Çağdaş televizyon yayıncılığının en önemli sorunu, bir programın ya da dizinin reyting ölçümü... ‘Reyting ölçüm’ sistemleri, gelişen teknoloji karşısında bu beklentiyi karşılıyor mu? İspanyol El Pais gazetesinin televizyon sayfasında ilginç bir yazı okudum; ‘Yeni
TV Anlayışında Başarı Nedir?’ Dijital ortamda bir içeriğin başarısının ne olduğunu anlamak giderek zorlaşıyor. Çünkü, ‘izleme verileri’ giderek çeşitlendi.
Her bireye ulaşmak
2013’te Parrot Analytics şirketi bir ölçüm sistemi geliştirdi. Günlük bir milyar etkileşim sağlayan 250 milyon kullanıcıya ulaştı. Geliştirdikleri yazılımla yasal ya da yasa dışı tüm dosya değişim hizmet sağlayıcıları takip ediliyor. Yanı sıra, forumlardaki yazışmalar, kişisel web sayfaları ve sosyal ağlar da bu sisteme dahil edilmiş. İnternetle insan ilişkisi, kapsamlı şekilde takip ediliyor. Bir dizinin televizyondaki izleyicisinin dışındaki seyredilmesi ölçülüyor. Bu yöntemle izlenme oranı düşük bir şov programının hiç de öyle olmadığı ve diğer birçok mecrada büyük ilgi gördüğü anlaşılıyor.
Arşivdeki diziler izleniyor
Mesela yıllar önce ekrana gelen ‘Asmalı Konak’ defteri kapattı mı? İnternet ortamında hâlâ izlenmeye devam ediyor. TRT 1’in bu sezon ‘Halka’ dizisinin izlenme oranları hiç iyi değildi. Peki bu yapım seyredilmiyor mu? Bir de yurt dışı satışları var. Kanal 7’nin ‘Elif’ dizisi, total izleyici tarafından seyrediliyor. Bu yapımın özellikle Güney Amerika’daki etkisini biliyor muyuz? İsabelle Damla Güvenilir, orada ‘Star’ diyebilirim. Bu projenin yurt dışı
karşılığını da değerine katmak gerekir.
Dijital platform mecbur
Yazıda, yeni televizyon anlayışında dijital platformların önemli rol oynamaya başladığı belirtiliyor. ‘Dünya ölçeği, bir dijital platform içeriği için uygun hale getirilemiyorsa, sadece kendi hayranlarıyla sınırlı kalır’ da önemli saptamalardan biri... Bu sistemin önemli bir özelliğinin de oyuncunun ne derece popüler olduğunun görülmesi, dizinin tanıtımının başarısı açısından yararlı olduğu da yazıda vurgulanıyor. İnternet ortamı ve olanakları o kadar genişledi ki ‘reyting ölçümü’ kendini aşmak için çaba sarf ediyor. Yeni düzen, yeni ölçüm arayışları demek.