Pizzada sınırı aştı kahveyi de taşıracak
Aslan Saranga 150 pizzayla başladığı girişimcilik macerasında artık Domino's ülkelerine ürün ve inovasyon transfer eder durumda. Şimdi de Coffy'i Türkiye'nin en büyük kahve zinciri haline getirip uluslararası pazarlara açmanın peşinde...
İSMAİL ŞAHİN- ABD'de 1960 yılında kurulan ve şu anda 90'dan fazla ülkede 18 bin şubesi bulunan Domino's Pizza Türkiye'de bambaşka bir gelişim seviyesine yükseldi ve yükselmeye de devam ediyor. Pizzanın sınırlarını artık çoktan aşmışlar, DP Eurasia markasıyla yapay zekayı müşteri memnuniyeti için kullanıyorlar, inovasyon birimiyle geliştirdikleri ürünleri dünyaya transfer ediyorlar. Kurdukları kahve markası ile de Türkiye'nin en büyük yerli ve milli kahve zincirini kurmak için canla başla çalışıyorlar. Domino's Pizza Türkiye Kurucusu ve DP Eurasia CEO'su Aslan Saranga sektöre ve Türkiye'deki gelişmelere ilişkin açıklamalarda bulundu. Saranga Milliyet Executive dergisinin sorularını yanıtladı:
DP Eurasia'nın kapsamı, Domino's'un Türkiye'deki büyüklüğü ve pazardaki konumundan kısaca bahsedebilir misiniz? Dünya Domino's liginde Türkiye'nin yeri nasıl?
DP Eurasia, Domino's markasının Türkiye, Azerbaycan ve Gürcistan'daki exclusive master franchisee'i konumunda. Ayrıca grup, Domino's'un dünyadaki en büyük beşinci franchise'i. 2023 Haziran sonu rakamlarıyla Türkiye'de 675, Azerbaycan'da 10, Gürcistan'da 5 şubemiz faaliyet göstermekte. Grup toplamında son bir yıl içinde net olarak 48 Domino's şubesi açıldı. Domino's Türkiye ise pizza kategorisinde ülkemizin açık ara pazar lideri. Dünyada kanıtlanmış bu global modeli, yerelde mükemmel çalışan bir sisteme dönüştürebilmiş olmamız bizim gizli formülümüz
Türk damak tadını yakalamanın pide ve lahmacun sayesinde kolay olduğunu düşündüğünüzü biliyoruz. Pizza özelinde Türk damak tadı nedir? Pizza konusunda dünyayla kesiştiğimiz ve ayrıldığımız noktalar var mı?
Pide bizim yeme içme kültürümüzün önemli bir parçası ve dolayısıyla pizza Türk tüketicisi için uzak bir lezzet değil. Dünyadaki pizza tüketim alışkanlığından ayrıldığımız nokta ise bizim tüketicimizin çok çeşitli malzemeler içeren ürünleri sevmesi. Diğer ülkelerde iki veya üç malzemeli pizzalar daha çok tercih ediliyor. Bunun uzantısı olarak örneğin 13 malzemeli Bol Malzemos en çok tercih edilen pizzalarımız arasında. Yine Türk kültüründeki et ürünlerini içeren pizzalarımız çok tercih edilenler arasında. Türk tüketicisi sucuklu, pastırmalı, kavurmalı lezzetleri seviyor ve Türk damak tadına uyarlanmış, yerelleştirilmiş pizzalarımız da oldukça büyük talep görüyor.
Enflasyonla nasıl başa çıkıyorsunuz? Fiyat artışına gitmek dışında hamleleriniz oluyor mu? Alternatif ürünlere yönelme ya da kendi malzeme üretiminizi yapma gibi çözümler uyguluyor musunuz?
Öncelikle değişen tüketici tercihlerini ve davranışlarını yakalamak için sık sık tüketici anketleri yapıyoruz. Bu dahilde farklı kanallar için tüketicilerin fiyat eşiklerinin ne olduğunu anlamak kritik bizim için. Tüketici duyarlılığı seviyelerini analiz ettikten sonra restoran kümelenmesi dediğimiz restoran bazlı fiyatlandırma yoluna gidiyoruz. Enflasyonist sürecin etkisiyle oluşan fiyat artış dönemlerinde ise tüketicimizin parasının karşılığı olan ödediğine değer ürünü sunmak bizim için en önemli konu. Bu dönemlerde cazip dijital seçeneklerimizi artırıyoruz. Bunun yanı sıra tüketici ihtiyaçlarına göre geliştirdiğimiz uygun fiyatlı alternatif ürünlerimiz, oluşan fiyat artışlarını minimize ederek tüketicilerimize ulaşmamızı sağlıyor. Tüm bunlara tedarik zincirindeki başarımızı eklersek enflasyonla başa çıkma mekanizmalarımızın başlıkları kısaca ortaya çıkıyor.
Kahve zinciriniz hakkında da bilgi verebilir misiniz? Yol haritanız nasıl olacak?
Coffy, Türkiye'nin ilk ve tek dijital tek fiyatlı kahve zinciri. Yüzde 100 yerli bir marka olarak müşteri deneyimini hızlandıran, özelleştiren ve kolaylaştıran teknolojik alt yapısı, uygun fiyatlı yüksek kaliteli ürünleri ve güçlü franchising sistemi ile kısa zamanda hızlı bir büyüme gösterdi. 2019'daki açılışından bu yana 9 ilde 57 mağazaya yayıldı. Türkiye'nin en saygın ve bilinir tedarikçileri ile çalışarak şubelerine yüksek standartlardaki hammadde ve malzemeleri sağlayan, ürün çeşitliliğini sürekli artıran ve teknolojisiyle fark yaratan Coffy; kahve pazarındaki tüketicinin fiyat/ performans, tek fiyat ve dijitalleşme yönünde gelişen tüm ortak taleplerini karşılıyor. Coffy ile ilgili planlarımız büyük. Yol haritamız bu yolculukta çok net. 2028'de Coffy'i 500 şubesi ile Türkiye'nin en büyük yerli ve milli kahve zinciri haline getirmek için çalışıyoruz. Uluslararası pazarlara da açılarak global arenada yer edineceğiz.
İnovasyon biriminiz var... Nasıl çalışılıyor, bugüne kadar neler ortaya çıktı? Dünyadaki Domino's'lar bu birimden nasıl faydalanıyor?
Domino's olarak inovasyonda ve ürün çeşitliliğinde sektör lideriyiz. Bu, ismimize de yansıdı. 2020'den itibaren tüm iletişim kanallarında Domino's Pizza yerine Domino's adını kullanmaya başladık. Logomuzu da bu doğrultuda yeniledik. Bunun altında yatan en önemli neden, Domino's'un yalnızca pizza satan bir evlere servis markası kalıbına artık sığmıyor oluşuydu. Çok daha geniş bir yelpazede ürün sunmak üzere yapılanmakla birlikte Domino's Sofrası çatısı altında yeni bir konsept de yaratmış olduk. Böylece gün geçtikçe çeşitlenen pizzalarımızın yanı sıra Dürümos, Ekmek Arası, Makarnos, Tostilla gibi yeni lezzetlerden tatlılara kadar geniş bir yelpazede ürün sunarak, fast-food dünyasında mükellef bir sofra kurduk. Diğer Domino's ülkelerine transfer ettiğimiz ürünlerimiz ve inovasyonlarımız da var. Buna örnek olarak Sufle ürünümüzü ve geçen yılın en başarılı ürün inovasyonu olan Pizzetta'yı verebilirim. Ayrıca çok yakında lansmanını yapacağımız Dom Dom kapalı burger ürünümüz de şimdiden diğer Domino's ülkelerinin radarına girdi.
Teknolojiye nasıl yatırım yapıyorsunuz? Yapay zekadan faydalanıyor musunuz? Yaptığımız iş insana dokunmak olduğu için insan ve teknoloji arasındaki harmoniyi yakalayabilmek bir gereklilik. Pizza ustalığını teknoloji ve yapay zekayla birleştirerek süreçleri hem nihai tüketici hem de kuruluşumuz için gün geçtikçe daha verimli hale getirebilmek adına teknoloji yatırımlarımızı her sene artırmaya devam ediyoruz. Food Tech şirketi olarak konumlandığımız bu dönemde, yatırımlarımızı hem yeni teknolojik çözümler üretmeye hem de var olan sistemlerin iyileştirilmesine ayırıyoruz. Yapay zeka ve makine öğrenimi, özellikle dijital pazarlama, chatbot ürünleri, büyük verinin analiz edilmesi uzun zamandır kullandığımız teknolojiler. Bugün web sitemizde kullanıcılara önerdiğimiz ürünler ile sıralamalarda da çeşitli makine öğrenimi sistemlerinden ve yapay zekadan faydalanıyoruz.
'Mütevazı hayal, müthiş bir maceraya dönüştü'
Domino's'la yollarınız nasıl kesişti? Bugünlere gelirken hangi eğitim ve kariyer basamaklarını tırmandınız? Hayatta hayal ettiğiniz noktaya yakın mısınız?
Ben İstanbul Üniversitesi İngilizce İşletme Bölümü'nden mezun oldum. Ardından, yine İstanbul Üniversitesi'nin Finans Bölümü'nde yüksek lisansımı tamamladım. INSEAD bünyesinde de İleri Yöneticilik Programı'nı bitirdim ama benim hayatım aslında pizzayla geçti. Üniversiteden mezun olur olmaz aklımda tek bir şey vardı: İstanbul'daki en iyi pizza restoranını açmak. 25 yıl önce, Ulus'ta küçücük bir şubede bizzat kendim pizza yaparak işe koyuldum. Evlere pizza götürdüm, restoran müdürleriyle hiç durmadan görüşerek onları franchise olmaya ikna ettim. Mütevazı adımlarla başladığım 'pizzacılık' hayali, sonrasında müthiş bir maceraya dönüştü. Türkiye'de fast food kültürünün yeni yeni ortaya çıktığı bir dönemde bu işe atılarak hem büyük bir risk aldık hem de yeme -içme sektöründe var olan büyük bir açığın kapatılmasına ön ayak olduk. Domino's sektöre öncülük ederek pizzayı evlere servis anlayışı ile birleştiren ve aslında bugünkü inovasyon kültürünün de ilk fitilini ateşleyen bir marka. Franchising sistemimizle de başlangıcımızdan bu yana çok sayıda girişimciyi işlerini kurma konusunda destekledik, destekliyoruz. Girişimcilik ekosisteminde de önemli bir rol model haline gelmiş durumdayız. En önemli dönüm noktalarımızdan biri olan 2010 yılında, bağımsız girişim sermayesi şirketlerinden Turkven ile iş birliğine gitme kararı aldık. Bu yolla markamızın hem Türkiye hem de yurt dışındaki şubeleşmesi ve büyümesini hızlandırdık. Aldığımız yatırımla 6-7 yıl içerisinde yüzde 30'luk büyüme trendi yakaladık ve 2014'te Azerbaycan ve Gürcistan pazarlarına girerek Domino's Türkiye'yi de içine alan DP Eurasia Group yapılanmasını oluşturduk. DP Eurasia, Hindistan, İngiltere, Avustralya ve Meksika'nın ardından Domino's'un dünya çapındaki en büyük beşinci master frachisee'si konumuna ulaşmayı başarırken 2017 yılında Londra Menkul Kıymetler Borsası'na 'Premium listing' statüsüyle açıldık. Günde 150 pizza ile başlayan Türkiye macerasında bugün 25. yılı geride bırakmış durumdayız. Türkiye'nin 80 ilinde 675 şubemiz ile hizmet veriyoruz.