Gülay Afşar

Gülay Afşar

gulay.afsar@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Sıklıkla söylendiği gibi, “Tiyatro er meydanıdır.” Tiyatro sahnesi, oyuncunun maharetini ve yeterliliğini göstermesi için en zorlu alandır. Şimdilerde dikkatimi çeken başka bir yanı daha var; dizilerde ve beyazperdede iş yapan oyuncuların ruhlarını beslemek, hatta aklamak için en fazla ihtiyaç duydukları mecra tiyatro sahnesi. Ama tiyatro yapmak için elini taşın altına koymak gerekiyor. O yüzden, her yeni tiyatro topluluğu alkışı, her yeni sahne desteği hak ediyor.

Erdal Beşikçioğlu’nun Ankara’da yeniden hayat verdiği Tatbikat Sahnesi, birinci yılında yoluna İstanbul’da yeni bir sahneyle devam ediyor. Tatbikat Sahnesi’nin İstanbul’a da açılması, hem tiyatro seyircisi hem de oyuncular için heyecan dalgası yaratıyor. Bu hafta yeni oyun ‘Blink’ için buluştuğumuz Sezin Akbaşoğulları ve Ahmet Rıfat Şungar’la sohbet ederken coşkularını hissettim.

Haberin Devamı

Önce yadırgadım...

Kasım ayında ilk kez İstanbul’da seyirciyle buluştukları ‘Blink’te ikili, tuhaf karakterlere hayat veriyor. İlk dakikalarda yadırgadığım ama kısa sürede beni ve tüm izleyiciyi etkisi altına alan bu karakterler, modern çağın insanının ruh halini, büyük şehrin ve kalabalıkların getirdiği o yalnızlığı yüzümüze çarpıyor.

Başkalarını izlemeyi ve başkaları tarafından izlenmeyi isteyen, varolduğunu ancak böyle hissedebilen insanların neden gerçek ilişkiler kuramadığını anlatıyor.

İki asosyal karakterin garip görünen halleri, aslında çevremizdeki çoğunluğun yaşadığı gerçek hayattan kopuk durumları resmediyor.

SANAL DÜNYA YALAN DÜNYA
Sanal dünyada sıkışmak

Teknoloji, gelişmiş iletişim araçları, akıllı telefonlar, sosyal medya derken, nasıl olup da hayattan ve insanlardan uzaklaştığımızı hatırlatıyor. Fark edilmek ve görünür olmak için kendimize yarattığımız sanal dünyanın içinde nasıl da sıkıştığımızı hatırlatıyor.

Oyunun en çarpıcı yanı, bütün bu mevzular didaktik değil tam aksine biraz sarkastik, biraz mizahi bir anlatımla ortaya konuyor. Böylesi bir anlatım farklı kesimlerden ve yaş gruplarından seyircinin ilk anda zorlayıcı görünen bu oyuna kısa sürede intibak etmesini sağlıyor. Performans gerektiren oyunculuklar ise gözünüzü kırpmadan izlemenize yol açıyor.

Haberin Devamı

‘Blink’in yanı sıra diğer oyunları ‘Woyzeck Masalı’, ‘Mezarsız Ölüler’ ve ‘Antabus’da da Tatbikat Sahnesi’nin bu üslubu gözettiği anlaşılıyor.

Erdal Beşikçioğlu’nun yönlendirmesi olsa da, oyuncuya özgürlük alanı kalıyor, üretim hep birlikte yapılıyor.

Belki de Ahmet Rıfat Şungar’ın deyimiyle Erdal Beşikçioğlu oyunculara “İçinizdeki kuklayı oynatın” derken bir yandan da Pinokyo’nun ‘Gepetto Usta’sı gibi davranıyor. Böyle olunca, hem oyuncular hem de seyirci için de yeni keşifler adına seçenek doğuyor.

Bir hatırlatma... Beşikçioğlu’nun yorumuyla ‘Bir Deli’nin Hatıra Defteri’ni İstanbul’da seyretmek isteyenler, tatbikatsahnesi.com adresinden tarihlerini takip edebilirsiniz.