Oto şarj kardeşliği
Elektrikli otolara yerli şarj ünitesi yazılımı geliştiren Sarıtaş, şarj noktalarının gelir getirecek biçimde paylaşılmasını sağlayan bir girişim oluşturdu.
Hanife Baş- Elektrikli araçlara talep dünyanın birçok ülkesinde artıyor. Çevresel ve sosyal açıdan sürdürülebilir uygulamalara olan ilginin artması ve yükselen akaryakıt fiyatları, elektrikli araçları cazip bir seçenek haline getirmeye devam ediyor. Küresel elektrikli otomobil satışları, 2022’de de güçlü büyümesini sürdürdü. Bu talebin artarak devam edeceği öngörülüyor. Türkiye de Togg’la bu alanda kendi otomobilini üretti. Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) verilerine göre, 2022 yılının ilk yarısında küresel bataryalı elektrikli araç (BEV) satışları, 2021’in aynı dönemine göre yüzde 81 arttı. Türkiye’de ise toplam elektrikli araç satışları 2022’nin ilk yarısında, önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 9 artarak yüzde 8 pazar payına erişti. Bu alanda faaliyet gösteren girişim sayısı da artıyor. Car4Future bunlardan biri. TT Ventures Pilot Girişimi. Elektrikli otomobillere yerli şarj ünitesi yazılımı geliştiriyor. Kurucusu Oğuzhan Sarıtaş... Car4Future’ı, 2018’de henüz İzmir Ekonomi Üniversitesi’nde Yazılım Mühendisliği öğrencisiyken arkadaşı Doğucan Seyidoğlu ile beraber kurdu. Elektrikli otomobiller için şarj ünitelerini bir araya getiren bir yazılım geliştirdi ve adını Car4Future koydu. Bu girişimiyle de pek çok platformda yer aldı, ödüller aldı. Son olarak da Türk Telekom’un kurumsal girişim sermayesi şirketi olan TT Ventures’ın girişim hızlandırma programı PİLOT’a kabul edildi. Sarıtaş, Car4Future Technologies girişim projesinin doğuşunu şöyle anlatıyor: “Biz ilk olarak elektrikli araçların sayısının artması sonrasında ortaya çıkacak şarj problemlerini çözmek üzere bir araya geldik ve çalışmalarımıza başladık. Ancak kendi deneyimlerimiz yazılımla sınırlıydı. Biz de yazılım çözümü olarak B2C olarak demo ile elektrikli araç sürücüleriyle bir araya geldik. Ancak tek başına bu sistem yeterli olmadı ve priz/soket olarak donanım kısmına da başladık. Ardından şarj cihazı geldi. Şu an şarj ünitesi araştırma ve geliştirme projeleri yürütüyoruz. Car4Future, elektrikli araç kullanıcılarının şarj istasyonlarını bulma, şarj ünitesini yönlendirerek de gelir elde etmek için istasyonlarını paylaşıma açmasına ve rezervasyon yapmasına imkân veren bir mobil uygulama olarak başladı. Daha sonrasında iş modelimizi değiştirdik ve alanımızı sadece B2B olarak konumlandırdık. Bugün elektrikli araç filosuna sahip özel şirketler için enerji paylaşım ağı yazılımı ve araçtan araca, araçtan şebekeye, üniteye, şebekeden, üniteden araca enerji transfer donanımları (V2X) geliştiriyoruz.” Car4Future, yazılımıyla elektrikli araçlar için kişiselleştirilmiş şarj istasyonu bilgisi, batarya yüzdelerini izleyerek menzil gözetiminde navigasyon ve BMS uyumlu rota planlaması yapabiliyor, rezervasyon özelliğiyle çevrimiçi ödeme sunabiliyor. Şarj ünitesi sahipleri de ünitelerini yönetebilecekleri yönetim paneli yazılımıyla kendi ünitelerini yönetirken şarj istasyon faaliyetinden gelir elde edebiliyorlar. Car4Future Plug, Charger donanımı, ileri seviye modüle sahip gelişmiş mobil aplikasyondan yönetilebilen şarj cihazı aracılığıyla araçtan araca, araçtan şebekeye, şebekeden araca enerji transferi yapabiliyor.
Kuzey Avrupa’da büyüyecek Oğuzhan Sarıtaş, 2023 yılı hedeflerini şöyle anlatıyor: “2023 yılı itibarıyla büyümeye devam edeceğiz. Ekibimizi 2022 yılıyla 2 katına çıkardık. Kuzey Avrupa’da müşteri portföyümüzü artırmayı hedefliyoruz. Bu bölgede faaliyetlerimizi artıracağız. Yeni strateji olarak tüm operasyonlarımızı İngiltere merkezli yeni şirketimize taşıyacağız. Ar-Ge ve know-how ise Türkiye’de devam edecek. Yatırım tarafındaysa büyümemize paralel olarak yatırım turuna çıkacağız.”
Türkiye için büyük fırsat
Oğuzhan Sarıtaş, elektrikli araçların yükselişinin Türkiye için büyük bir fırsat olduğunu vurguluyor: “Türkiye, otomotiv sektöründe sahip olduğu tecrübe, rekabet gücü ve jeostratejik konumuyla elektrikli ve ilgili ekipman yatırımlarında oldukça cazip bir alana sahip. Sektör, küresel tedarik zincirine entegre yapısıyla da Ar-Ge, tasarım, üretim, lojistik, eğitim ve yönetim gibi birçok alanda uluslararası yatırımcıların faaliyetleri için bölgesel bir merkez olma özelliği taşıyor.” Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun (EPDK) verilerine göre, 2021 yılsonu itibarıyla Türkiye’de 3 bin 457 şarj istasyonu bulunuyor. Bu istasyonların 818’ini özel kullanım amaçlı şarj istasyonları oluşturuyor. 2 bin 639’u ise halka açık şarj istasyonları