SKORER
PEMBENAR
CADDE
YAZARLAR

Marka köklü, kimlik yeni, hedef büyük

Esin Güral Argat, “Tüm kurumsal kimlik yenileme çalışmalarımızda bir dünya markası olma hedefimizi projemizin tam kalbine oturttuk” diyor. LAV markası şu an dünyanın 5. büyük cam üreticisi konumunda...

|

SERKAN ARMAN

4 yıllık Gürok Grubu yepyeni bir dönem başlattı. Başta cam sanayi ve turizm olmak üzere Türkiye’nin köklü gruplarından olan Gürok için bir dünya markası olma hedefi artık işlerin tam merkezinde... Gürok Yönetim Kurulu Başkan Vekili Esin Güral Argat ile yeni dönemi, hedeflerini, cinsiyet eşitliği çalışmalarını konuştuk.

Gürok Grubu’nun yurt içi - yurt dışı yatırımları ve marka süreçlerinin liderliği sizde. Kısa süre önce kurumsal kimliğinizi yenilediniz. Ne amaçlanıyor?

3 temel prensiple ilerliyoruz: Sınırsız düşün, cesur davran ve iyi yap. Bu üç prensibi kurumsal kimliğimize de yansıtarak daha görünür olmasını istedik. Bu değişimle yeni bir dönem başlattık. Kurumsal kimlik yenileme çalışmalarımızda bir dünya markası olma hedefimizi projemizin tam kalbine oturttuk. Bundan sonra Gürok Grubu olarak yola devam edeceğiz.

2022 yılının ilk yarısı tamamlanıyor. Yıl başlarken belirlediğiniz hedeflere ulaşıyor musunuz? Yatırım, istihdam ve ihracatı göz önünde bulundurarak bilgi verebilir misiniz?


2022 yılının ana konuları ham madde maliyetlerinin artması ve pandemi sonrası insan kaynağında değişen dönüşüm oldu. Yüksek girdi maliyeti hemen her alanda karşımıza çıkıyor. Bu yüzden biz de maliyetleri sürdürülebilir kılmaya ve verimliliği artırmaya odaklanıyoruz. Hedefimiz yıl sonunda bulunduğumuz tüm sektörlerde var olan pazar paylarımızı korumak. İhracattaki maliyet artışları ise kârlılığı etkiliyor. Nakit akışını doğru yöneterek ve verimli bir planlama ile bu sorunların altından kalkacağımızı düşünüyorum.

ABD’de büyüme yakaladı

LAV dünyanın sayılı sofra camı markalarından. Bu noktaya ulaşmada nasıl bir strateji izlendi?

LAV markamız ile ABD pazarında artan bir büyüme ivmesi yakaladık. Global pazarda ülkemizi temsil etmek üzere dünyanın en önemli markalarının yer aldığı New York 41 Madison’da bir showroom ve ofis açtık. Amerika dışında hedef pazarlarımız olan İtalya, Fransa ve Almanya’da da faaliyetlerimiz yoğun bir şekilde devam ediyor. Son dönemde İtalya pazarı özelinde araştırmalar yaparak ürün portföyümüzü geliştirdik. Küresel pazardaki payımızı ve ihracat gücümüzü yeni yatırımlarla daha da artırmayı hedefliyoruz.

Hint Okyanusu radarda


Pandemi sonrası turizm yatırımlarınız nasıl bir seyir izleyecek? Maldivler dışında yurt dışında hamle gelecek mi?

Turizm sektöründe hızlı bir büyüme ve gelişme temposundayız. Hem JOALI, hem de Ali Bey Hotels & Resorts markaları uluslararası destinasyonlarda genişletmeyi hedefliyoruz. Yeni tatil köylerini geliştirirken, orta vadede markalarımızı taşımak için yeni destinasyonlar da arıyoruz. Hint Okyanusu, Güney Amerika ve Karayipler gibi farklı destinasyonları analiz ediyoruz.

‘Kadın bereketine ihtiyacımız var’

Toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda Türkiye’de farkındalık artıyor. Bu konuya verdiğiniz özel önemi biliyoruz. Grubunuz bünyesinde kadın - erkek eşitliği açısından hangi çalışmaları yapıyorsunuz? Özel hedefleriniz var mı?

Daha sürdürülebilir ve yaşanılır bir dünya için hayatın her alanında kadına, kadın üretkenliğine, kadın detaycılığına, kadın hassasiyetine, kadın bereketine ihtiyacımız var. Hem de her zamankinden çok daha fazla. Son yıllarda sürdürülebilir kalkınmayı hedefleyen ülkeler başta olmak üzere tüm dünyada kadın girişimcilerin sayısının artması son derece sevindirici. Kadınların güçlenmesi, iş gücüne katılımları ve özgüvenlerinin gelişmesi, her yönden olumlu etki yapacak inanılmaz sonuçlar doğurma gücüne sahip. Cinsiyet eşitliği ve kadınların güçlendirilmesi, faaliyet gösterdiğimiz tüm alanlarda bizim için en önemli önceliklerden. 2015 yılından bu yana Birleşmiş Milletler Kadının Güçlendirilmesi İlkeleri’nin (UN WEPs) imzacısıyız. Şu anda dünyanın en büyük 5. cam üreticisi olan LAV markamızda kadın çalışanlarımızın oranı yaklaşık yüzde 50’ye ulaştı. Sadece ülkemizde değil faaliyet gösterdiğimiz her yerde bu konuya hassasiyetimiz ayrı. Örneğin JOALI, yerel okullarda kız çocukların eğitimini desteklemeye, adanın her yerinden kadınlara iş imkânları sağlamaya odaklı bir yapı olarak kuruldu. Kişisel olarak da hem TÜSİAD ve TİKAD hem farklı kuruluşlar bünyesinde kendi deneyimlerimi de paylaşarak, dijital dönüşüm, eğitim ve kadının toplumsal yaşamda güçlendirilmesine yönelik çalışmalara destek olmak için çalışıyorum.

Dünyanın ana gündeminde iklim değişikliği ve sürdürülebilirlik de var. Sizin bu alandaki çalışmalarınız neler?

Sürdürülebilirlik alanındaki faaliyetlerimizi ‘Daha İyi bir Şirket’, ‘Daha İyi Ürünler’ ve ‘Daha İyi bir Dünya’ eksenlerine odakladık. Bu alanlara karşılık gelen öncelikli konularımızı ve katkı sağladığımız BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını belirledik. Tüm eksenler için başarmak istediğimiz hedefler, taahhütlerimiz, performans göstergelerimiz ve hedeflerimizden oluşan LAV Sürdürülebilirlik Karnesini hazırladık. Bu karne, tüm operasyonlarımızda sürdürülebilirlik performansımızı ölçmek ve iyileştirmek için bize bir yol haritası sunuyor. İklim değişikliği ile küresel mücadelede büyük önem taşıyan sera gazı emisyonlarının azaltımı çabalarına katkı sağlamak ve piyasa temelli emisyon azaltım mekanizmalarının etkin olarak kullanılmasını sağlamak için Dünya Bankası tarafından hazırlanan ‘Karbon Piyasalarına Hazırlık Ortaklığı’nın Türkiye etabına destek sağlıyoruz. İş Dünyası Plastik Girişimi (İPG) imzacısı bir şirket olarak 2023 yılına kadar yüzde 7 (2.1 ton) plastik azaltımı yapmayı hedefliyoruz.

Fenerbahçe’ye geri dönüşümlü forma

Fenerbahçe yönetiminde Fenerium’dan sorumlusunuz. Fenerium’da bugüne kadar ne gelişmeler kaydedildi?

Fenerbahçe Spor Kulübü’nün lisanslı ürünlerini taraftarlarıyla buluşturan Fenerium, Avrupa’da ve Türkiye’de ilk kez Türkiye Kalite Derneği’ne üye olan spor kulübü iştiraki olarak hepimizi gururlandırdı. Fenerium ayrıca EFQM modelini benimsedi. Bu model kalite anlayışını kurum içerisinde yaygınlaştırmak, süreçlerle yönetişime geçmek, şeffaflık ve hesaplanabilirlik gibi alanlarda ilerleme hedefimizin bir yansıması oldu. Geçtiğimiz günlerde ürünlerimizin ipliklerini polyester yerine geri dönüşümlü malzemeyle üreterek bir ilke imza attık. Lansmanımızı da 5 Haziran Dünya Çevre Günü’nde basketbol takımımız yaptı. 2025 sonuna kadar ürünlerimizdeki polyester ipliği tümden kaldırıp geri dönüşümlü iplikle ürünlerimizi üretme sözünü verdik. Aynı zamanda bu ürün gamını da genişletecek koleksiyonlar yaratmayı düşünüyoruz. Ek olarak geri dönüşümlü pamuktan yapılmış ürünler üretmek hedefimiz de mevcut. Tüm bu gelişmeler sebebiyle oldukça heyecanlıyız.

Suyu tuzdan arındırma

Sürdürülebilir turizm de uzun zamandır gündemimizde. Maldivler’deki doğanın gelecek nesiller için korunmasını çok önemsiyoruz. JOALI’yi tasarlarken de adanın doğal bitki örtüsünü korumak için yapılaşmayı adanın ağaçlarının etrafında olacak şekilde tasarladık. Bu bilinçli karar, bugün adada yer alan 1000’den fazla orijinal palmiye ağacını kurtardı. Üretilen tüm ıslak çöpler için kompost, camda şişelenmiş kendi tatlı suyumuzu oluşturmak için tuzdan arındırma suyu sistemi, çevre düzenlemesi için yağmur suyu toplama işlemiyle doğayı koruyoruz. Ali Bey Club Manavgat tesisinde kişi başına düşen sera gazı salınımı hesaplandığında 2020’den 2021’e yüzde 39’luk azalma, Ali Bey Resort Sorgun tesisinde ise aynı dönemde yüzde 31.8’lik azalma kaydettik. Tesislerimizde kişi başına düşen karbon ayak izini de yüzde 31 ila yüzde 46.4 azaltmayı başardık. Cam Ambalaj markamız GCA’da ise 2021 yılı başında sıfır atık sistem kurulumu tamamlandı. Atıklarımızın yüzde 65’ini geri kazanıyoruz.

‘Global oyunculuk’ için yol haritası

Markalarınızın dünyaya açılmasında istediğiniz mesafe kat edildi mi?

Grubumuz 2020 yılında başta Avrupa olmak üzere yurt dışı sanayi, ticaret ve turizm yatırımlarını merkeze alan Gürok Grubu BV şirketini kurdu. Gürok Grubu’nun turizm alanındaki ilk uluslararası yatırımı da Maldivler’de gerçekleşti. Antalya’da faaliyet gösteren Ali Bey Hotels & Resorts tesislerimizle yurt içi turizm sektöründe 30 yılı aşkın bir tecrübeye sahibiz. Grup olarak Türkiye’de 25 yılı aşkın süredir sofra camı üretimi yapıyoruz ve dünyanın beşinci büyük üreticisi konumundayız. 130 ülkeyi aşan ihracatımızla LAV ile bir dünya markası olma yolunda emin adımlarla ilerliyoruz. Cam ambalaj markamız GCA ise her geçen yıl ihracattaki payını artırıyor.

Türkiye’nin ihracat gündemi canlı... Gürok Grubu’nun ihracatı ve hedefleri hakkında bilgi verir misiniz?

LAV markamız ile başta Fransa, İspanya ve Amerika olmak üzere Brezilya’dan Çin ve Filipinler’e kadar 130’dan fazla ülkeye ihracat gerçekleştiriyoruz. 2020 yılında satışlarımızın yüzde 41’ini ihracat oluştururken, 2021 yılında bu rakam yüzde 48’e ulaşmış durumda. Önümüzdeki dönemde de ihracat yaptığımız ülke sayısını artırmayı hedefliyoruz. Türkiye’deki cam ambalaj üreticileri gibi biz de ihracatımızı artırmayı ve 50 ülkeye çıkarmayı hedefliyoruz. Türkiye’nin cam ambalaj sektöründeki ihracat ortalaması, yüzde 20 - 25. Biz bu yıl ortalamanın üzerine çıkmak istiyoruz. Son iki yılda ihracat payımızı yüzde 17’den yüzde 35’e çıkarttık. 2022’de bu kapasitemizi korumayı hedefliyoruz. Önümüzdeki yıllarda üçüncü ve dördüncü fırınlarımızı da açmayı hedefliyoruz. Bu yeni fırınlarımız sayesinde hem üretim kapasitemizi artıracak hem de pazarın artan talebini daha iyi karşılayarak global bir oyuncu haline geleceğiz. Ek olarak, yeni yatırımlarla artan kapasiteye bağlı olarak istihdama da önemli katkı sağlayacağız.

 

© Copyright 2024

Türkiye'den ve Dünya’dan son dakika haberler, köşe yazıları, magazinden siyasete, spordan seyahate bütün konuların tek adresi milliyet.com.tr; Milliyet.com.tr haber içerikleri izin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez, kanuna aykırı ve izinsiz olarak kopyalanamaz, başka yerde yayınlanamaz.