RTÜK tarafından 3 - 15 Aralık 2009 tarihleri arasında, 21 il ve 124 ilçede gerçekleştirilen “Radyo Dinleme Eğilimleri 2 Araştırması” çarpıcı sonuçlar ortaya koydu. Türkiye genelini temsil eden 2 bin 600 kişiyle yüz yüze yapılan anket, teknolojiyle birlikte radyoculuğun nasıl evrim geçirdiğini gözler önüne serdi...
İşte o araştırmanın ortaya koyduğu çarpıcı tablolar:
Radyoyu, radyodan dinleyenler azalıyor
En uzun süre radyo dinleyenler günde ortalama 4.18 saatle Güneydoğulular.
En az süreyle radyo dinleyenler ise Karadenizliler.
Radyoyu klasik radyo alıcılarından dinleyenlerin oranı 2007 yılında yüzde 88 iken, 2009’da bu oran yüzde 64’e geriledi. Dinleyicilerin yüzde 64’ü, radyo kanallarını klasik radyo alıcılarından takip ediyor. Yüzde 18.4’ü mobil telefon ya da cep telefonu, yüzde 15’i internet, yüzde 14.5’i uydu, yüzde 12.9’u ise mp3 çalar ve ev sinema sistemleri gibi yeni teknolojik vasıtalar aracılığıyla radyo takip ediyor.
Radyo, en fazla (yüzde 62) evde dinleniyor. Evlerden sonra işyeri ve araçlar geliyor.
Toplumun yüzde 60’ı düzenli radyo dinliyor
Araştırma bulgularına göre, her beş kişiden üçü (yüzde 60) düzenli olarak radyo dinliyor.
Hafta içinde günlük radyo dinleme ortalaması 3.4, hafta sonlarında ise 3.2 saat...
Hafta içinde radyo dinlemenin en yoğun olduğu saatler 09.00-12.00, hafta sonları ise 12.00 - 15.00 arası.
Televizyonun en çok izlendiği akşam saatlerinde radyo dinleme oranı da düşüyor. Saat 21:00’e kadar radyo dinleyenlerin oranı yüzde 26.5 iken, bu oran saat 24:00’e kadar yüzde 18.2’ye düşüyor.
En çok dinlenen 10 radyo
1. Kral FM 32.7
2. TRT 30.5
3. PowerTürk 10.3
4, Süper FM 7.6
5. Slow Türk 7.3
6. Best FM 5
7. Alem FM 4.8
8. Radyo 7 4.4
9. Radyo D 3.9
10. Show Radyo 3.6
Dinleyicinin derdi çok konuşan radyocu
Bulgular, radyonun genel olarak (yüzde 49.7) müzik ve (yüzde 17.7) haberleri dinlemek için kullanıldığını ortaya koyuyor.
Dinleyicilerin yüzde 38.6’sı Türkçe’yi en iyi kullanan radyonun TRT olduğunu düşünüyor. Üç dinleyiciden ikisi, radyo yayınlarından memnun. Radyo yayınlarından rahatsızlık duyan yüzde 24 düzeyindeki kitlenin önemli bir kesimi, reklamların çok ve uzun olmasından şikayetçi.
Sunucuların çok konuşması, argo sözler, niteliksiz müzik yayını, Türkçe’nin düzgün kullanılmayışı, yayınların ses kalitesinin düşüklüğü ve taraflı yayın gibi hususlar, dinleyicileri rahatsız eden noktalar olarak ön plana çıkıyor.
Dini programlarda tercih edilen TRT
Dini programlarda en çok tercih edilen TRT oldu. TRT’den sonra Radyo 7, Burç FM, Akra FM, Meltem FM tercih ediliyor. Spor programlarında TRT’den sonra, Lig Radyo, Kral FM, NTV Radyo, Süper FM ve Radyo D geliyor.
NTV Radyo’nun ekonomi programları dinleniyor.
Yabancı pop müzik alanında Power FM, Metro FM, Radyo Maydanoz ve Number One öne çıkıyor.
Dinleyicilerin en fazla takip ettikleri program, Kral FM’de yayınlanan “Mehmet’in Gezegeni” (yüzde 7.5) ve “Harbi Kız” ile Alem FM’de yayınlanan “Matrax”.
Reklam başlar, dinleyici kaçar
Dinleyicilerin yüzde 42.6’sı radyoda reklamlar başladığında kanalı değiştiriyor. Yüzde 31’lik bir kesim ise reklamları sonuna kadar dinliyor.
Araştırmada yer alanların yüzde 51.4’ü radyoların “kültür, örf ve adetlerimizi yaygınlaştırdığını”; yüzde 55.8’i radyo kanallarında Türkçe iyi kullanıldığı için dilimizin geliştiğini düşünüyor.
‘Kristal’ değil ‘Çürük Elma’!
Siz bakmayın bir zamanlar rahmetli Zeki Müren’in “Reklamın iyisi, kötüsü olmaz” dediğine...
Reklamın kötüsü de var, iyisi de...
Reklamların “en iyileri”ni yıllardır sektör “Kristal Elma” ile ödüllendiriyordu.
Reklamazzi.com da “Kristal Elma”nın aksine reklamların en kötülerini “Çürük Elma” vermek için düğmeye bastı.
Mehmet Esen, Ayşe Özyılmazel, Aylin Aslım, Vedat Özdemiroğlu, Şebnem Bozoklu ve Levent Tülek’ten oluşan “Seçici Kurul” en kötü televizyon ve basın reklamlarının finalistlerini belirledi.
Bunlar arasından en sinir bozucu olanlarını belirleyip “Çürük Elma” ile ödüllendirmek ise reklamazzi.com’un kullanıcılarına kaldı.
1 Mayıs’ta başlayan oylama 1 Haziran’da bitecek.
Şimdilik “Çürük Elma”lara en yakın görünen reklamlar şunlar:
- Banu Alkan: Atek Lift - Kaldıramazsan kaldırırlar
- 118 10 Reklamı
- Aref - Capatect Filli Boya
- Atlasjet basın ilanı Bizimki 77 cm
- Ukra City - Polat Alemdar
‘Başrolde Aşk’ sarmadı beni!
Boyut Film’in TRT için çektiği “Başrolde Aşk”tan yana beklentim yüksek olduğu için midir, yoksa esprileri beni açmadığı için midir nedir, ilk kez bir komedi dizisini izlerken hiç gülmedim.
“Başrolde Aşk” sarmadı beni...
Kahkaha efektleri de olmasa, izlediğimin komedi dizisi olduğunu bile anlamayacaktım.
“Başrolde Aşk”tan yana beklentim niye yüksekti?
Çünkü Mustafa Sandal, Dolunay Soysert, Vildan Atasever, Bülent Kayabaş, Erdem Yener, Nevra Serezli ve Akasya Asıltürkmen gibi isimlerden oluşan güçlü bir kadrosu vardı...
Bu hafta da Fatoş Toptaş’ı kattılar ekibe...
Boyut Film, ilk kez bir dizi çekiyordu, o nedenle çok iddialılardı.
Diziyi Aslı Zengin ve Ceren Aslan gibi kalemine güvenilen iki senarist yazıyordu.
Un ve şeker fazlasıyla var, ama olmamış helva...