BKM’nin vizyondaki 15’inci gününde “Organize İşler: Sazan Sarmalı”nı Netflix’te yayınlatmasından sonra sinema salonu işletmecilerinden karşı hamle gecikmedi.
Cumartesi günü olağanüstü toplanan Sinema Salonu Yatırımcıları Derneği (SİSAY) üyeleri, vizyondaki filmi Netflix’te yayınlatarak kendilerini zarara uğratan “Organize İşler: Sazan Sarmalı”nın yapımcısı BKM ve dağıtımcısı CJ Entertainment’a karşı hukuki süreç başlatma kararı aldı. Toplantı sonrası SİSAY’dan yapılan yazılı açıklamanın özeti şu:
“Ulusal basınımıza ‘Türk Sinemasında devrim’ başlığı ile yansıyan bu gelişme, Türk sineması için devrim değil bir darbedir.
Çıkan yasanın yaptırımlarının altı ay ertelenmiş olması nedeniyle bazı yapımcı şirketler, sezonun en yüksek gişe beklentili filmlerini belirsiz bir tarihe ertelemiş ve bu da sektörde büyük bir düşüş ve ekonomik krize neden olmuştur.
Sayın Cumhur-başkanımız ve Kültür ve Turizm Bakanımızın Türk Sinemasının gelişimi için bizzat tam destek verdiği bu dönemde yaşanan durum, sadece gişe kaybı değil ülke sinemasına vereceği hasar nedeni ile milli menfaatlerimiz açısından bir yapımcının kar-zarar perspektifini çok aşan boyutta, büyük bir risktir.
Benzer bir travmanın tekrar yaşanmaması için kanun yapıcının dünyadaki mevcut örneklerdeki gibi süre sınırı getirmesini bekliyoruz.”
SİSAY üyelerinin “Organize İşler: Sazan Sarmalı” darbesinden sonra aldıkları kararlardan biri de şu:
Sinema salonu işletmecileri, bundan böyle tüm film anlaşmalarına “Gösterim başlangıcından itibaren 8 ay süre ile pay TV yasağı” şartı koyacak. Sinemacılar, bu şartı kabul etmeyen yapımcının filmini almayacak.
DİJİTAL PLATFORMLAR SİNEMAYA ALTERNATİF Mİ?
Yılmaz Erdoğan’ın yazıp, yönettiği ve oynadığı “Organize İşler: Sazan Sarmalı”nın vizyondan inmeden Netflix’te gösterilmesi üzerine başlayan tartışmalardan biri, dijital platformların sinema salonlarına alternatif olup olmayacağı…
BKM’nin “Organize İşler: Sazan Sarmalı”nı Netflix’te yayınlatmasını “Şark kurnazlığı”, “CGV Mars’a ders” veya “Sinemacılar ve seyirciye ‘Sazan Sarmalı” diye adlandırmadan önce, sağlıklı bir analiz için büyük resme bakmakta yarar var.
Her sektörü etkileyen dijital dönüşüm sayesinde cin şişeden çıktı bir kere, dönüşü yok geriye.
Bu saatten sonra yapımcıların, filmlerini sinemalarda göstermeden internette yayınlayıp, aynı paraları kazanması mümkün mü?
Yerli yapımcılar bir araya gelip, filmlerini para karşılığı izletebilecekleri dijital bir platform oluştursa ve her yapıma izlendiği ölçüde pay verilse, böyle bir olasılık söz konusu. Şimdiye kadar dizi ve filmleri, “Size dünya çapında bir vitrin sunuyoruz” diyerek olabildiğince düşük fiyata alan Netflix’in en azından şimdilik - ideal bir alternatif olması zor… Üstelik, beş AB ülkesi stratejik nedenlerle Netflix’e karşı kendi dijital platformlarını kurmaya çalıştığı bir dönemde…
Türk yapımcıların, protesto ettiği Güney Koreli CGV Mars’la aynı holdingin şirketi CJ Entertainment’ın “Organize İşler: Sazan Sarmalı”nın yüzde 20 ortağı, dağıtımcısı ve sinemacıları şoke eden krizin mimarlarından biri olması da düşündürücü…
GÜNÜN SÖZÜ
“Yol sizi nereye götürüyorsa oraya gitmeyin, yol olmayan yerden gidin ki; ardınızda bir iz bırakın.” (Ralph Waldo Emerson)