Yüzde 90 kadın çalışanla global atağa kalkıyor
İç giyim markası Suwen, yurtdışındaki mağaza zincirini geliştirmeyi hedefliyor. Genel Müdür Ali Bolluk kadın çalışan oranının yüzde 90 olduğunu söyledi.
Aylin Rana Aydin- İç giyim, plaj giyim, ev giyim gibi alanlarda faaliyet gösteren Suwen, yurtdışı hedeflerini büyütüyor. Doğu Avrupa, Kuzey Afrika, Orta Asya Türk Cumhuriyetleri, Orta Doğu ve Rusya pazarlarında büyümeyi hedefleyen Suwen, yurtdışındaki mağaza zincirini geliştirmeyi planlıyor. Ayrıca geçen yıl halka arz gerçekleştiren şirket, büyüme çizgisini sürdürüyor. Suwen Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Üyesi Ali Bolluk, şirketin faaliyetlerini ve gelecek hedeflerini anlattı.
Suwen'in kuruluş hikâyesini dinleyebilir miyiz?
Suwen, dünyanın önde gelen iç giyim markalarına üretim yapan bir ekip tarafından 2003 yılında İstanbul'da kuruldu. 2005 yılında çok bölümlü mağazalarda ilk satışımıza başladık, 2007 yılında kendi markamızla ilk mağazamızı açtıktan sonra hızlı bir büyüme süreci içine girdik. 2003 yılından bu yana modern ve fonksiyonel ürün tasarımlarımızla farklı yaş gruplarındaki kadınlara alternatifli modeller sunuyoruz. 2017 yılında gerçekleştirdiğimiz yüzde 51 Taxim Capital ortaklığımızla iş ailemizi ve perakende ağımızı genişleterek, küresel rekabet karşısında büyümeyi ve birçok başarıya imza atmayı hedefledik. Bağımsız danışmanlık şirketi Deloitte'nin Sektör Raporu'na göre kadın iç giyim, ev giyim, plaj giyim ve çorap sektöründe yer alan en büyük 5 marka içinde Türkiye'nin en hızlı büyüyen kadın iç giyim perakende markasıyız. Ana odak noktamız iç giyim kategorisi olup en güçlü ürün grubumuzu sütyen oluşturuyor. İç giyim kategorisine ek olarak ev giyim ve plaj giyim kategorilerinde de hızlı bir büyüme gerçekleştiriyoruz. Uluslararası markaların kalitesinde ürettiğimiz ürünlerimizi Türk kadınına erişilebilir fiyatta sunuyoruz.
Suwen olarak 2023 nasıl geçiyor?
Yılın ilk altı ayında hedeflediğimiz büyüme çizgisini yakaladık. Satış gelirlerimiz bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 140 oranında artarak 457.5 milyon TL olarak gerçekleşti. Net dönem kârımız bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 110.1 oranında artarak 82.3 milyon TL olurken FAVÖK tutarımız 221.4 milyon TL olarak gerçekleşti.
2023 yılına dair hedef ve beklentileriniz nelerdir?
2023 yılında da Suwen'in hızlı büyüme çizgisini korumaya kararlıyız. Geçmiş performansımızı baz alarak hazırladığımız 2023 yılı bütçemizde 2022 yılında 940 milyon TL olarak gerçekleşen konsolide net satışlarımızın 2023 yılında yüzde 90 üzerinde bir büyüme ile 1.8 ile 2.1 milyar TL aralığında, 2022'de 304 milyon TL olarak gerçekleşen FAVÖK performansımızın yüzde 85 üzeri bir büyüme ile 567 ile 656 milyon TL aralığında, 2022'de 169 milyon TL olarak gerçekleşen net kârın ise yüzde 90 üzeri bir büyüme ile 322 ile 350 milyon TL aralığında olmasını bekliyoruz.
Kaç çalışanınız bulunuyor?
Yüzde 90 kadın çalışan oranımızla, 'Kadınlar için Kadınlarla' yaklaşımı ile tasarlayıp ürettiğimiz el emeği ürünleri yine kadınlarla buluşturuyoruz. Mağazalarımız ve üretimimizdeki çalışanlarımızın yüzde 100'ünü kadın çalışanlarımız oluşturuyor. Şu an yurt içi ve yurt dışındaki 177 perakende mağazamız, hızlı e-ticaret ağımız ve yaklaşık 1000 çalışanımızla kadın istihdamını ve ekonomiyi destekleyerek tasarlamaya ve üretmeye devam ediyoruz.
Bu yıla dair yeni yatırım planlarınız var mı?
Yurt içi ve yurt dışında yeni mağazalar açmanın yanı sıra e-ticaret kabiliyetlerimizi uluslararası alanda da geliştirmeyi planlıyoruz. Bu anlamda Türkiye'nin en büyük pazaryeri ile birlikte Almanya başta olmak üzere tüm Avrupa'yı kapsayan önemli bir adım attık.
Yurtdışında mağazalaşma atağınız sürüyor. Şu an yurtdışında kaç mağazaya ulaştınız?
Yeni pazarlar olacak mı? Yurtdışına 2022 yılında hızlı bir giriş yaptık ve ilk mağazalarımızı Romanya'da açtık. Şu an Romanya'da 4 mağazamız bulunuyor. 2023 itibarıyla da imzaladığımız münhasır bayilik sözleşmeleriyle yeni ülkelere açılmaya başladık. Şubat içinde Bakü'de, nisanda Saraybosna'da, haziran içinde de Katar'daki ilk mağazamızın açılışını gerçekleştirdik. Son olarak da Bosna Hersek'te 2. mağazamızı, Ürdün ve Türkmenistan'da da ilk mağazamızı açtık. Öte yandan Kuveyt, Bahreyn ve Moğolistan'da da iş ortaklarımız ile anlaşma sağladık ve münhasır bayilik sözleşmeleri imzaladık. Ayrıca münhasır bayilikler vererek, Suudi Arabistan ve Kosova'da mağaza açılışlarına yönelik görüşmelerimizi sürdürüyoruz. Bugün itibarıyla Türkiye'de 165, Romanya, Kıbrıs, Azerbaycan, Bosna Hersek, Katar, Ürdün ve Türkmenistan'da 12 olmak üzere toplam 177 mağazamız bulunuyor. Son 5 yılda yurtiçinde her yıl 20-25 mağaza açtık. 2023 yılında ortalama 20 yeni mağaza açmış olmayı hedefliyoruz. Doğu Avrupa, Kuzey Afrika, Orta Asya Türk Cumhuriyetleri, Orta Doğu ve Rusya pazarlarında büyümeyi hedefliyoruz. Bu bölgelerde yeni atılımlar yapmak ve yurt dışındaki mağaza zincirimizi geliştirmeyi amaçlıyoruz. Yurt dışında faaliyet gösterdiğimiz mağazaların dışında Irak, Azerbaycan, Kıbrıs, İsrail ve Filistin'de üçüncü tarafların işlettiği satış noktalarında da faaliyetlerimiz devam ediyor.
Ürünlerinizden bahseder misiniz?
İç giyim, ev giyim, plaj giyim ve çorap (KİEP) sektöründe 3000'e yakın ürün çeşidimiz bulunuyor. Genç, orta yaş ve hamile/lohusa olarak üçe ayrılan ürün gruplarımızın her biri için odak noktamız rahat, şık ve zamansız koleksiyonlar yaratmaktan geçiyor. Ürünlerimizi her zaman 'evrensel kadın' anlayışı ile tasarlıyoruz. İşlevselliğin yanı sıra rafine renklerin kullanılmasına, zarif dokular ve detaylar eklenmesine, kalitesinden emin olduğumuz kumaşlarla birlikte benzersiz parçalar yaratmaya çalışıyoruz. Kendi tasarım ve Ar-Ge ekibimize sahip olmanın verdiği çevik tasarım ve üretim kabiliyeti neticesinde farklı ihtiyaçlara hitap eden işlevsel iç giyim koleksiyonları geliştirebiliyoruz. Genç, orta yaş ve hamile/lohusa olarak üçe ayrılan grupların her biri için ayrı bir uzman grubundan oluşan toplam 12 kişilik tasarım ekibimiz var.
Tüketiciler en çok hangi ürünlerinize ilgi gösteriyor?
Lokomotif kategorimiz sütyen, bu sektöre girişimiz ve büyümemizin de arkasındaki ana gücümüz. Koleksiyonlarımızın ciromuza oranla dağılımlarına baktığımızda iç giyim ürünlerimiz en çok tercih edilen kategorilerimizin başında geliyor. Öte yandan iç giyim ürünlerimizdeki başarıyı ev giyim ve plaj kategorilerimize de taşıyoruz. Dolayısıyla ev giyim ve plaj giyim ürünlerimiz de tüketicilerin yoğun ilgi gösterdiği ürün gruplarımız arasında yer alıyor.
Geçtiğimiz yıl halka arz edildiniz. O tarafta işler nasıl gidiyor?
Nisan 2022'de Suwen'in yüzde 41.1'ini halka arz ettik. Çok başarılı bir halka arz süreci geçirdik. Yatırımcıların ilgisinden çok memnunuz. Halka arzın ardından büyüme çizgimizi devam ettirdik ve hedeflediğimiz sonuçların ötesinde güçlü bir büyüme performansı elde ettik. Halka arz sürecinde sermaye artırımı yoluyla elde ettiğimiz kaynağı ağırlıklı olarak mağaza yatırımlarımızın ve işletme sermayemizin finansmanında kullandık.
Perakendede işler nasıl gidiyor? Yaz dönemi turistlerin de yoğun geldiği bir dönem. Satışlarda artış var mı?
Markamızın yıl ortalaması turist geliri toplam mağazacılık satışımızın yüzde 16-18'i arasında değişiyor. Kimi mağazalarımızda gelirimizin yüzde 30 ve üzerinde bir oranı turist müşterilerimizden elde. ediyoruz. Turist harcamaları yaz aylarında ortalamaya göre 2 kat artış gösterirken, yaz aylarındaki toplam ciro hacmimizin yaklaşık yüzde 35'ini oluşturuyor. Özellikle Arap turistlerin yoğun olduğu şehir içi lokasyonlar ile deniz turizminin ön planda olduğu güney bölgelerinde lokasyon bazında turist harcamalarının ciro payı yüzde 50'ye yaklaşıyor. Her ne kadar ülkemiz yılın 12 ayı turist ağırlıyor olsa da özellikle 2'nci çeyrekten itibaren turizm sezonunun olumlu etkilerini daha fazla görmeye başlıyoruz. Bizim sektörümüzde harcamaların en fazla artış gösterdiği dönem temmuz, ağustos ile kasım ve aralık ayları oluyor. Özellikle yaz döneminde yabancı turistler kadar halkımızın da tatil dönemi nedeniyle daha fazla alışveriş yapmasının etkisi var.
Son olarak eğitim ve iş hayatınızın kilometre taşlarını paylaşır mısınız?
Marmara Üniversitesi İşletme bölümünü bitirdikten sonra, geleneklerine bağlı, haftanın 7 günü çalışan bir ailenin düzeninde büyüdüm. Aile şirketlerinde genel müdürlük yaptıktan sonra kendi az sermayem ile perakende sektörüne girdim. Sadece ticaret bilgimle iç giyim mağazaları açtım. Zarif ve kibar kadın dünyasının iş dinamiklerini ben de tecrübe ile öğrendim. Bugün saha çalışanı yüzde 100 kadın olan Suwen markasının genel müdürüyüm. Aslında ben bu tabiri Suwen ailesinin başındayım olarak kullanıyorum. 47 şehirdeki 165 perakende mağazasında çalışan kadınların azmi ve sorumluluğunun büyük başarılar getirdiğini deneyimlediğim, saha ve merkezde yüzde 90 kadın çalışanı olan Suwen markasının bugünkü başarı hikâyesini hep birlikte yazıyoruz diyebilirim.
‘Lokal pazarlardan alışveriş hâlâ yüksek’
Türkiye iç giyim pazarını değerlendirir misiniz?
Bizim faaliyet gösterdiğimiz sektör KİEP (kadın iç giyim, ev giyim, plaj giyim ve çorap) olarak adlandırılıyor. Deloitte 2021 sektör raporuna göre KİEP pazarı, Türkiye'deki toplam giyim ve ayakkabı pazarının yüzde 8'ini oluşturmaktadır. 2017 yılsonunda 4.9 milyar TL olan Türkiye KİEP Pazarı, 2021 yılsonu itibarıyla 10 milyar TL'ye ulaşmıştı. 2018/2022 yılları arasında yüzde 41.3 milyar TL büyüdü. İç giyim pazarını modern ve geleneksel pazar olarak ikiye ayırıyoruz. Yani hala lokal pazarlardan ve tuhafiyelerden alışveriş yapan kadınların oranı bir hayli yüksek. Pazar payına baktığımızda yüzde 69.8'in hala geleneksel alanda olduğunu görüyoruz. Bu da aslında bizim gibi perakende markalarının erişeceği çok büyük bir hedef kitle potansiyeli olduğunu göstermektedir.