Sevimli dostlara yeni nesil mama
Katkısız, doğal ve taze ürünler evcil dostların da hakkı. Bu alandaki açığı gören iki genç girişimci Kito’yu kurdu ve yatırım da aldı.
HANİFE BAŞ- Sağlıklı beslenme trendi ev hayvanlarının da beslenmesini değiştiriyor. Evcil hayvanlar daha çok kuru ve konserve mamalarla besleniyor. Ancak yeni trend olarak taze evcil hayvan maması, kurutulmuş doğal çiğneme ürünleri üretimi de başladı. Bu alandaki açığı gören iki hayvansever girişimci Alper Çağdaş ve Cem Üster, Kito’yu yarattı. Girişim Serkan Ömerbeyoğlu ve Zeta Investments’tan toplam 5.5 milyon TL yatırım da aldılar. Alper Çağdaş’la girişimlerini ve hedeflerini konuştuk.
Öncelikle Kito’yu nasıl kurdunuz?
İki ortak olarak evcil hayvan sahibiyiz. Beslenmenin evcil hayvanların hem yaşam süresi hem de yaşam kalitesi üzerindeki etkisini yakından deneyimledik. Geçmişte her ikimiz de çok sevdiğimiz evcil hayvanlarımıza benzer sebeplerle erken veda etmek durumunda kaldık. Yurtdışında özellikle Amerika’da evcil hayvanların beslenme ve sağlığına gösterilen özen gittikçe artıyor. Bunun nedenini pandemi dolayısıyla insanların evcil hayvanlarıyla evlerinde daha fazla vakit geçirmiş olmasına bağlıyoruz. Önce Amerika, sonra Avrupa’da kedi ve köpeklerini sağlıklı, doğal ya da katkı maddesiz yeni nesil mamalarla besleyen insan sayısı her geçen gün artıyor. Biz de bu doğrultuda yeni nesil bir marka kurma arzusuyla yola çıktık. Karkas Çiftliği’yle iş birliğine gittik. Sağlıklı, etlerini antibiyotik ve GDO kullanmadan elde eden, oldukça iddialı bir et üreticisi. Bu kaynağı evcil hayvanlar için de kullanmamız gerektiğini düşündük.
Pek çok mama markası var, sizinkinin farkı nedir?
Karkas Çiftliği’nden kaliteli ve sağlıklı ürünler temin ediyoruz. Bizi güçlü kılan en önemli detaylardan biri de tüm Ar-Ge süreçlerimizi, Türkiye’deki alanındaki en saygın kurumlardan biri olan İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Veteriner Fakültesi’ndeki beslenme uzmanı hocalarımızla gerçekleştirmemiz.
Pazar hızla büyüyor
Evcil hayvan için taze mama talebi ne durumda?
Evcil hayvan beslenmesinde taze mama dikeyi Türkiye’de henüz çok küçük bir kitleye hitap ediyor olsa da pazar payı hızla artıyor. Kuru mama ve konserve mamalar toplam 3 milyar TL civarında büyüklüğe sahip. Taze mama henüz 100 milyon TL gibi bir büyüklükte. Bu rakam Amerika pazarında 5 ila 10 milyar dolar arasında.
Daha çok ne alınıyor?
Halihazırda ürün ailemizden en çok satılan ürün mini ırk köpek maması ve çiğneme ürünlerimiz. Kedi mamalarımız ağustosta satışa başlamış olmasına karşın hızlı bir şekilde hacmini arttırıyor. Ayrıca taze mama segmentindeki satışlarımız yine mayısta başlamış olmasına karşın, bu ürün grubunu tercih edenlerin sayısı hızla artıyor.
Üretimi nasıl yapıyorsunuz?
Taze mama üretimimizi, Tarım Bakanlığı onaylı üretim tesisimizde konunun uzmanı veteriner hekimlerimizin gözetiminde gerçekleştiriyoruz. Üretim konusundaki en hassas olduğumuz alanı, hammaddelerimizin sürekli olarak aynı kalitede tedarik edilmesi olarak belirtebilirim.
Yurtdışına açılacak
Yurtdışına açılma planınız var mı?
Kurucu ortaklar olarak biz bu yola çıkarken hem Türkiye hem de global arenada varlık gösterebilen ve fark yaratan bir marka olma hedefini benimsedik. İhracatla ilgili temeli sağlam olan adımlar attık ve şimdi bu adımların geri dönüşlerini alacağımız döneme girdik. Kito, çok kısa bir süre içerisinde Avrupa, Ortadoğu daha sonrasında ise Amerika pazarlarına açılmak adına çalışmalarına devam ediyor.
2 milyar dolarlık sektör
Türkiye’de mama sektörü ve pet piyasasını değerlendirir misiniz?
Türkiye’de mama sektöründeki hacmin yüzde 95’ten fazlasını kuru mama ve konserve ürünler oluşturuyor. Bu hacmin de çok büyük bir kısmını ekonomik segmentte. Tabii ki üreticilerin birçoğu hayvan sağlığını önemsiyor ancak artan maliyetler ve ticari kaygılar zaman zaman bu bakış açısında çatlaklara neden olabiliyor. Bu nedenle evcil hayvan sahiplerinin bu konuda daha araştırmacı olmaları gerektiğini düşünüyorum. Sektörel hacim olarak ise Türkiye pet sektörünün hızla büyüdüğü ülkelerden biri. Pandemi öncesi bu büyüme yıldan yıla yüzde 20’ler civarındayken, şimdilerde yüzde 40’lar civarında. Toplam pet sektörü hacmi 2 milyar dolar seviyelerine ulaştı.
Sütlaç adlı kedisi var
Sizin evcil hayvanınız var mı? Onları nasıl besliyorsunuz?
Benim evlat olarak gördüğüm ve hissettiğim bir kedim var. Adı Sütlaç. Kediler yeme konusunda köpeklere göre çok daha seçici ve hassas oldukları için ben kuru mama, taze mama ve konserve mamalardan oluşan ve hepsini dengeli bir biçimde belirlediğim bir besleme yöntemi izliyorum.