Dr. Hasan İnsel

Dr. Hasan İnsel

hinsel@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Evinden çok ofiste zaman geçirenler, özel yaşamlarını ihmal ediyor, bu da tabii birbirini besleyen problemlere yol açıyor


Günümüzde iş ve özel yaşam dengesi pek de kolay kurulamıyor. Çünkü insanlar çoğunlukla iş yerlerinde evlerinden daha fazla vakit geçirmek zorunda kalıyor, özel yaşamlarını ihmal ediyor, bu da tabii çözülmesi zor sorunlara yol açıyor. Çocuklara yeterli vakit ayıramama, eşlerin birlikte zaman geçirememesi gibi sorunlar ön plana çıkıyor ve günden güne bunlara başkaları ilave oluyor. Özel yaşamdaki problemler kişinin işe konsantre olmasını güçleştiriyor. Bu da işte aksamalara yol

Haberin Devamı
İŞ VE ÖZEL HAYATINIZI AYIRIN
açabildiğinden, düzeltmek için işe daha da fazla zaman ayırmak gerekebiliyor. Sonuçta aradaki dengenin bozulması, hem özel yaşamı, hem de iş yaşamını olumsuz şekilde etkiliyor.
İş ve özel yaşam dengesini kontrol altına almak için öncelikle iş yaşamının günümüzde büyük bir değişikliğe uğradığını kabul etmek gerekir. Sonra da işinizle ilişkinizi değerlendirmeniz ve bazı spesifik stratejiler uygulamanız yararlı olabilir.

İş yaşamı nasıl değişti?
Bir zamanlar iş denince pazartesinden cumaya kadar günde sekiz saatlik çalışma süresi akla gelirdi. İş ve ev saatleri arasındaki sınırlar oldukça belirgindi. Ama bugün global ekonomi, saat farkı tanımayan uluslararası ilişkiler, iletişim tekno- lojisindeki ilerlemeler, eşlerin her ikisinin de sorumluluk gerektiren işlerde çalışması ve rekabet nedeniyle fazla mesai yapılması mecburiyeti çalışma düzenini allak bullak etti.

Denge nasıl kurulur?
İnsan için kariyer ve özel yaşamın taleplerini dengelemeye çalışmak, sürekli bir çaba gerektirir. Bir tarafta daha çok çalışma diğer tarafta aileye karşı yükümlülükler arasında denge kurmak kimi zaman güç olabilir. Buradaki hedef, sizin için en önemli aktivitelere öncelik tanımak olmalıdır.
Dengeleri bulabilmek için bazı ipuçları:
Günlük tutun: Bir hafta boyunca işle ilgili olan ve olmayan bütün aktiviteleri bu günlüğe not edin. Zevk almadığınız veya zaman ayıramadığınız aktiviteleri eleyin.
Hayır demeyi öğrenin: İş yerinde ekstra projeler üstlenmeniz istendiğinde ya da çocuğunuzun öğretmeni okul aile birliğinde görev almanızı önerdiğinde nazik bir şekilde geri çevirebilirsiniz.
Sağlığınızı ve ailenizi düşünün: Fazla çalışmak sağlığınızı etkiliyorsa ya da ailevi yükümlülüklerinizi yerine getirmenizi engelliyorsa iş hayatınızı gözden geçirin.
Eve mümkünse iş getirmeyin: Birçok insan artık bulunduğu her yerden çalışma imkanına sahip; evinden, arabasından ve hattâ tatil için gittiği otelden. Günümüzün global iş yapma zihniyeti ve iletişim teknolojisi iş ve ev arasındaki sınırları ortadan kaldırmış görünmekte. Siz bu sınırı tekrar çizebilirsiniz. Örneğin ailenizle birlikte iken cep telefonunuzu kapatın veya diz üstü bilgisayarınızı ortadan kaldırın. İşveren veya iş arkadaşlarınızla bu durumu konuşabilirsiniz.
Zamanınızı siz yönetin: Sizin yapmanız gerekmeyen işlerde yardımcı kullanmayı deneyin.
Ruhunuzu besleyin: Her gün yürüyüş yapmak, hobilerinizle ilgilenmek veya müzik dinlemek için kendinize belirli bir vakit ayırın. Dostlarınıza vakit ayırın: Stresli zamanlarda konuşabileceğiniz güvenilir arkadaşlarınız olsun. Haftanın birkaç gecesini dostlarınızla birlikte yapacağınız aktivitelere ayırın.
Profesyonel yardım alın: Zaman zaman herkesin psikolojik desteğe ihtiyacı olabilir. Kaotik bir durumla başa çıkamıyorsanız bedensel ve ruhsal sinyaller artmadan bir doktor veya psikologla konuşun.