Yemeksepeti’nin Balmumcu’daki yeni merkezi, sosyal alanlarıyla çalışanlar için ‘rüya işyeri’ olmuş. Türkiye’nin en büyük online yemek siparişi sitesinin öyküsünü CEO Nevzat Aydın anlattı.
Yemeksepeti’ni nasıl bilirsiniz? 11 yılda milyonlarca kişiyi doyuran online yemek siparişi sitesi Yemeksepeti, cins cins, çeşit çeşit yüz binlerce insanın belki de tek ortak noktası. Bu satırların yazarı da Yemeksepeti’nin uslanmaz müdavimlerinden.
Balmumcu’daki yeni Yemeksepeti üssünün şerefine, şirketin CEO’su Nevzat Aydın’la konuştuk.
Bir köşede rahat kanepelerinde gençler Playstation oynarken, yanı başlarında sıra sıra dizili hummalı bir faaliyet sürüyordu; kalabalık bir grup, bilgisayar başında müşterilerin sorunlarını çözmeye çalışıyordu. Hemen arkadaki toplantı odası, aslında bir asansör de. Çalışan toplantı odasına gelmiyor, oda personelin ayağına gidiyor. Yemeksepeti’nin benzerine ancak Silikon Vadisi’nde rastlanabilecek yeni üssü, çalışanı görevini mutlu mesut yerine getirmeye, işyerinde daha fazla zaman geçirmeye teşvik ediyor.
İş başvurularının görüşüldüğü odaya bu kapıdan giriliyor.
Nevzat Aydın, kurum kültürlerinin yeni binada vücut bulduğunu söylüyor. “Nasıl bir ortamda bulunmak isteriz?”, “Yaş ortalamamız nedir?”, “Ne yapmak istiyoruz?” sorularının yanıtlarından yola çıkan Yemeksepeti ekibi yeni merkezi bu ideallere uydurmuş. Görsellikle işlevselliği bir arada kullanmışlar. Ama ortada şekil olsun diye yapılmış, iki duvar arasında sallanan bir hamak gibi saçmalıklar da yok.
San Francisco’da okurken aklına düşmüş Nevzat Aydın’ın Yemeksepeti. 2000’in sonlarında kurulan platform, 11 yıldır doyuruyor. Benzer hizmeti veren 30’a yakın site var. Ama Yemeksepeti’nin yüzde 99 pazar payı her şeyi anlatıyor.
5-6 yıl cepten yediler
“Dünyada ilk defa Yemeksepeti gibi bir iddiamız yok. Ama çok erken başladık” diyen Aydın, “Yemeksepeti, internet penetrasyonunun fazla olmadığı 2000 yılı için önceden öngörülmüş bir projeydi” ifadesiyle başarısının beklenmedik değil planlanmış olduğunun altını çiziyor.
Zaten şirket 5-6 yıl cepten yemiş; “Üç ortak, iki çalışan başladık. Şu anda 210 çalışanımız var. Kurulduğumuz günlerde her siparişte zil çalardı. Günde 10-15 sipariş gelirdi. Şimdi zil filan yok; günde 45-50 bin sipariş geliyor artık...”
20-25 restoranla işe başlayan Yemeksepeti, bugün 42 il, KKTC’nin yanı sıra iki ülkede daha faaliyet gösteriyor. Sırada üç ülke daha var. Yemeksepeti, restoranlardan yüzde 10 komisyon alıyor. Zincir restoranlarda bu oran daha aşağı inebiliyor.
GÜNDE 50 BiN SiPARiŞ
Türkiye’nin ilk online yemek siparişi sitesi yemeksepeti.com;
* Günde 50 bine yakın sipariş alıyor,
* Üye sayısı 1.3 milyon.
* 5 bin 500 restoranla 42 ilde hizmet veriyor.
* Rusya ve Birleşik Arap Emirlikleri’ni de Yemeksepeti doyuruyor. Sırada üç ülke daha var.
YÖRESEL LEZZET SEPETi GELiYOR
Nevzat Aydın, Yemeksepeti’nin diğer projelerinden de bahsetti: “Restoranlarla ilgili bir rezervasyon projemiz var. ‘Çarşı’ isimli market alışverişinizi yapabileceğiniz bir projemiz var. Yöresel lezzetleri sipariş verebileceğiniz bir projemiz var. Hepsini üç ay içinde görebileceğiz sanırım. ‘Joker’ diye bir projemiz var. Etraftaki fırsat sitelerinden farklı, kullanıcının bildiğimiz alışkanlıkları üzerinden yola çıkarak farklı restoranlardan farklı indirimleri karşımıza çıkaran bir proje. Bir de doğum günü projemiz var. Yemeksepeti çalışanlarının oynadığı 600 farklı video çektik. Yemeksepeti.com veritabanında en çok kullanılan 400 ismi çıkardık. O isimlere özel her biri farklı “İyi ki doğdun” videoları çektik. Doğum günü gelen kullanıcılarımızla paylaşıyoruz. Çok da başarılı oldu.
RESTORAN KRiTERLERi
Restoranların üye olabilmesi için kriterleriniz neler?
Birkaç yöntemimiz var; restoranlar üye olmak için bizi arıyor. Satış ekibi mutlaka gidip yerinde restoranla görüşüyor. Şu önemli bir kriter; “Kendin sipariş verip o restorandan yer misin?” Eğer kendimiz hijyen, çalışma şartları ya da bulunduğu yer anlamında bir sıkıntı hissediyorsak o restoranla çalışmıyoruz. Restoranın küçüklüğü, büyüklüğü bir parametre değil.
Üyelikten çıkardığınız restoranlar oluyor mu?
Her ay 50-60 restoranı çıkarıyoruz. Kullanıcıya bizim istediğimiz gibi hizmet vermeyen, geç getiren, yanlış ifadeler veren, müşteriyle kötü iletişim kuran restoranları çıkarıyoruz. Siparişler hız, servis ve lezzet kalitesine göre müşteriler tarafından puanlanır. Puanlama da yüzde 18 gibi yüksek bir orandır. O puanlara göre hangi restoranın hangi dönemde neresinin aksadığını görebiliyoruz. Aksama gördüğümüzde uyarıyoruz. Üçüncü uyarıyla üyelikten çıkarıyoruz.
Şöyle bir şey mümkün mü; bir mutfak kurdum, restoranım yok ama yemek hizmetini steril şekilde verebileceğimi düşünüyorum. Beni üyeliğe alır mısınız?
Hukuki olarak restoran açma kriterlerine sahipseniz, mali anlamda da üzerinizde fatura yükümlülüğü varsa yapabilirsiniz. Çok küçük restoranların çok iyi paket servisi yaptığına şahit oluyoruz. Çok lüks, pahalı restoranların da paketi beceremediklerini görüyoruz. Yalnızca paket yapan, masası olmayan çok restoranımız var.
137 milyon dolar
Nevzat Aydın geçen yıl 137 milyon dolar olan işlem hacmini bu yıl en az yüzde 50 artırmayı hedeflediklerini de anlattı.
Yemeksepeti’nin önemli bir organı çağrı merkezi. Çalışanlar müşterilerin sorunlarıyla ilgileniyor.
Yemekhanenin duvarları, balonlarını çalışanların doldurduğu Zagor kareleriyle döşeli.
Yemeksepeti merkezinde personele nefes aldıracak çok sayıda imkan var.