Perakende ve e-ticarete hız kazandıran dokunuş
Perakende sektöründe çalışırken ürün görünürlüğü, fiyat analizi, içerik uyumluluğu gibi sorunlarla boğuşurken, “Bu işi daha iyi yapmanın bir yolu olmalı” düşüncesinden e-ticaret analitiği girişimi Mindsite’yi kurdular. Şimdi 10 ülkede bir taraftan satışları artırırken diğer taraftan daha hızlı hare-ket kabiliyeti kazandırıyorlar.
İSMAİL ŞAHİN- Yerli e-ticaret analitiği girişimi Mindsite, Türkiye’nin yanı sıra 10’dan fazla ülkede uluslararası markalarla çalışıyor. 2019 yılında Ali Göksu Özkan, Cem Öyke, Hakan Utku Özdemir ve İsmail Arapzade tarafından kurulan Mindsite, saatlik 600 bin ürünü 320’den fazla e-ticaret platformundan toplayıp bir araya getiriyor ve büyüme odaklı kararlar alınmasını sağlıyor. İsmail Arapzade Milliyet Executive’e Mindsite’nin hikâyesini anlattı...
Mindsite nedir, ne iş yapar?
Mindsite, e-ticaret şirketleri için kapsamlı analiz ve raporlama çözümleri sunan bir SaaS girişimi. Ürün görünürlüğü, fiyat analizi, içerik uyumluluğu ve bulunabilirlik gibi temel metriklerde müşterilerimize detaylı veriler sağlıyoruz. 10 farklı ülkede 60’dan fazla şirket ile çalışıyoruz ve saatlik 600 bin ürünün verisini 320 farklı e-ticaret platformundan topluyoruz. Çözümümüz, markaların ve perakendecilerin büyüme odaklı kararlar almasına yardımcı oluyor.
Mindsite bir şirkete neler katıyor?
Özetlemek gerekirse; Mindsite, şirketlerin e-ticaret performansını artırmalarına ve kârlı bir şekilde büyümelerine yardımcı oluyor. Bu, fiyatlandırma stratejilerini optimize etmek, ürün görünürlüğünü artırmak, müşteri yorumlarını analiz etmek ve doğru ürünlerin doğru müşterilere ulaşmasını sağlamak gibi değerlerle gerçekleşir. Buna ek olarak, şirketlerin pazar trendlerini anlamalarına yardımcı oluyoruz.
Ortaklarınızla nasıl buluştunuz, bu iş fikri nasıl oluştu?
Perakende sektöründe çalışırken, şu an Mindsite olarak çözdüğümüz sorunların tam ortasındaydım. Ürün görünürlüğü, fiyat analizi, içerik uyumluluğu gibi konularda sürekli problemler yaşıyorduk ve mevcut çözümler gerçekten yetersiz kalıyordu. Bir noktada, “Bu işi daha iyi yapmanın bir yolu olmalı” diye düşünmeye başladım ve böylece bu girişim fikri ortaya çıktı.
Sonrasında Boğaziçi Üniversitesi’nden arkadaşlarım Cem, Ali ve Hakan’la bir araya geldim. Onlarla birlikte bu işi kurmaya karar verdik ve yola çıktık.
Şirketinizde kaç kişi çalışıyor? Kaç yazılımcınız var?
Şu anda şirketimizde toplam 37 kişi çalışıyoruz. Bunun 16’sı teknik tarafta, yani yazılım geliştirme, entegrasyon ve yeni çözümler üretme süreçlerinde yer alıyor. Teknik ekip bizim işimizin bel kemiği diyebilirim; tüm inovasyon ve geliştirme onların emeğiyle hayat buluyor.
Anlaştığınız bir firma ile iş sürecinizi anlatabilir misiniz?
Müşterilerimiz ile iş birliği noktasında anlaştıktan sonra her bir müşterimiz ile bambaşka bir partnerlik yolculuğumuz oluyor aslında. İlk olarak; müşterimizin veri ihtiyacını, ekosistemde yaşadığı problem ve zorlukları adresliyoruz. Mindsite olarak, müşterilerimize veri bazlı dinamik çözümleri en hızlı ve en sorunsuz şekilde ulaştırmaya çalışıyoruz. Sağladığımız hizmetin müşterilerimizin iş yapış şekillerinde, aldıkları aksiyonlarda yol gösterici bir kaynak olması hem bizleri çok mutlu ediyor hem de müşterilerimizin organizasyonları içerisinde Mindsite’ın daha görünür olmasını sağlıyor.
Yapay Zeka çözümlerinden faydalanabiliyor musunuz?
Evet, yapay zekayı sadece analiz ve raporlama süreçlerinde değil, müşteri onboarding sürecinde de aktif olarak kullanıyoruz. Otomasyon ve yapay zeka destekli süreçler sayesinde yeni bir müşteriyi sadece 1 hafta gibi kısa bir sürede platformumuza tamamen onboard edebiliyoruz. Bu da müşterilerimizin hemen sonuç almasını ve işlerine değer katmaya başlamasını sağlıyor. Buna ek olarak, yapay zeka uçtan uca tüm işimize nüfuz ediyor diyebiliriz. Müşteriye ilk temas anımızdan müşterinin ürünü kullanıp raporlarını görebildiği tüm anlarda yapay zeka işimizin içinde oluyor.
Hangi sektörlere hizmet veriyorsunuz? Ne gibi ürünleriniz var?
Mindsite olarak hızlı tüketim ürünleri (FMCG), kozmetik, sağlık, elektronik, kişisel bakım, Q-Commerce ve otomotiv gibi birçok sektöre hizmet veriyoruz. Modüllerimiz arasında Assortment & Availability, Price & Promotion, E-Retail Media, Content Compliance, Rating & Reviews, ve Smart Pricing bulunuyor. Bu geniş yelpazede sunduğumuz çözümlerle markaların e-ticaret performanslarını ve müşteri memnuniyetini artırmalarına yardımcı oluyoruz.
Kaç defa yatırım aldınız, daha da almayı düşünüyor musunuz? Satın alma gibi bir düşünceleriniz veya planlarınız var mı?
Şu ana kadar 3 yatırım turunda toplamda yaklaşık 3.6 milyon dolar yatırım aldık. Pre-seed ve seed turlarımızda Maxis lider yatırımcıydı, 2024 Temmuz’da kapadığımız bridge turumuzu ise Finberg lead etti. Gelecekte global büyümemizi hızlandırmak için yeni yatırım turları düzenlemeyi planlıyoruz.
Yurtdışındaki operasyonlarınız hakkında bilgi verir misiniz?
Mindsite olarak şu anda 10’dan fazla ülkede faaliyet gösteriyoruz ve 320’den fazla perakendeciyle çalışıyoruz. Global operasyonlarımızı yönetirken, her bölgenin dinamiklerine uygun stratejiler geliştiriyoruz. Yerel ekiplerimiz ve güçlü teknolojik altyapımız sayesinde müşterilerimize hızlı, etkili ve ihtiyaçlarına özel çözümler sunabiliyoruz. Globaldeki varlığımızı her geçen gün daha da büyütmeyi hedefliyoruz. Yeni açıldığımız pazar da Asya Pasifik pazarı diyebilirim.
Mindsite satış artırmaya yönelik bir site. Sağladığınız yüzdelik fayda nedir?
Mindsite olarak birçok metriği etkiliyoruz ve müşterilerimizin performansını her açıdan geliştirmeye odaklanıyoruz. Örneğin, müşterilerimizin Buy Box sahipliğini yüzde 30 artırıyor, stok dışı kalma oranını yüzde 25 düşürüyor ve doğru stratejilerle satışlarını 2 katına çıkarabilecek bir potansiyel sunuyoruz. Ayrıca, rakip güncellemelerine 1 saatten kısa sürede yanıt vererek müşterilerimizin pazarda daha hızlı hareket etmelerini sağlıyoruz.
Sektörünüzdeki riskler nedir?
Veri güvenliği ve hızla değişen regülasyonlara uyum, sektörümüzün en dikkatle yönetilmesi gereken konularının başında geliyor. Veri gizliliğiyle ilgili standartlara uyum sağlamak ve müşterilerin güvenini kazanmak bu alanda hayati öneme sahip. Bu alanda çalışmak isteyen girişimcilere en büyük tavsiyem, müşteri ihtiyaçlarını derinlemesine anlamaları ve çözümlerini buna göre tasarlamaları.
Önümüzdeki 5 yıl içinde sektör nereye evrilecek?
Önümüzdeki 5 yıl içinde e-ticaret sektörü, yapay zeka ve otomasyonun çok daha merkezi bir rol oynadığı, hiper kişiselleştirilmiş bir alışveriş deneyimine doğru evrilecek. Özellikle dinamik fiyatlandırma, gerçek zamanlı stok yönetimi ve kullanıcı alışkanlıklarına göre özelleştirilmiş öneriler sektörün geleceğini şekillendirecek. Biz de bu dönüşüme hazırlanıyoruz. Yapay zeka destekli çözümlerimizi daha da geliştirmek, müşteri ihtiyaçlarına anında yanıt verebilen otomasyon sistemleri kurmak ve veri analitiği alanında öncü olmak için yatırımlarımıza devam ediyoruz.
‘TT Ventures hayallerimizi ve hedeflerimizi destekledi’
TT Ventures ile tanışmanız nasıl oldu? Bu süreci anlatabilir misiniz?
TT Ventures ile tanışma sürecimiz, onların yatırım yapabilecek yenilikçi girişimleri araştırdığı bir dönemde başladı. Bu süreçte bizimle de iletişime geçerek potansiyelimizi ve iş modelimizi değerlendirdiler. Genelde yatırım yapılacak ekibin seçildiğini biliriz ama biz girişimler için doğru yatırımcının seçilmesi de çok önemli. İşte burada TT Ventures bizim tüm beklentilerimizi karşılayan bir kurum oldu. Hem ilgili alanlarda sağladıkları mentorluk hem güçlü business network’ü ile bizi ekosistemde doğru kişilerle buluşturma ve doğru müşteriye erişim konusunda destekleyecek bir yapıları var.
TT Ventures’ın girişiminize ne gibi katkıları oldu?
TT Ventures’ın bize en büyük katkısı hayallerimizi ve hedeflerimizi desteklemesiyle gerçekleşti. TT Ventures, bizimle sürekli iletişim halinde olarak, hedeflerimiz doğrultusunda doğru kişilerle tanışmamıza ve potansiyel kurumsal müşterilere ulaşmamıza yardımcı oluyor.
Ayrıca global pazarlara açılma vizyonumuzda sağladıkları mentorluk ve güçlü ağlarıyla TT Ventures yanımızda olmaya devam ediyor.