23.04.2013 - 19:54 | Son Güncellenme:
SENEM AYDIN / senem.aydin@milliyet.com.tr
FOTOĞRAF: HÜSEYİN ÖZDEMİR
Bu yıl yönetmelik ve Afife jürisinde büyük değişiklik var. Daha önceki oluşumda eksik olan neydi? Neden değişikliğe gidildi?
Salih Başağa: Afife Jale Ödülleri, tiyatromuzun en uzun soluklu ve en prestijli ödülleri. Bizim de zamana uymamız gerekiyordu. Geçen yıllarda epey eleştiri aldık ve bunları değerlendirdik. Eleştiriler en çok, alternatif tiyatroları kapsama alanına alamadığımız içindi. Bu konuda değişikliğe gidildi. Daha kapsamlı bir jüri içinse, sayıyı 33’e çıkarttık. Tiyatroyla ilgili herkesin içinde olduğu bir jüri oluşturduk. 17 yıl kesintisiz olarak böyle bir törenin devam etmesi çok önemli bir kazanç. Jüri müthiş özveriyle çalıştı. Herkesin amacı, bu işin bir önceki yıldan daha iyi olması. Afife, bence bu kadar insanı bir araya getiren yegane etkinlik. Yapıcı eleştiriler bize yol gösteriyor.
Performansları tüm jüri izliyor mu?
S.B.: Jürideki arkadaşlarımız 200’e yakın oyun izledi. 15 kategoride yaklaşık 3 bin adayı değerlendirdiler. 33 kişinin bu kadar çok oyun izlemesi ve bunları bir bütün olarak değerlendirebilmesi çok kolay değil. O yüzden online değerlendirme ve takip sistemi oluşturduk. Bu sistem araclığıyla jüri, İstanbul’da sahnelenen bütün oyunları görebiliyor.
Tijen Par: Böyle bir sistem gerekiyordu, diğer türlüsü zor olurdu gerçekten.
S.B.: 28 Nisan’da jüri üyelerimiz teker teker odaya kapanacak ve noter huzurunda oylama yapılacak. Sonuçları birlikte törende öğreneceğiz. Jüri üyelerimiz bu sistemde bir tek kendi değerlendirmelerini görebiliyorlar. Bir de toplu değerlendirmeyi.
“Seyircinin artması en büyük teşvik”
Tijen Hanım, değerlendirme yaparken sizin için önemli olan ne?
T.P.: Birçok dalda ödül var. Biz de farklı açılardan değerlendirmeye çalışıyoruz. Prodüksiyon, oyunculuk, dekor, kostüm vs... Bir oyunda ışık ön planda oluyor, bir oyunda dekor. 15 kategorideki değerledirmelerimizi bu portalda yapıyoruz. Bu sene en çok adaylığı olan oyun, ‘Sessizlik’ oldu. Her zaman böyle olmaz.
Alternatif tiyatrolarla ilgili ne düşünüyorsunuz?
T.P.: Çok iyi oyuncular var. Gençler neredeyse hiç para pul almadan, sırf tiyatro yapmak uğruna çalışıyorlar. Üzülüyorum... Masraflarını çıkarırlarsa ne mutlu. Bu işi sevdikleri için yapıyorlar. Çok güzel şeyler çıkarıyorlar.
Devlet ve Şehir Tiyatroları’ndaki sorunlar da devam ediyor...
T.P.: Sanatın desteklenmesi lazım. Aslında devletin el vermesi lazım tabii. Tiyatrolar kapanmasın!
S.B.: Bu insanları ayakta tutacak unsur, seyirci. Ben son 5 senedir tiyatro seyircisi sayısının arttığını düşünüyorum. Daha fazla sayıda insanın tiyatroya gitmesi en büyük teşvik olacaktır.
Yapı Kredi Afife Tiyatro Ödülleri’nin adayları
Yılın En Başarılı Prodüksiyonu: ‘Çehov Makinası’ (İstanbul Devlet Tiyatrosu), ‘Oyun’ (İBB Şehir Tiyatroları), ‘Sessizlik’ (İstanbul Devlet Tiyatrosu)
Yılın En Başarılı Yönetmeni: Mehmet Birkiye ‘Sessizlik’ (İstanbul Devlet Tiyatrosu), Müge Gürman ‘Çehov Makinesi’ (İstanbul Devlet Tiyatrosu), Şahika Tekand ‘Oyun’ (İBB Şehir Tiyatroları)
Yılın En Başarılı Erkek Oyuncusu: Öner Erkan ‘Babamın Cesetleri’ (Krek), Engin Hepileri ‘Oda ve Adam’ (0090), Yiğit Sertdemir ‘Gerçek Hayattan Alınmıştır’ (Altıdan Sonra Tiyatro)
Yılın En Başarılı Kadın Oyuncusu: Funda Eryiğit ‘Sessizlik’ (İstanbul Devlet Tiyatrosu), Tomris İncer ‘Gerçek Hayattan Alınmıştır’ (Altıdan Sonra Tiyatro), Sumru Yavrucuk ‘Kimsenin Ölmediği Bir Günün Ertesiydi’ (Altıdan Sonra Yapım)
Yılın En Başarılı Komedi/Müzikal Erkek Oyuncusu: Bekir Aksoy ‘Sanat’ (Tiyatro Gerçek), Tolga Evren ‘Çirkin’ (İstanbul Devlet Tiyatrosu), Murat Garipağaoğlu ‘Zengin Mutfağı’ (İBB Şehir Tiyatroları)
Yılın En Başarılı Komedi/Müzikal Kadın Oyuncusu: Ayşe Selen ‘Biz Küçükken Babamla Oyunlar Oynardık’ (Boğaziçi Gösteri Sanatları Topluluğu), Selen Uçer ‘Kuçu Kuçu’ (Aysa Prodüksiyon), Pınar Yıldırım ‘Kırmızı Yorgunları’ (Emek Sahnesi)
Yılın En Başarılı Yardımcı Erkek Oyuncusu: Süleyman Atanısev ‘Sessizlik’ (İstanbul Devlet Tiyatrosu), Şerif Erol ‘Babamın Cesetleri’ (Krek), Levend Öktem ‘Çehov Makinası’ (İstanbul Devlet Tiyatrosu)
Yılın En Başarılı Yardımcı Kadın Oyuncusu: Gözde Çetiner ‘Çehov Makinesi’ (İstanbul Devlet Tiyatrosu), Defne Kayalar ‘Babamın Cesetleri’ (Krek), Selin Sevdar ‘Ah Smyrna’m, Güzel İzmirim’ (Tiyatro Pera)
Yılın En Başarılı Komedi/Müzikal Yardımcı Erkek Oyuncusu: Rüzgar Aksoy ‘Sanat’ (Tiyatro Gerçek), Bahtiyar Engin ‘Bezirgan’ (İstanbul Halk Tiyatrosu), Şamil Kafkas ‘Çirkin’ (İstanbul Devlet Tiyatrosu)
Yılın En Başarılı Komedi/Müzikal Yardımcı Kadın Oyuncusu: Pınar Çağlar Gençtürk ‘Yalnızlar Kulübü’ (İkinci Kat), Suna Keskin ‘Aşka 103 Adım’ (Tiyatro Kare), Aysel Yıldırım ‘Karşılaşmalar’ (Boğaziçi Gösteri Sanatları Topluluğu)
Yılın En Başarılı Genç Kuşak Sanatçısı: Sami Berat Marçalı, Mirza Metin, Cem Uslu
Yılın En Başarılı Sahne Tasarımcısı: Yiğit Sertdemir ‘Katilcilik’ (Altıdan Sonra Tiyatro), Esat Tekand ‘Oyun’ (İBB Şehir Tiyatroları), Efter Tunç ‘Sessizlik’ (İstanbul Devlet Tiyatrosu)
Yılın En Başarılı Giysi Tasarımcısı: Şirin Dağtekin Yenen ‘Çehov Makinası’ (İstanbul Devlet Tiyatrosu), Selda Durna, Banu Açıkdeniz, Duygu Dalyanoğlu ‘Karşılaşmalar’ (Boğaziçi Gösteri Sanatları Topluluğu), Duygu Türkekul ‘Vişne Bahçesi’ (İBB Şehir Tiyatroları)
Yılın En Başarılı Sahne Müziği: Çağrı Beklen ‘Sessizlik’ (İstanbul Devlet Tiyatrosu), Tolga Çebi ‘Antonius ile Kleopatra’ (Oyun Atölyesi), Çiğdem Erken ‘Zengin Mutfağı’ (İBB Şehir Tiyatroları)
Yılın En Başarılı Işık Tasarımcısı: Önder Arık ‘Sessizlik’ (İstanbul Devlet Tiyatrosu), Şahika Tekand ‘Oyun’ (İBB Şehir Tiyatroları), Akın Yılmaz ‘Çehov Makinası’ (İstanbul Devlet Tiyatrosu)