RTÜK, ‘Televizyon İzleme Eğilimleri 2018’ diye bir geniş araştırma yayınladı. 26 ilde 2 bin 600 kişide yapmışlar. Ekranı kim belirliyor? Araştırma durumu bunu anlatıyor gibi... Katılanların eğitim durumları mesela; okumamış yüzde 3.2, ilkokul mezunu yüzde 20.3, ortaokul yüzde 3.7 ve lise yüzde 39.3... Yani ‘az tahsilli’ kitle, aslan payını alıyor TV izlemede. Gelire bakıyoruz, araştırmaya katılanları cep durumu; 0 ile 2 bin TL arasında yüzde 20.3, 2 bin ile 4 bin TL arasında yüzde 34.5 oranında... Dar gelirli vatandaş, ekranın sahibi. Çalışma durumuna bakıyoruz öğrencinin oranı yüzde 11.8, ev kadınının oranı yüzde 25.3, emeklinin oranı yüzde 9.3 ve “Çalışmıyorum” diyenin oranı yüzde 3.1, yani üretime katılmayanların toplamı, yüzde 49.5 ediyor. Seçilen kişileri değiştir, ortaya bambaşka bir televizyon izleme durumu çıkar, o ayrı... Olabildiğince gerçeğe yakın bir sonuç diyelim. Araşırmanın yapıldığı bölgelere bakıyoruz.
Muhafazakâr bir izleyici
İç Anadolu, Karadeniz, Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu katılım toplamı yüzde 33.6, Ege ve Akdeniz katılım toplamı yüzde 24.9, Marmara Bölgesi yüzde 41.5’le temsil ediliyor. Muhafazakâr eğilimi olan kesim ağırlıkta.
Kadınlar TV’nin hakimi
Gündüz kuşağının hakimi kadınlar... Saat aralıklarındaki izleme oranları, 9-12 saatleri arasında yüzde 4.35, 12-15 saat dilimleri arasında yüzde 37.0, 15 ile 18.00 arası yüzde 43 ile en büyük payı alıyorlar. Diziler yayındayken kadınların izleme oranı yüzde 60.1’i buluyor. Sabahtan akşama ekranın lideri onlar.
En çok izlenen kanal
Sıralama şöyle; atv, TRT, FOX ilk üçte... Atv’nin Müge Anlı ile Esra Erol’u, ‘Sen Anlat Karadeniz’le ‘Eşkıya Dünyaya Hükümdar Olmaz’ı, bu kitleye hitap ediyor. FOX’un itici gücü, haberleri.
Türkiye izlemede ezber bozdu
Türkiye en çok televizyon izleyen ülke değil artık. Benim gördüğüm, yedinci sıradayız. Günlük TV izleme süresi de düşmüş. 2006’da beş saat 80 dakika iken, 2018’de bu oran üç saat 34 dakikaya gerilemiş.