Google, geçen hafta San Francisco’daki Moscone Center’da 5 bin 500 geliştiricinin katılımı, 500 gazetecinin tanıklığıyla gerçekleştirdiği geliştiriciler konferansı I/O’da, ekosisteminin yeni unsurlarını ilan etti. İlgimi çekenlerden yola çıkarak I/O’nun bir bilançosunu çıkarıyorum.
NEXUS 7:
TABLETTE FiYAT DEVRiMi
Google ekosisteminin damarlarından yeşil Android kanı akıyor. İşletim sisteminin yeni sürümü 4.1’le (Jelly Bean), önceki sürüm 4.0’a (Ice Cream Sandwich) ‘ince ayar’ çekilmiş. Google’ın sosyal hizmetlerini sömürmek için yaratılmış Android 4.1, Asus üretimi tablet Nexus 7’nin fiyatıyla tezat gücüyle uyumlu.
Ucuz Eee PC’nin birkaç yıl önce bilgisayar dünyasında yarattığı etki potansiyeline sahip 199 dolarlık tablet Nexus 7, testlerde şaşırtıcı şekide kendisinden birkaç yüz dolar daha pahalı tabletlere yakın, bazen daha iyi sonuçlar alıyor. Ön yüzünde 1.2 MP tek kamerası olan Nexus 7’nin yalnızca wifi tek modeli, 8-16 GB kapasiteli iki seçeneği var.
Kasası fiyatından beklenmeyecek ölçüde kaliteli his veren tabletin plastik arka yüzü, dokunulduğunda deriymiş yanılgısına yol açıyor.
Cihazın alt tarafındaki micro USB girişi, tabletin yegane girintisi. 10.45 mm. kalınlığındaki tabletin yalnızca 340 gram olan ağırlığı, onu mobilite açısından rakiplerinin önüne geçiriyor.
NVIDIA Tegra 3 1.3 GHz işlemci, 1 GB RAM, güçlü uygulamalar ve karmaşık oyunlar için yeterli. MicroSD imkanı olmadığı için, 16 GB’lık modeli tercih edecek olanlar bir 50 dolar daha vermek zorunda.
ANDROID 4.1:
JELiBON GiBi iŞLETiM SiSTEMi
İşletim sistemlerinde tatlı isimlerine takıntılı Google, Android 4.1’e Jelly Bean (Jelibon) adını uygun görmüş bu kez.
NEXUS Q:
MADE IN THE USA!
Bana göre I/O’nun yıldızı Nexus Q’ydu. Google’ın online medya hizmetlerinden ses ve görüntüyü TV/müzik sistemlerine başarıyla taşıyan Nexus Q, kabaca Apple TV’ye Google’ın yanıtı diye tanımlanabilir. Ama o kadar da kaba olmaya gerek yok; çevresini saran 32 LED’le tamamlanan muhteşem tasarımıyla Q, oturma odalarının havasını durduğu yerde bile değiştirebilecek güzellikte. ABD pazarına 299 dolardan sunulan Q, yalnızca Android tablet ya da cep telefonlarıyla kontrol edilebiliyor.
1 YILDA 250 MiLYON ÜYE
Pek sosyal olmayan bir insan olarak sosyal ağlar, benim için daha çok anlık hezeyanlarımın zamansız dışavurumunda bir enstrüman. Twitter’ı üye olduktan 2 yıl sonra kullanmaya başladım; pişmanlıktan sildiğim tweet’lerden Ay’a asansör yapılır ya neyse. Facebook’uysa -moraliniz bozulmasın ama- bir nevi siber mezar taşı olarak kullanıyorum. Geçen yıl bu zamanlarda hizmete giren Google’ın sosyal ağı Plus, uzun süre Facebook’la karşılaştırılmanın sıkıntılarını çekti. Evet, Google+’da daha çok bir sosyal paylaşım aracı. Ancak daha profesyonel özelliklere sahip Plus’ı Facebook’la karşılaştırmak hata. Plus’ın video sohbet özelliği Hangouts, sağlık ve eğitim alanında profesyonel birçok amaca hizmet edebilecek etkinlikte. Başlarda Facebook’un gölgesinde kalan Google+’ın bugün yarısı her gün aktif olan 250 milyon üyesi var. Bir yılda çok büyük aşama!
I/O, Google kurucusu Sergey Brin’in ilginç şovuna da sahne oldu. 2013 başında yalnızca geliştiricilere 1.500 dolara satışa çıkacak gözlük ‘Glass’la sahne alan Brin, zeplinden konferansın düzenlendiği Moscone Center’ın çatısına atlayan paraşütçüleri idare etti.
GOOGLE NASIL ARIYOR?
Google Arama’nın Başkan Yardımcısı Ben Gomes, aramanın doğasına ilişkin gazetecilere faydalı bir brifing verdi. Gomes’in anlatımından yola çıkarak aktarıyorum:
1 ARAMADAN ÖNCE
Yolculuk, arama kutusuna kelimeleri yazmanızdan önce başlıyor. Yazılım robotlar, interneti tarayarak sayfaları buluyor, verileri alarak Google sunucularına taşıyor. İnterneti milyonlarca sayfası olan bir kitaba benzetirsek, Google’ın görevi de bu kitabı endekslemek diyebiliriz.
* Google endeksinin hacmi 100 milyon gigabyte’ın üzerinde.
2 ARAMA SIRASINDA
Aradığınızda Google’ın algoritması bilgiyi bulmaya başlıyor.
* Arama, yanıtı size taşırken -dört bir yandaki veri merkezleri aracılığıyla, saatte yüz milyonlarca kilometrelik bir hızda yaklaşık 2 bin 500 km. yol alıyor.
3 SIRALAMA
Algoritma, milyonlarca sayfa içinden aramanıza en uygun içeriği tayin etmek için 200’ün üzerinde sinyal kullanıyor.
Bu sinyallerden bazıları:
* İnternet sitesindeki içeriğin tazeliği.
* O siteye bağlanan sitelerin sayısı.
* İnternet sayfasındaki kelimeler.
* Aranan kelimelerin eş anlamlıları.
* Yazım denetimi.
* İçeriğin kalitesi.
4 SONUÇ
Sonuçlar bu sinyallere dayanarak en geçerliden başlayarak sıralanıyor.
* Google, 2003’ten bu yana 450 milyar yepyeni sorguyu yanıtlamış.
* Her gün yapılan sorguların yüzde 16’sı daha önce yapılmayan yeni sorgular.