2010’da yüzde 700, 2011’de yüzde 300 büyümeyle büyük bir başarıya imza atan Markafoni’nin kurucu ortaklarından Tolga Tatari, Türkiye’nin en büyük e-ticaret holdingi olmayı hedeflediklerini anlattı
Markafoni, kurulmasının üzerinden yalnızca 3.5 yıl geçmesine rağmen bugün tartışmasız Türkiye’nin en büyük e-ticaret şirketi. Türkiye’de alışveriş alışkanlığını değiştiren Markafoni’nin kurucu ortaklarından Tolga Tatari’den şirketin Küçükköy’deki dev tesisinde öyküsünü dinledik.
34 yaşına kadar ‘Hip Productions’tan, ‘Akinon’a çok sayıda başarılı projeye imza atan Tatari’nin anlattıkları duygularımdan yola çıkarak genç girişimcilere ilham verici diye tanımlanmayı fazlasıyla hak ediyor..
Tolga Tatari ve ortakları Ahmet Sarı’yla Sina Afra, 3.5 yıl önce kafa kafaya verip internette neler yapabileceklerini düşünmeye başlıyor. Türkiye’de e-ticaret alanında büyük bir açık olduğunu gören üçlü, özellikle internette kıyafet satılmadığını fark ediyor. O günler, kadınların internetten alışverişi benimsemediği, markaların da ürünlerini internetten satmaya hazır olmadığı günlerdi henüz.
Bu işi en azından denemeye karar veren ortaklar, Fransa’da yürüyen güzel bir alışveriş kulübü modelini Türkiye’ye uyarlamaya karar veriyor.
5 kişilik bir ekiple çalışmaya başlayan Markafoni, 2-2.5 yılda tamamen davet usülüyle 1 milyon üyeye ulaşmayı başarıyor.
Asıl başarı kadınlar
Tatari, “Bizim asıl başarımız kadınları çekmekti. Önce internet kullanıcısı oldular; ardından internetten alışveriş yapar hale geldiler. Bizden önce yoktu böyle bir şey. O yüzden aslında Türkiye’de bu sektörü kurduk, ayağa kaldırdık” diyor.
2 YILDA 3 KAT DAHA BÜYÜYECEK
Türkiye’de e-ticaretin henüz bir Avrupa ülkesi düzeyinde olmadığını söyleyen Tolga Tatari şunları anlattı: “Haneleri, aile bireylerini hesaba kattığınızda 40 milyon internet kullanıcısı var. Türkiye’nin yarısı. Ancak internetten alışveriş yapan kitle sayısı 6-9 milyon kişi. Avrupa’ya bakınca, oturmuş pazarlarda internet kullanıcısının yarısının internette para harcadığını görüyoruz. Burada 20-22 milyon kadar, yani bir üç katı daha bir büyüme potansiyeli var. Önümüzdeki iki yıl içinde olacak bu. Bir 10 yıl beklemeyeceğiz. Pazar çok hızlı gelişiyor. Biz sektör olarak 2 yıl içinde 3 kat büyürüz.”
KAMPANYA PROSEDÜRÜ
Tolga Tatari anlatıyor: “Kurulduğumuzda önceki sezonun outlet ürünlerini satarak başladık. Son 1.5-2 yıldır markaların sezon indirimlerini yapıyoruz. X Markası geliyor, ‘Bu sezon şu tarihlerde indirime gireceğim, şu tarihlerde outlet’e düşeceğim’ diyor. Biz de ona göre kampanya tarihlerimizi planlıyoruz. Sezonluk bir planlama yapıyoruz. Yayında kalacakları günü planlıyoruz. Ürünler alınıyor, ciddi bir prodüksiyondan geçiriliyor. Aşağıda stüdyolarımızda günde yaklaşık 2 bin modelin 4 açıdan 8 bin fotoğrafı çekiliyor. Bu prodüksiyonun ardından yayına hazır hale getiriyoruz. Anlaştığımız tarihlerde de satışa başlıyoruz. Ondan sonrası lojistik operasyon olarak devam ediyor.”
“REKABET HOŞUMUZA GiDiYOR”
“Rekabet bizim çok hoşumuza giden bir şey. Rekabet sayesinde daha çok insan internete, daha çok kadın alışverişe çekiliyor. Rekabet sektörün büyümesine çok katkıda bulundu. Ama son dönemde bir alışveriş kulübü fazlalığı var. Dünyada bir istatistik var. Bir insanın bünyesi 2.2’den fazla alışveriş kulübünü kaldırmıyor. O rakamı çok aştık. Burada 30’a yakın özel alışveriş kulübü var. Önümüzdeki dönemde birçoğunun elendiğini göreceğiz ama. Önümüzdeki yıl yaşayamayan birçok şirket kapatmaya, satmaya ya da birleşmeye çalışacak. Haberlerini duymaya başladık bile.”