Harley Davidson, bu yıl 110’uncu yaşını kutluyor. Sayısız filmde başrol oynayan, hız rekorları kıran Harley, motosikletten çok bir yaşam biçimi. Amerikan markası, cirosunun önemli bölümünü üzerinde logosu olan ürünlerden elde ediyor
Efsane kelimesine en çok yakışan markalardan biridir Harley Davidson. ‘Wild Hogs’ filminde olduğu gibi bazen ‘orta yaş krizi’ çağrışımı da yapsa da, Harley Davidson, görenin her zaman önünde saygıyla eğileceği modeller üretir. Birkaç yıl önce denediğim Sportster’ı park edecek yer ararken, ‘roaarrr ile karışık pata pata sesini’ duyan bir bakkalın dükkandan çıkarak “Abi gel gel, buraya çek” diye davet ettiğini; trafikte dört tekerliklerin, tedirginlikle karışık saygıyla yol verdiğini hatırlarım. Efsanevi Amerikan, bu yıl 110’uncu yaş gününü kutluyor. ‘Red Bulletin’, bizim Harley’i sayılarla özetlemiş:
150
1900’da Milwaukee’de iki genç mühendis William S. Harley’le Arthur Davidson’ın, bir garajda tasarlamaya başladığı motosikletin ilk prototipi 1903’te hazırlandı. Gücü yalnızca 2 beygirdi. 1907’de Harley Davidson, yılda 150 motosiklet üreten bir marka haline gelmişti.
Harley Davidson’ın 2012 cirosu 4.66 milyar dolar. 274 milyon doları, Harley Davidson logosu taşıyan giyim ürünlerinden, 817 milyon doları parça ve aksesuarlardan geliyor. 833 sayfalık Parça ve Aksesuar Kataloğu, 9 bin ürün içeriyor.
427.25
Japon motosiklet üreticile-riyle rekabet ortamının arttığı 1970’te Harley Davidson, ‘en hızlısı’ olduğunu kanıtlamak için bir dünya rekoru denemesi gerçekleştirdi. Torpidoyu andıran Streamliner’a binen yarışçı Cal Rayborn, Utah’taki Büyük Tuz Gölü Çölü’nde Yamaha’nın 405 km/s’lik rekorunu kırmaya çalıştı. İlk deneme kazayla sonuçlandı, Birkaç gün sonra gerçekleşen ikinci denemede Rayborn, 427.25 km/s hıza ulaşarak rekor kırdı. 1985’e kadar kırılamayan rekor, o yıl başka bir Harley, Tenacious’la Dan Kinsey tarafından 460 km/s’ye geliştirildi.
80 milyon
Harley Davidson, 1981’de iflasın eşiğine geldi. Şirket kurucularından Arthur’un torunu Willie Davidson, kredi için başvurduğu banka teminat sorunca şu yanıtı verdi: “Yalnızca insanların dövmesini yaptırdığı bir şirket logom var.” Harley, 80 milyon dolar kredi aldı.
6
Harley Davidson, ilk efsane rolünü Peter Fonda’yla Dennis Hopper’ın altında ‘Easy Rider’da oynadı. ‘Terminator 2’de Arnold Schwarzenegger’le bütünleşen Harley, ‘Ghost Rider’da da Johnny Blaze’in motosikletiydi. Elvis Presley, Elizabeth Taylor’ın da garajlarından Harley eksik olmazdı. Billy Idol, 1990’da Harley’iyle bir kaza geçirerek, 6 ay yatağa mahkum olmuştu.
1953
Hells Angels, Harley Davidson’la eşanlamlı bir ifade. Çete 1948’de kurulduğunda, üye olabilmek için bir motosikletinizin olması yeterliydi. Beş yıl içinde Harley, Hells Angels’ın bir zorunluluğu haline geldi. Çetenin Oakland ‘şubesi’ kurucularından Sonny Barger, “Markayı çok sevmesem de ben de kullanıyorum. Kişisel olarak BMW ya da Triumph’u tercih ederim” diyor.
SAMSUNG’UN SIRRI
Samsung, akıllı telefon pazarında Apple’a karşı her geçen gün güç kazanıyor. Güney Kore şirketinin başarısı, pazara kulak vermesinden kaynaklanıyor. Samsung Başkan Yardımcısı Kim Hyun-suk, “Fikirlerimizin çoğunu pazardan alıyoruz. Pazar bir sürücüdür. Pazarı bir istikamette sürmek istemiyoruz” diyor. Bu eğilim, Apple kurucusu Steve Jobs’ın pazar araştırmasına karşı çıkan, ‘müşterilerin ne istediğini bilmediğini’ iddia eden görüşleriyle zıt.
Samsung, yenilikçi ürünleriyle de Apple tasarımcılarını zorluyor. Apple, daha büyük ekranlı iPhone 5’i piyasaya sürmeden, Samsung cep telefonu/tablet melezi (phablet ) 5.3 inç’lik Galaxy Note’la büyük sükse yapmıştı. New York Times’ın derlediği rakamlara göz atalım; Samsung, ARGE’ye geçen yıl gelirinin yüzde 5.7’sini, 10.5 milyar dolar ayırmış. Apple’ın ARGE yatırımıysa 3.4 milyar dolar, yani gelirinin yüzde 2.2’si.
S3 nasıl tasarlandı
Samsung, Rusya’dan İsrail’e, Çin’den Silikon Vadisi’ne dünya çapındaki 34 araştırma merkezinde 60 bin kişiyi istihdam ediyor. Şirket müşterilerle anketler yapıyor, diğer kuruluşların kamuoyu yoklamalarını satın alıyor. Trendleri araştırmaları, ilham verici fikirler bulmaları için birçok ülkede personel bulunduruyor. Mesela Galaxy S3’ün tasarımcıları, Kamboçya’ya Helsinki’ye yaptıkları gezilerden, bir Dali sergisinden ve Afrika ormanlarının üzerinde gerçekleştirdikleri balon turundan ilham aldıklarını söylüyor.
Note’u müşteriler istedi
Galaxy Note da, tasarımında müşteri taleplerinin bir dışavurumu. Samsung yaptığı araştırmalarda, müşterilerin üzerinde el yazısı yazabileceği, resimler çizebileceği bir cihaz talep ettiğini görünce, Note için kolları sıvamış.
Şimdi Samsung’la Apple arasında yeni bir savaşın, TV ve giyilebilir bilgisayar alanında patlayacağı düşünülüyor. Samsung, çoğu kez ‘hızlı bir takipçi’ diye tanımlansa da, şirket akıllı TV alanında ilk adımı Apple’ın atmasını beklemedi. Samsung’un TV müşterileri, ‘Evrim Kiti’yle cihazlarının özelliklerini ve hızını aynı akıllı telefonlarda olduğu gibi güncelleyebiliyor. Bu yıl satılan TV’lerin çoğu, internet bağlantılı, uygulama çalıştırabilir setler olacak. Bu, Apple’ın öngördüklerine yakın bir gelişme.