35 yaş altı TV izleyicisinin cep telefonundan televizyon izlediği saptanmış. Dizilerin ve oyuncularının sosyal medya takipçileri, artık o yapımın ‘reyting’ halini belirliyor. Mesela Kantar, 2014 yılından bu yana sosyal medyanın programlara etkisini ölçüyor Avrupa’da... Kantar Türkiye, 2016 senesinden bu yana Twitter ölçümleri yapıyor. 2018 yılından bu yana da Facebook ve Instragram verilerini ölçüyor. Artık yeni ‘reyting’ belirleme şekli, hane halkyla sınırlı
kalmıyor. Durum böyle olunca, hem TV kanalları hem de dijital platformlar kendi dizi ve filmlerini izlettirmek için ‘sosyal medya’ yöntemleri kullanıyor.
Nasıl pazarlanır?
Çarpıcı örnek ‘Bird Box’ filmi... Önce beklenen ilgiyi görmemiş. Sonra filmin başrolündeki Sandra Bullock’un gözü bantlı hali üzerine, Twitter ortamında yorumlar yağmaya başlamış. Bu sayede yapımıNetfix’te bir hafta içinde dünyada 45 milyon kişi izlemiş.
Sosyal medya tıklaması
Kantar Avrupa verilerine göre, 2019 yılında Avrupa’da TV programları ve ağırlık dizilerle ilgili, 14.7 milyon tweet atılmış. ‘Bizde durum nedir?’ diye Kantar Türkiye’ye sordum. “Bilgi veremiyoruz” yanıtını aldım. Ama bazı veriler tabii ki ipuçları veriyor. Türkiye’de günde ortalama 7 milyon Tweet atılıyor. Twitter, ‘tweet dizileri’ni 2017 yılında yayına koydu. Amaç, projelerle ilgili daha kolay paylaşım yapılabilmesi. Dizilerin ağırlık verdiği diğer mecra, Instagram...
1 Eylül-31 Ekim verilerine göre, takipçi sayısı 1 milyon 580 bin 596... Bir ayda 48 binin üzerinde takipçi kazanmış. Yani bu hızla büyüyen bir sosyal medya alanı, diziler içinde beslenme kaynağı. (Kaynak: Kantar Türkiye)
Dizi izleyicisi aktif
Serkan Çayoğlu’yla ilgili yazım sosyal medyada büyük ilgi gördü. En çok İtalya’dan yorum geldi. ‘Kiraz Mevsimi’, bu ülkede çok izlendi ve hayranları çok... Can Yaman, son zamanların tartışılan ismi, onun da sosyal medyada etkinliği fazla... Hande Erçel de öyle... Bir de dizi beğenileriyle ilgili The Wit List yayınları var. Buradan da bizim yapımların sosyal medyada ne kadar çok takip edildiğini görmek mümkün. En son ‘Mucize Doktor’,
1 haftada 84 bin takipçi alarak, Instagram’da dünya çapında bir rekora imza atmış. ‘Hercai’, yayınlandığı zaman diliminde 10 bin 200 yorumla keza öyle... Bu verilerin ‘Reyting’lere etkili olmadığını söylemek mümkün değil.