markası), Demet Evgar (cips markası), Burcu Özberk (bakım ürünü), Mert Fırat (kahve markası), Ezgi Mola (banka), Merve Dizdar (yemek sipariş sitesi)... Bunlar benim radarıma girenler. Mutlaka daha fazlası da vardır. Hatta ‘YouTuber’ takımından da hayli oyuncu olduğu söyleniyor. Peki, amaç nedir? Markayı bilinir kılmak. Tabii bir de bu vesileyle ürünü sattırmak.
Bunlar amacına ulaşıyor mu?
Tek yönlü reklam devri bitti
Reklam sektöründe uzun yıllar yer almış marka ve pazarlama konularında uzman, bir dostuma sordum. Klasik televizyonda reklam devrinin bitmek üzere olduğunu söyledi. “Reklama dayalı tek taraflı açık kanal reklam politikası yerini, interaktif medyaya bırakıyor artık. Televizyon bütün izleyene reklamlarında aynı şeyi söylüyor. ‘Çok insan bunu gördü’ dönemi yerini, ‘ilgili insan bunu görmeli’ye evrildi” diye de devam etti. Peki bu ünlü dizi oyuncularının işlevi nedir?
Marka bilinirliliği sağlanıyor
Markanın akılda kalması ünlü oyuncular vasıtasıyla sağlanıyor. “Hele sosyal medyada konuşulması dedikodular vs. ile süslenince, o markanın bilinirliği artıyor, bu işe yarıyor. Ama para kazandırıyor mu o markaya? Hayır. Reklama dayalı gelir modelleri etkileşim hızına yetişemiyor. Ekranda görülen bir ürün reklamının geri dönüşü bir gün sürüyorsa bu internet ortamında, altı saniyeye kadar düşüyor.” Bankaların yeni işlemlerini anlatmasında sorunlar olduğu görüşünde dostum. “Sofistike ürünler çıkarıyorlar. Bunu şöhrete yani dizi oyuncusuna anlattırıyorlar. Ama asıl sözü edilen sistem nasıl çalışır, bunu izleyici anlamıyor. Sonuçta reklam bu anlamda amacına ulaşamıyor.”
Reklam artık sadece ekranda izlediğimiz değil. İnteraktif olduğunda çeşidi zengin, ilgili kişiye ulaşan bir şekil alıyor. İnterkaktif bir dizide örneğin oyuncu, yemeği bir sipariş sitesinden sipariş veriyor ve o sahne, bir reklama klibine dönüşüyor.